Віталій Стефурак, McDonald’s Україна: Ми оцінюємо потенціал українського ринку для McDonald’s приблизно в 500 ресторанів

Віталій Стефурак, McDonald’s Україна: Ми оцінюємо потенціал українського ринку для McDonald’s приблизно в 500 ресторанів

1 день тому
  703
Іван Зайцев

Директор з розвитку McDonald’s в Україні про ємність українського ринку харчування поза домом, пріоритетні напрямки розвитку, вибір локацій, взаємодію з партнерам, соціальні проєкти та багато іншого. 

– Чому в Україні у McDonald’s немає франчайзингу?

– McDonald’s має понад 40 000 ресторанів у всьому світі, і абсолютна більшість із них знаходяться у власності та під управлінням партнерів-франчайзі. На великих ринках, як-от США, Німеччина чи Велика Британія, ресторани належать багатьом франчайзі – в одній країні їх можуть бути десятки або навіть сотні. На менших ринках буває по різному: може бути кілька франчайзі на ринку, а може бути один майстер-франчайзі.

В Україні ситуація унікальна – ми єдиний ринок у світі, де всіма ресторанами McDonald’s управляє компанія напряму. З одного боку, така модель дає нам більше контролю над операційними процесами – ми можемо швидше впроваджувати зміни в роботі ресторанів, самі визначаємо графік роботи закладів, заробітні плати тощо. Але в українській моделі також є челенджі.

Через те, що всі ресторани належать компанії, ми набагато більше залучені в управління ними. Робота з персоналом, операційні процеси, та багато інших ключових аспектів діяльності лягають на наші плечі. Відсутність франчайзі на ринку впливає також і на наш потенціал розвитку, адже з франчайзинговою моделлю ми можемо відкривати більше нових закладів.

Чи з’явиться у McDonald’s в Україні франчайзинг – це радше питання часу, адже франчайзинг це глобальна бізнес-модель нашої компанії. Однак поки триває війна, про це говорити недоцільно.

– Які ключові критерії для вибору локацій? Що в пріоритеті – відкриття у ТЦ/ТРЦ, у окремих будівлях, у АЗК/на трасах?

– У стратегічних пріоритетах компанії – відкриття ресторанів у містах-мільйонниках та їхніх сателітах, в обласних центрах, і вздовж пожвавлених автотрас.

При пошуку локацій для нових ресторанів нас перш за все цікавлять місця з великим потоком людей або автомобільним трафіком. А площа ділянки має бути не менша за 20 соток. Ми прагнемо відкривати просторі та зручні для відвідувачів заклади в окремо збудованих під нас будівлях, щоб забезпечувати всі канали продажів: замовлення всередині, на виніс, заїзд на McDrive та послугу доставки McDelivery.

Для вибору ділянки спільно з партнерами-забудовниками ми проводимо ретельний юридичний аудит. А під час будівництва та в облаштуванні території партнери керуються вимогами і стандартами McDonald’s. Після відкриття ресторану ми платимо орендодавцям відсоток від продажів. І ще важливий момент – орендодавці не беруть жодної участі в операційній діяльності ресторани, а заклад повністю керується компанією. Тобто фактично, для орендодавця – це дохід без будь-яких додаткових pатрат з їхньої сторони.

Ми також готові розглядати локації в торгових центрах, але здебільшого тоді, коли ми можемо облаштувати McDrive та є окремий вхід в ресторан з вулиці.

Щодо закладів уздовж трас, ми зосереджуємося на ключових автомобільних шляхах. Перший McDonald’s без прив’язки до населеного пункту ми відкрили в Житомирській області на трасі Київ-Чоп. Водночас для відкриття закладів ми розглядаємо і невеликі міста поблизу популярних автодоріг, де заклади можуть обслуговувати як місцевих жителів, так і подорожніх. Наприклад, ресторан в Олександрії знаходиться поруч із трасою М-30, а в Яремче – на популярному туристичному напрямку.

Ми вже відкрили п’ять ресторанів, розташованих поруч з АЗК: один з WOG (до речі, це і є заклад на трасі Київ-Чоп), один — з ОККО, один — з Grand Petrol і ще два – з KLO. Наразі триває будівництво ще одного ресторану поруч з ОККО в Мукачеві (Закарпатська область). Суть таких проєктів полягає у тому, щоб клієнт мав вибір та змогу отримати усі послуги в одному місці. При цьому жодна мережа не має виключних прав співпраці з McDonald’s. Ми плануємо продовжувати розвивати цей формат та відкривати більше закладів у партнерстві з АЗС і маємо на меті відкрити ресторани на основних автодорогах нашої країни.

– Які міста або регіони України наразі є пріоритетними для відкриття нових ресторанів?

– Ми продовжуємо розвиватися і відкривати ресторани відповідно до нашої стратегії. Зараз нас передусім цікавлять центр та захід України.

Український ринок харчування поза домом недонасичений і має значний потенціал з точки зору збільшення кількості наших ресторанів. У 2024 році ми відкрили вісім нових ресторанів. Шість з них з’явилися у великих містах: Чернівцях, Одесі, Львові, Вінниці та два у Києві, і ще два в менших містах: Боярці та Ковелі. Однак в умовах війни ми відкриваємо менше ресторанів, ніж могли б.

