Топ-200: найдохідніші, прибуткові та збиткові рітейлери в 2016 році
Хто з рітейлерів за даними ДФС заробив більше всіх, хто завершив рік з прибутком, а хто так і не зміг вибратися зі збитків.
Портал Цензор.нет підготував топ-200 найбільших компаній України за розміром виручки за 2016 рік. Для підрахунків автори використовували дані Державної фіскальної служби (ДФС). Що важливо: у рейтингу аналітики наводять неконсолідований прибуток, тобто якщо в холдинг входять кілька юридичних осіб, і кожне звітує окремо, то і в списку топ-200 компанії, що належать одному власнику і працюють під одним брендом, можуть фігурувати неодноразово. А українські бізнесмени охоче використовують холдингові структури, і у випадку з фінансовими результатами у багатьох випадках доводиться їм вірити «на слово» – мало хто вдається до допомоги авторитетних аудиторських компаній при підготовці підсумкової консолідованої звітності.
Класичні приклади у сфері рітейлу – Fozzy Group, Фокстрот і Таврія В. Юридичні особи, що входять в один і той же холдинг, у рейтингу Цензор.нет з’являлися неодноразово.
RAU проаналізувала список, представлених у ньому рітейлерів, та їх показники, а також спробувала розібратися в ряді розбіжностей.
Що кидається в очі насамперед: у топ-200 потрапили всі провідні продуктові мережі країни. Крім, хіба що, BILLA та Фуршет. Крім гравців сфери FMCG, в рейтинг потрапили обидві мережі-монополісти на ринку будматеріалів і товарів для дому – Епіцентр, Нова Лінія, а також лідери в сегменті «побутова техніка і електроніка»: Фокстрот, Ельдорадо, Comfy. Дивує відсутність мережі Цитрус. Також в топ-200 фігурують представники fashion-рітейлу – компанія MTI – і drogerie – мережа EVA.
Що ще звертає на себе увагу – так це значний розкид компаній підсумкового прибутку або збитку. Навіть в принципі схожі по доходу мережі – такі як АТБ і Fozzy – демонструють кардинально різні фінансові результати. Якщо компанія зі штаб-квартирою в Дніпрі закінчила рік з прибутком 1,6 млрд, то група Володимира Костельмана – зі збитками 717 млн грн (за юрособами, представленими в рейтингу топ-200).Варто зазначити, що дані, які надають самі рітейлери, в ряді випадків помітно відрізняються від даних ДФС. Наприклад, відповідно до офіційного релізу АТБ, минулий рік мережа закінчила з виручкою в 58,5 млрд грн – на 10 млрд грн більше, ніж наводиться в рейтингу Цензор.нет. Аналогічна ситуація з ЕКО-маркет і NOVUS – в своїх повідомленнях вони показують дещо інші цифри, ніж приводить ДФС. Можливо, це пояснюється тим, що багато компаній підсумкову виручку за рік для ЗМІ вказують з урахуванням всіх підприємств, що входять у холдинг, а іноді – ще й з ПДВ.
А беззаперечним лідером за прибутковістю стали мережі Епіцентр і Нова Лінія, що належать Олександру та Галині Герегам. Сумарно за минулий рік вони принесли своїм власникам більше 2,5 млрд чистого прибутку.
Варто зазначити, що у порівнянні з позаминулим роком ситуація особливо не змінилася, тільки лідери помінялися місцями. За підсумками 2015-го, у рейтингу топ-100, який підготувало видання Delo.ua, найприбутковішою компанією сфери рітейлу стала мережа АТБ: при виручці 38,6 млрд грн (за даними ДФС) вона отримала 2,362 млрд грн чистого прибутку. Епіцентр закінчив 2015 рік з доходом у 22,7 млрд і чистим прибутком 1,8 млрд грн. В цьому році монополіст в українському сегменті DIY зміг наростити і виручку і прибуток, випередивши АТБ.
Також цікаво, що якщо вірити даним порталу, METRO Cash&Carry Ukraine і Fozzy Group другий рік поспіль закінчують з суттєвими збитками. І це при тому, що в минулому році обидві компанії активно розвивалися, METRO повністю переглянуло свою стратегію розвитку в Україні, а флагманська мережа Fozzy Group – Сільпо – не раз дивувала і радувала споживачів новими форматами магазинів.
Хороша новина для цих компаній: збитки скорочуються. 2015-й рік METRO Cash&Carry Ukraine закінчила «в мінус» 2 млрд, а минулого – «тільки» з 671 млн грн збитку. Fozzy вдалося зменшити збитки з 1,4 млрд вдвічі – до 717 млн грн. Також рік з мінусом закінчив NOVUS, не дивлячись на значне зростання виручки та Фудмережа (бренди Велика Кишеня і ВЕЛМАРТ) – 44 млн грн, що може пояснюватись масштабною реконцепцією торгових точок, започаткованих компанією.
Також в топ-200 міститься чимало інформації про найбільших дистриб’юторів України. Перше місце серед них по виручці впевнено утримує тютюновий монополіст TEDIS Україна, незважаючи на численні скандали навколо компанії. Ще три місця в топ-5 зайняли фармацевтичні компанії. І лише один дистриб’ютор електроніки – Samsung Україна. Враховуючи, що в топ-200 потрапили практично всі провідні українські мережі, які торгують електронікою, стає зрозуміло, чому багато бізнесменів так часто говорять про більш ніж суттєву тіньову частку ринку техніки та електроніки в Україні.
Читайте також
https://rau.ua/analytics/luchshie-hudshie-retail/