Вячеслав Климов, Нова пошта: У 2025 році основна частина інвестицій буде зроблена в Україну
Співвласник компанії Нова пошта Вячеслав Климов розповів про суму втрат від повномасштабної війни, про кількість клієнтів NovaPay, основні інвестиції та конкурента.
З 2001 року компанія Нова пошта займалася лише доставкою, а за останні три роки створила власну фінансову компанію, енергетичний підрозділ, свої авіалінії, відкрила понад сотню відділень у Євросоюзі і вже планує освоювати нові континенти. За мірками західного світу – це справжня корпорація. В інтерв’ю для Економічна правда співзасновник Нова пошта Вячеслав Климов розповів про роботу відділень у прифронтових містах, зростання кількості посилок та швидкості їх доставки, про роботу в Раді підприємців та поділився цілями на 2025 рік. RAU публікує основні тези.
Про втрати у повномасштабну війну
У велику війну Нова пошта втратила близько 300 відділень, десять терміналів отримали пошкодження або були повністю зруйновані через терористичні атаки, а два термінали – в Дніпрі та Полтаві – не підлягають відновленню. А коли у жовтні 2023 року росія атакувала Харківський інноваційний термінал, там загинуло восьмеро співробітників. Ще понад тисячу відділень розташовані на тимчасово окупованих територіях та їх доля невідома.
Орієнтовна сума втрат – близько 2,8 млн гривень.
Попри втрати компанія продовжує вкладати гроші в розвиток: залучає кредитні гроші, випускає облігації, також намагається основну частину інвестиційного портфеля робити власним коштом. І щоб кредитний портфель не перевищував однієї річної EBITDA.
Про швидкість та безпеку доставок
Ще з 2014 року в Нова пошта у всій прифронтовій зоні посилки приймаються лише у відкритому вигляді. Також є величезна система відеонагляду: усі процеси у відділеннях і терміналах фільмуються. Є і рамки, рапіскани та працює спеціальний відділ, який постійно аналізує різні відправлення та різні групи клієнтів, щоб виявити ризиковані відправлення та клієнтів. До того ж час від часу на терміналах з’являються собаки, натреновані на виявлення наркотиків.
Зростання кількості посилок за дев’ять місяців 2024 року становить близько 16% рік до року. У гривні це близько 19% зростання.
З 2022 року швидкість доставки зросла приблизно на годину. Наразі в середньому посилка йде до отримувача близько 24 години.
Про банківські послуги та конкурента – Укрпошта
Національний оператор Укрпошта дійсно є лідером у міжнародних відправленнях, бо всі національні пошти об’єднанні між собою.
Проте конкурентну боротьбу по пересиланню відправлень всередині країни ми виграли давно і як на мене, відрив продовжує збільшуватися. Але якщо буде стояти питання приватизації Укрпошта, то ми не будемо учасниками такої приватизації, бо наша стратегія – не поглинання чи об’єднання, а вирощування бізнесу власноруч. Я не знаю, як інтегрувати стару державну компанію в нашу здорову інноваційну клієнтоцентричну культуру. Тому навряд чи ми будемо учасниками такого процесу.
Також ми не відкриваємо маркетплейс. Ми найкращі саме тому, що не розпорошуємо свою увагу. Щодо фінансової компанії, це не є розфокусом, бо платіжна система є невіддільною частиною продукту. Це доставка грошей. І NovaPay не має банківську ліцензію, а має так звану розширену ліцензію фінансових компаній, яка дає змогу відкривати рахунки, видавати картки і ми це робимо. Ця функція дуже допомагає NovaPay зростати. У NovaPay зараз 360 тис. клієнтів, це величезна компанія.
Але зараз Національний банк завершує проєкт спеціалізованої ліцензії на інклюзивний банк. Тобто такі компанії, як Нова пошта, великий ритейл, можливо, Укрпошта отримають неповну банківську ліцензію за спрощеною процедурою. Її ідея в тому, аби банківські відділення таких операторів з’явилися у віддалених населених пунктах, у прифронтовій зоні – там, де не працюють класичні банки.
Ми перебуваємо в дискусії з Національним банком, бо розуміємо, що ми за цією ліцензією прийдемо. Я впевнений, що так чи інакше або NovaPay трансформується на банк, або просто з’явиться банк саме з такою ліцензією, яку зараз завершує формувати Національний банк.
Про роботу Ради підтриємців
На початку 2024 року Климов увійшов до Ради підприємців при президентові, яку створили як реакцію на “кейс Мазепи”.