Скільки часу займає відкриття нового ресторану з моменту підписання договору на оренду? Чи є середній показник?

– Відкриття нового ресторану – це кропіткий процес, який потребує в середньому півтора року з моменту підписання попереднього орендного договору, а інколи і більше. На тривалість впливає дуже багато факторів: від проведення комунікацій до будівлі, до отримання різних дозвільних документів.

– Скільки ресторанів McDonald’s наразі працює в Україні? Які темпи зростання за останні кілька років?
– Наразі в Україні працюють 109 ресторанів зі 124, а 15 існуючих закладів – у Харкові, Запоріжжі, Миколаєві та Сумах – залишаються зачиненими через безпекову ситуацію.

З початку повномасштабної війни ми відкрили 21 ресторан: три у 2022 році, ще десять у 2023 році та вісім у 2024 році. Це значний результат, але за інших обставим ми б змогли щонайменше подвоїти ці показники.

Наразі ми оцінюємо потенціал українського ринку для McDonald’s приблизно в 500 ресторанів. Це амбітна мета, яка потребує часу і зусиль, але ми впевнені, що зможемо досягти цієї цифри в майбутньому.

– Кого ви вважаєте своїм головним конкурентом на українському ринку?

– Важливо, що в Україні є конкуренція на ресторанному ринку. Ми вітаємо конкуренцію, адже вона стимулює розвиток, а споживачі отримують широкий вибір страв та кращий сервіс.

З моменту появи McDonald’s в Україні ринок харчування поза домом значно виріс за кількістю і якістю закладів. Однак кількість закладів на 1000 жителів в Україні все ще значно менша, ніж в інших країнах Європи. Саме тому ми говоримо про потенціал ринку.

Питання конкуренції також пов’язане з доброчесністю та етичністю ведення бізнесу. За 2023 рік McDonald’s в Україні сплатив близько 30% податків від усієї галузі, тоді як в Україні у сфері громадського харчування понад 80 000 (!) суб’єктів господарської діяльності. Багато з них, в тому числі мережі з великим грошових обігом, використовують схеми по мінімізації податків, платять зарплату в конвертах тощо. Це не лише негативно впливає на бюджетні надходження в країні, де триває війна, але й створює нерівні умови для бізнесу. Це залишається актуальною проблемою. Ми за конкуренцію, однак хотіли б, щоб вона була доброчесною та сприяла розвитку галузі.

– Який середній чек у ресторанах McDonald’s в Україні? Як змінилася кількість чеків або тип клієнтів за останній рік?

– Середній чек в ресторанах відрізняється залежно від розташування. Наприклад, в закладах, розташованих на трасах, середній чек зазвичай вищий, ніж у містах, оскільки люди часто подорожують сім’ями або компаніями.

Найважливіше, що кількість клієнтів в Україні поступово відновлюється. Вона ще не досягла довоєнного рівня, але у 2023 році ми обслуговували близько 70% клієнтів порівняно з 2021 роком, а у 2024 – понад 80% і сподіваємося на подальше відновлення та зростання.

– Які ключові відмінності в управлінні ресторанами на вулицях порівняно з ресторанами у торгових центрах? Які локації є більш прибутковими?

– Обидва формати мають свої переваги. В ресторанах у ТЦ є постійний потік клієнтів, і наразі наша мережа налічує 35 таких закладів в Україні. Але нас більше цікавлять окремі будівлі, бо вони більші за площею, вміщують більше відвідувачів, і ми можемо організувати там всі канали продажу і втілювати різні ініціативи, які не завжди можливо повноцінно втілити в ТЦ.

Наприклад, в ТЦ часто неможливо облаштувати McDrive, хоча є винятки. Ну і факт – середній чек в окремо розташованих ресторанах з McDrive є найвищим.

Які нові технології або інноваційні рішення наразі впроваджуються в ресторанах? Чи плануєте ви подальшу автоматизацію процесів?

– Діджиталізація – один із пріоритетних напрямів у нашій глобальній стратегії. Окрім цифрових терміналів у залі, на McDrive встановлені сучасні цифрові меню-борди для замовлень. Ми також постійно вдосконалюємо мобільний застосунок, наприклад, у 2024 році запровадили персоналізовані ваучери. А також плануємо запустити функцію, що дозволить робити замовлення та оплачувати його прямо в застосунку.

Але, крім глобальних інновацій, ми також враховуємо локальний контекст. Питання фізичної доступності стало особливо важливим в Україні після початку повномасштабної війни, тож на даний час інклюзивність є одним з пріоритетів для McDonald’s в Україні. Під час будівництва і реконструкції ресторанів ми дбаємо, щоб було зручно кожному і запроваджуємо нові інклюзивні рішення: встановлюємо автоматичні розсувні двері, додаємо таблички з написами шрифтом Брайля і вкладаємо тактильну плитку для людей з порушеннями зору, передбачаємо спеціально облаштовані місця для людей з інвалідністю, а також маємо на терміналах самообслуговування функцію опущення екрану донизу для зручності людей на кріслах колісних. У ресторані на Вокзальній площі у Києві встановлений перший в McDonald’s в Україні пасажирський ліфт, що зручно для людей на кріслах колісних, родин з дітьми і людей у віці.

