Посткарантинні тренди на ринку торговельної нерухомості: аналітика Cushman&Wakefield
Керівник департаменту агентських та консультаційних послуг у сфері торговельної нерухомості Cushman&Wakefield в Україні Катерина Весна про те, що очікує ринок комерційної нерухомості в 2020 році та яких заходів варто вжити.
Цей текст доступний також російською мовою
28 травня Асоціація рітейлерів України провела вебінар “Відновлення ринку рітейлу та ТРЦ. Тенденції та прогнози”, під час якого з презентацією виступила керівник департаменту агентських та консультаційних послуг у сфері торговельної нерухомості Cushman&Wakefield в Україні Катерина Весна. Зібрали найцікавіше з її доповіді.
Підсумки першого кварталу року
Очікування від 2020 року загалом були позитивні: із прогнозом щодо зростання роздрібного товарообороту та позитивними споживчими настроями, які притаманні населенню в умовах стабільної економічної ситуації. Початок 2020 року характеризувався високою діловою активністю серед рітейлерів і девелоперів. Багато торгівельних мереж анонсували свої плани розвитку, які в більшості випадків поширювалися майже на всю територію України. У зв’язку з нетипово теплою зимою орендарі та власники ТРЦ зауважували зниження продажів зимових колекцій у порівнянні з показниками аналогічного періоду 2019 року.
Вакантність в першому кварталі знижувалась. Після відкриття ТРЦ Blockbaster вона склала 9,3% по Києву і становила в кінці першого кварталу вже 7,7%. Cushman&Wakefield прогнозували підвищення вакантності на другий квартал, оскільки очікувалось відкриття нового досить великого проекту – ТРЦ Retroville.
До оголошення карантину ставки були стабільні і максимальна ставка становила $75 -100 за 1 кв. м на площу від 100 до 200 кв. м для fashion-операторів.
Нові об’єкти та очікування
За даними Cushman&Wakefield, станом на перший квартал 2020-го загальний обсяг ринку торговельної нерухомості у Києві складає 2 029 940 кв. м. За рік за рахунок нових відкриттів пропозиція зросла на 159 450 кв. м, хоча перший квартал 2020 року на цю цифру ніяк не вплинув.
Сьогодні спостерігається сповільнення темпів будівництва, хоча офіційних переносів відкриттів нових об’єктів комерційної нерухомості через карантинні умови поки немає. За інших причин є офіційне перенесення відкриття ТРЦ Нікольський в Харкові з кінця цього року на початок наступного. Також дата відкриття ТРЦ Alexander Plaza змістилась на третій-четвертий квартал 2021 року. Всі інші терміни зберігаються.
У 2020 році очікуються розширення у Тернополі (друга фаза ТРЦ Подоляни), Вінниці (друга фаза ТРЦ Мегамолл) та у Дніпрі (друга фаза ТРЦ Appolo), а також відкриття невеликої частини ТРЦ April Mall в Києві.
За даними Нацбанку та Investment Capital Ukraine споживання домогосподарств та довгострокові інвестиції в 2020 році можуть впасти на 10-15% та 30-35% відповідно. Частина економічних показників може бути відкинута до рівня 2015-16 років. До періоду стабілізації, коли можливість прогнозування стане більш реальною, ринкові обороти будуть нижчими, адже через вірогідність повторення ізоляції споживання стане більш поміркованим.
Проте є й позитивні очікування, адже у населення є прагнення до соціалізації, а звичка купувати в ТРЦ швидко поверне людей до звичного укладу. З’явиться необхідність задовольнити потреби, які були відкладені.
Криза – це можливості
Незважаючи на всі втрати, все ж таки карантин та посткарантинний період можна провести для об’єктів комерційної нерухомості із користю. Наприклад, відкрилась можливість проведення ремонтних робіт, що призведе до підвищення комфорту відвідувачів, створення нових переваг та зниження ОРЕХ у подальших періодах. Реалізація реконструкцій в цей період дозволяє уникнути втрат від зупинки грошового потоку.
Пропонуємо спектр заходів, пов язаних в тому числі із постобмежувальним періодом:
- Розробка нових засобів охорони здоров’я та техніки безпеки, що застосовуються в торговому
центрі. - Реорганізація функціональних можливостей торгового центру та навігаційних
маршрутів для забезпечення соціальної дистанції. - Прозора та сучасна комунікація з орендарями, покупцями та акціонерами.
- Оновлення нових нормативно правових актів та забезпечення їх засвоєння і дотримання персоналом. Створення та реалізація процедур та політики, пов’язаних з профілактикою.
- План реагування на появу COVID-19 у торговому центрі, із забезпеченням безперервності бізнесу.
- Співпраця між орендодавцями та орендарями, спрямована на досягнення стійких відносин та забезпечення обороту.
- Перегляд бюджетів OPEX, CAPEX та MAREX.
- Поведінковий аналіз щодо зміни купівельних звичок та нових адаптивних тенденцій.
- Нові підходи до PR та маркетингу.
Читайте також
Дослідження Nielsen: як змінюються споживачі в період карантину