Розголос, який створив кейс Мазепи, активне включення бізнес-спільноти, створення ради точно зменшили тиск на бізнес. Проте час від часу до ради потрапляють кейси, але вони не стають публічними, бо ми виступаємо модератором між підприємцями та правоохоронцями і не даємо їм стати новими пожежами.
Не можу сказати, що зараз є системний тиск правоохоронців, але існують окремі кейси. Я б скоріше казав про інший формат тиску. Наприклад, нікуди не поділося блокування податкових накладних. Складається враження, що воно стало системою, усі до нього стали звикати. Тиск змінює формати, але не припиняється.
Про роботу Нова пошта у прифронтових містах
Працюємо важко, витрачаємо неймовірну кількість енергії і грошей на захист відділень. Вони зараз мало схожі на ті, до яких ми звикли. Вони обкладені мішками з піском, габіонами з камінням, вікна закриті фанерою, але працюють. Існують мобільні відділення Нова пошта, які приїжджають на кілька годин в населений пункт, видають посилки і далі переміщуються.
Ми в постійному контакті з військовими і маємо найсвіжішу інформацію про будь-які ризики для певного населеного пункту. Так, інколи нам доводиться відступати разом з українською армією. Вірю, що таких випадків буде дедалі менше.
На об’єктах у більш віддалених містах ми створили бетонні укриття всередині терміналів, до яких працівники в разі повітряної тривоги можуть добігти протягом 20 секунд. На території київського термінала ми маємо велике укриття на 600 людей, такі бомбосховища розгорнуті на всіх великих терміналах. У шістьох містах є великі бомбосховища на сотні людей. Наземні бетонні капсули встановлені на всіх терміналах, частково – всередині. Це величезні інвестиції, не згадаю повну суму, але близько 70 мільйонів гривень у минулому кварталі.
Про відновлення авіаперевезень та дохідність відділень за кордоном
Ми дуже очікуємо на відкриття простору, але поки що це дискусії. Як підприємець та логіст я вважаю, що до кінця повномасштабної війни можна починати запускати і вантажні, і пасажирські авіаперевезення. Є приклад Ізраїлю, який теж потрапляє під обстріли, але весь світ літає в Тель-Авів. Це можна організувати. Окреме питання – страхові компанії. Тому подивимося. Буде безпечно – будемо перші, хто полетить.
Щодо стрімкої експансії за кордон, у нас зараз 112 відділень, 16 країн і, якщо я не помиляюся, 83 тисячі точок контакту. Ми вже маємо кілька країн, які працюють в операційній прибутковості. Маємо Nova Post Moldova, яка має стійку й пристойну прибутковість. Кожного місяця маємо зростання всіх країн на понад 10%. У відділеннях і на адресній доставці з’являється немало місцевих клієнтів. Ми поєднали більшість країн нашої присутності між собою без України і в нас продовжують зростати відправлення між цими країнами. Нашими послугами користуються місцеві мешканці, не тільки українці.
Наша експанція на закордонні ринки коштує кілька десятків мільйонів доларів на рік. Ми проінвестуємо цьогоріч, думаю, близько 20 мільйонів доларів.
І у 2025 році в якомусь форматі має з’явитися Нова пошта в США.
Про цілі на 2025 рік
Власне, у нас є дві великі цілі. Незмінною залишається стратегія групи, яка складається з шести частин: fast, easy, safe, тобто швидко, доступно, надійно; human, tech, growth – люди, технології і розвиток. Маємо дві великі території, де будемо це робити. Це Україна, ми закладаємо тут зростання понад 10%, і ми продовжуємо експансію, будемо заглиблюватися в країни, які вже відкрили. Які будуть нові країни – не знаю.
Експансія триває включно з внутрішніми проєктами, які націлені на безпеку, наприклад, як Nova Energy. Оснащуємо всі термінали автономним енергопостачанням: когенерацією, сонячними панелями на великих об’єктах. Упевнений, що у 2025 році основну частину енергії будемо генерувати самі.
І основна частина інвестицій буде зроблена в Україну для пришвидшення доставки посилок, розширення мережі. Зараз у нас в Україні 33 тисячі точок контакту: 12,5 тисячі відділень і 20,5 тисячі поштоматів.
Хочемо відкрити в наступному році щонайменше 10 тисяч поштоматів, ще будуть нові відділення, розвиватимемо адресну доставку. Ми станемо ще ближчими та доступнішими до споживача – це основні інвестиції. Трохи менше коштів піде на експансію.
Джерело та фото В’ячеслава Клімова: Економічна правда