Подвійний ювілей: мережа Jysk відмітила 20-річчя роботи в Україні відкриттям 100-го магазину
У жовтні 2024 року виповнилося 20 років, як данська мережа товарів для дому та затишку Jysk вийшла на ринок України. Які досягнення компанії за цей час, скільки інвестицій вклали у розвиток бізнесу в нашій країні, які втрати від вторгнення росії та які плани на майбутнє.
Перший магазин Jysk відкрився в жовтні 2004 року у Києві біля станції метро Видубичі – в торговельному центрі, де тоді розташовувався супермаркет Фуршет (зараз на його місці працює Сільпо).
Цікаво, що це була не перша спроба данців вийти на український ринок. Найперша датується серединою 90-х – на умовах франшизи – але про неї майже нічого не відомо. Друга відбулася у 1997 році – тоді у придбанні франшизи був зацікавлений бізнесмен з Харкова. Магазин навіть попрацював деякий час, але згодом і ця спроба виявилася невдалою.
Лише з третього разу, у 2004 році, Jysk вдалося закріпитися в Україні. Навчені досвідом, данці і цього разу виходили за принципом франчайзингу. Але, оцінивши досягнення українського партнера та потенціал ринку, у 2012 році материнська компанія викупила франшизу, і стала власноруч розвивати мережу в нашій країні. При цьому темпи відкриття нових магазинів з кожним роком нарощувалися, зростало географічне охоплення, відповідно, покращувалися і результати роботи.
Загалом Jysk наразі представлений у 48-ми країнах, де працюють близько 3500 магазинів. Раніше країн було 50, але у 2022 році, після початку повномасштабного вторгнення, компанії вийшла з ринків росії та білорусії, закривши всі свої об’єкти.
За 20 років роботи в Україні ритейлер відкрив 100 магазинів у 35 містах. Ювілейний магазин був відкритий 3 жовтня 2024 року у Чернівцях у ТРЦ Екватор за адресою вул. Руська, 248 Е. Його торговельна площа 825 кв. м, він виконаний у форматі Jysk 3.0 з оновленою кольоровою гамою, покращеним плануванням, полегшеною навігацією, ретельно підібраним асортиментом тощо.
Всього за 2023/24 фінансовий рік (починається 1 вересня, а закінчується 31 серпня) компанія відкрила 9 нових магазинів, а ще 12 оновила до формату Jysk 3.0.
Цікаво, що в Україні мережа працює в чотирьох основних форматах. Переважна більшість – 77% – це магазини формату 3.0. Всі нові об’єкти відкриваються вже в цій концепції, а відкриті раніше при оновленні переформатуються. Також працює вісім магазинів формату outlet, п’ять – формату XL з розширеним асортиментом, і три компактні точки, які відкривають там, де немає можливості орендувати передбачені концепцією площі. Стандартна торговельна площа магазинуJysk – від 800 до 1200 кв. м.
Не варто забувати і про інтернет-магазин ритейлера, який також динамічно розвивається. За минулий фінансовий рік сайт компанії відвідало 12 млн відвідувачів, а кількість сесій перевищила 25 млн.
Ще один новий напрямок, який почали розвивати порівняно нещодавно – продажі В2В: співробітництво з офісами, HoReCa, конференц-залами тощо. Не зважаючи на «молодість» цього напрямку, він демонструє непогані темпи зростання – вже зараз він забезпечує 5% продажів Jysk Україна, і в перспективі може зрости щонайменше вдвічі.
Окрім цього, українські постачальники мережі за минулий фінансовий рік експортували товарів на 2 млрд грн: вітчизняні вироби продаються у всіх країнах присутності Jysk, що стає додатковим джерелом надходження валюти в Україну.
Примітно, що данців не налякало навіть повномасштабне вторгнення: з лютого 2022 року по жовтень 2024-го компанія інвестувала в український підрозділ більше 400 млн грн, відкрила 20 нових магазинів, оновила 17, шість відновила після пошкоджень і руйнувань. Не обійшлося і без збитків – мережа безповоротно втратила десять магазинів, а з міркувань безпеки співробітників закриті точки у Харкові, Херсоні та Запоріжжі. Загальну суму збитків від дій російських терористів Євген Іваниця, Country Director Jysk Ukraine, оцінює в 45 млн грн.
Попри це, ритейлер не збирається зупиняти розвиток. На 2024/25 фінансовий рік заплановано відкриття щонайменше дев’яти нових магазинів (по шести вже підписані договори оренди) та реновація 12 вже працюючих об’єктів. Як запевняє Євген Іваниця, сума інвестицій в розвиток мережі буде не меншою, ніж цього фінансового року.