Топ-10 продуктових мереж України за кількістю магазинів
Трійка лідерів за кількістю торговельних точок залишається незмінною – АТБ, Fozzy і Volwest Group. Зате далі в рейтингу відбулися значні зміни.
Дослідницька компанія GT Partners Ukraine підготувала черговий аналітичний звіт про ринок рітейлу України. Тепер в центрі уваги: лідируючі FMCG-мережі країни за кількістю магазинів. Повністю звіт наводить дані про 140 працюючих в Україні мережевих операторів, темпам їх розвитку, пріоритетних регіонах, тенденції, підсумки 2017 року і прогнози на 2018 й. RAU проаналізувала дані про топ-10 продуктових мереж, що увійшли до рейтингу GT Partners Ukraine. Повну версію дослідження можна придбати тут.
Вже не перший рік два верхні рядки в топ-10 продуктових мереж займають беззаперечні лідери українського FMCG-ринку: АТБ, що розвиває однойменну мережу дискаунтерів (910 магазинів по даним GT Partners), і Fozzy Group (535 об’єктів), що управляє мережами Сільпо, Фора, Thrah !, Le Silpo, Favore. Причому АТБ тільки нарощує відрив від решти «пелетону»: за рік концерн зі штаб-квартирою в Дніпрі відкрив 78 торгових точок, знову ставши лідером за цим показником. Fozzy поповнилася 35 об’єктами. Обидві мережі в порівнянні з 2016-му уповільнили темпи зростання: в позаминулому році АТБ відкрило 111 магазинів, Fozzy – 59.
Генеральний директор концерну АТБ Борис Марков в інтерв’ю газеті Бізнес пояснив зниження кількості відкриттів так: «Зменшення кількості відкритих торгових точок в 2017 році в порівнянні з 2016-му пов’язано в першу чергу з жорсткістю вимог, які компанія пред’являє до об’єктів, які купуються або беруться в оренду для відкриття нових магазинів». Втім, вже на цей рік плани у мережі амбітні: відкрити понад 100 магазинів і подолати психологічний рубіж в 1000 торгових точок. Першим з FMCG-операторів в історії України. Звичайно, з масштабами РФ не порівняти (там найбільша мережа Магніт налічує 15 000 магазинів, і за свої успіхи перейшла під контроль держави), але показник в будь-якому випадку гросмейстерський! Паралельно АТБ працює над оновленням своїх діскаутерів, і обіцяє відкривати все нові магазини тільки в новій концепції.
Fozzy Group також сповільнила темпи відкриття нових об’єктів, скотившись по цьому показнику з другої на четверту сходинку. Втім, порівняно невелике за світовими мірками поповнення з лишком компенсується високою якістю об’єктів: рітейлер не боїться експериментувати з форматами і не перестає дивувати покупців. У минулому році Fozzy порадувало споживачів відкриттям першого за довгий час Le Silpo в Одесі, преміальним food-market Favore в Козині, преміальний Сільпо в стилі Лазурного берега в Києві на Оболоні та концептуальним Сільпо в стилістиці середньовічного замку в Луцьку. У кулуарах Retail & Development Business Summit директор по маркетингу Сільпо Дмитро Циганков запевняв, що на цьому мережа не зупиниться, і буде далі відкривати магазини в нових незвичних концептах і форматах.
Третє місце в топ-10 продуктових мереж України за кількістю магазинів займає волинська компанія Volwest Group (бренди Наш Край, SPAR). Причому і від пари лідерів, і від переслідувачів її відділяє солідну відстань. Але є один нюанс. На відміну від переважної більшості інших FMCG-рітейлерів, Volwest воліє розвиватися по франчайзингу. Тобто правильніше говорити, що не всі 243 торгові точки належать або управляються компанією зі штаб-квартирою в Луцьку, а про магазини, що працюють під брендами, які Volwest Group розвиває (Наш Край) або іншим чином просуває в Україні (SPAR). Причому луцька компанія також не боїться експериментувати: впроваджує нові формати супермаркетів, і чи не першою в країні починає пропонувати потенційним партнерам можливість працювати за принципом зворотного франчайзингу.
У топ-10 продуктових мереж налічується ще чотири компанії, які подолали плану в 100 торгових точок: Львівхолод (бренди Рукавичка і Під боком – 130 магазинів), ЕКО маркет (114), Делві (109), Брусничка (101).
За межами «великої трійки» є зміни. Рік тому четверту сходинку рейтингу GT Partners Ukraine займала компанія Оптторг-15 (ТМ Делві) з 120 магазинами. У 2017-му її зуміли випередити Львівхолод, відкривши 21-у торгову точку під брендами Рукавичка і Під боком, і ЕКО маркет. Правда, в останньому випадку мова йде не про бурхливий розвиток, а про стабільність: ЕКО зберіг кількість магазинів, а ось мережу Делві скоротилася відразу на 11 об’єктів, незважаючи на 36 нових маркетів. Також зберегла колишню кількість фрешмаркет мережу Брусничка, що належить Ринату Ахметову: відкриття нових точок компенсувалися закриттям.
Якщо порівняти лідерів за темпами відкриття нових магазинів в 2017 році, то можна відзначити досить нового, але досить активного гравця, який перебуває в першу п’ятірку за кількістю нових об’єктів – мережа лоток. За два останніх роки рітейлер відкрив 51 новий мінімаркет, довівши загальну кількість своїх магазинів до 87 і буквально увірвавшись в топ-10 продуктових мереж України за кількістю магазинів. Темпи вражають.
Не менш цікавий і регіональний розріз: де FMCG-оператори воліють відкривати нові об’єкти. Акцент на Західну Україну стає все помітнішою: майже третина нових маркетів були відкриті саме в цьому регіоні. Друге місце займає Схід – більше 25% об’єктів мережевих операторів. Можна порівняти показники Південної і Центральної частини країни. А ось в Києві і області весь рік спостерігається затишшя: схоже, ринок вже досить насичений і місця для нових об’єктів знаходити все складніше.
Повну версію звіту компанії GT Partners Ukraine можна придбати на сайті Allretail.ua.
Читайте також –
Малий та молодецький: топ-10 мереж продуктових мінімаркетів України