– Які можливості для професійного розвитку пропонує компанія своїм працівникам? Чи є приклади успішних кар’єрних шляхів від рядового співробітника до топ-менеджера?

– McDonald’s – дійсно якісне місце для першої роботи і старту кар’єри. Компанія не вимагає досвіду, а навпаки, надає всі можливості, аби здобути знання і навички. Ми беремо на роботу молодих та амбітних людей, і навчаємо їх так, що вони можуть стати директорами та лідерами команд. Це унікально, адже в багатьох компаніях молоді спеціалісти часто стикаються з обмеженнями для розвитку.

У нас є красномовна статистика: майже 100% директорів ресторанів починали карʼєру як звичайні працівники закладу, із них 14 людей стали директорами у віці до 25 років включно. Так само відкриті шляхи, аби перейти працювати в офіс і розвиватися за певним фахом.

Для навчання і розвитку існує потужна система. Наприклад, за допомогою “Кар’єрної мапи” будується чіткий план зростання для кожного працівника від будь-якої позиції. Вона містить рекомендації щодо навчання та необхідних компетенцій і доступна новачкам з першого дня роботи. Ще один інструмент – Модель лідерства BEST – вказує, які компетенції та на якому рівні потрібно опанувати для отримання нової посади.

Це лише кілька прикладів. Загалом інструментів і рішень дуже багато й компанія продовжує запроваджувати нові проєкти.

– Які проекти соціальної відповідальності веде McDonald’s в Україні?

– McDonald’s є партнером-засновником “Фундації Дім Рональда МакДональда в Україні”, яка займається розвитком сімейно-орієнтованої медицини. Як засновник і найбільший партнер Фундації, ми організовуємо кампанії для підтримки Сімейних кімнат при найбільших дитячих лікарнях в країні і будівництва Дому Рональда МакДональда, найбільша та найвідоміша з яких – “Долонька щастя”. При цьому, за останні роки McDonald’s збільшив кількість кампаній на підтримку Фундації. Так, у 2023 році ми зібрали 26,7 млн грн, а у 2024 році загальний обсяг коштів на підтримку Фундації сягнув 28 млн грн.

З початком повномасштабного вторгнення McDonald’s разом з Фундацією створили нові гуманітарні проєкти й допомагали продуктами першої необхідності українським родинам, які опинилися у скруті, та закуповували і передавали українським лікарням медичне обладнання для лікування рваних ран. Так само допомагали після затоплення підірваної Каховської ГЕС та ракетної атаки на “Охматдит”.

Окрім безпосередньо гуманітарних проєктів, важливо, що компанія продовжує працювати в Україні, розвиватися, створювати робочі місця, співпрацювати з партнерами. З моменту виходу на український ринок компанія інвестувала $432 млн доларів і є найбільшим платником податків серед закладів громадського харчування. У 2023 році ми сплатили 1,3 млрд гривень податків. Поки остаточних даних за 2024 рік ще немає, але ми очікуємо, що цифра знову перевищить 1 млрд гривень.

– Як компанія працює над скороченням впливу на довкілля? Чи є особливі ініціативи у сфері підтримки громад або екології?

– Основні ініціативи по збереженню планети – скорочення використання пластику та сортування і переробка відходів. Впродовж 2024 року ми відмовилися від пластикових столових приборів, гумових рукавичок у зоні виробництва, паперових вкладишів для таць, пластикових трубочок, а також скоротили використання кришечок для стаканів. Завдяки цьому річне споживання пластику зменшили на 131 тонну, гуми на 70 тонн та паперу на 100 тонн. Також, нині щомісяця в ресторанах сортують та віддають на переробку понад 200 тонн відходів із залів та кухні

– Що ви вважаєте своїм найбільшим досягненням на цій посаді?

– Я провів у McDonald’s вже понад 25 років, з яких 11 років у відділі розвитку, і за цей час, безумовно, ми з командою реалізували безліч проєктів, якими можна пишатися. Але здобуток, який я виділяю для себе персонально – це те, що за свою кар’єру у відділі розвитку, ми з командою відкрили вже 55 нових ресторанів McDonald’s.

Я пишаюся тим, що ми разом будуємо нові заклади, створюючи нові робочі місця, сприяємо економічному розвитку країни і даруємо приємні моменти мільйонам українців. Для мене це не просто робоча рутина. Це магія створення чогось важливого та видимого з нуля. Коли я дізнаюся від колег, що ми сплатили 1,3 млрд податків за рік, я розумію – це можливо, бо ми роками розвиваємо мережу та відкриваємо нові заклади. Коли чую, що ми працевлаштовуємо майже 10 000 працівників, я розумію, що це в тому числі завдяки моїм старанням тисячі українців отримали місце роботи з гідними умовами праці, можливістю навчатися та зростати. Мені важливо бачити, що моя праця створює щось реальне. Це найприємніше в житті будь-якої людини – знати, що твої зусилля принесли комусь користь.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку