Топ-10 найдорожчих брендів у світовому рітейлі в 2023 році
За останній рік сотня найдорожчих брендів світу втратила пʼяту частину своєї вартості. Найбільше втратили рітейлери, а також сегмент медіа та розваг.
Глобальна аналітична компанія Kantar проаналізувала вартість брендів світових компаній та випустила свій щорічний рейтинг топ-100 найдорожчих брендів Kantar Brandz 2023. Своєю чергою видання NV дослідило, яким торговим маркам вдалося наростити власний іміджевий капітал і як саме вони це зробили. RAU вибрала топ-10 світових найдорожчих брендів у світовому рітейлі в 2023 році.
Загальна картина
Загальна вартість сотні найдорожчих брендів за рік зменшилася на 20 % порівняно із 2022‑м — з $8,7 трлн до $ 6,9 трлн. Apple продовжує лідирувати як найдорожчий бренд у світі другий рік поспіль. Google і Microsoft завершують трійку лідерів, причому технологічні бренди знову найбільше представлені в топ-100 і мають найбільшу частку вартості бренду. Загалом брендам категорії розкоші, а також фаст-фуду і продуктів харчування та напоїв вдалося зберегти максимальну частку своєї ціни. Результати цього року, незважаючи на падіння сукупної вартості, фактично є продовженням довгострокової тенденції зростання брендів, яка почалася після світової фінансової кризи 2008 року і тривала до початку пандемії у 2020 році. Ринок виявився нестабільним і на нього сильно вплинула глобальна макроекономіка, погляди споживачів на бренди виявилися набагато стабільнішими – найцінніші бренди в світі залишаються такими ж цінними, як і раніше.
Дослідники зазначають, що ефективні маркетингові інвестиції та довгострокове мислення є життєво важливими для перспектив розвитку бізнесу. Ті бренди, які постійно інвестують у встановлення сильних емоційних зв’язків зі споживачами, тепер набагато краще орієнтуються в поточних нестабільних умовах і забезпечують більший ступінь стійкості для своїх акціонерів.
Втрати рітейлу
Падіння вартості найдорожчих брендів нерозривно пов’язано з економічною нестабільністю в останні кілька років. Так, найбільшу втрати вартості бренду показали гіганти e-commerce Amazon та Alibaba – 34% та 46% вартості відповідно. В результаті Amazon вибув із трійки лідерів і перемістився на четверту позицію з показником $468,7 млрд. Незважаючи на те, що цього року Amazon довелося скоротити свою робочу силу та витрати після того, як споживчий попит на онлайн-покупки зменшився, популярність компанії залишається високою завдяки програмам членства, таким як Amazon Prime. Це розширює його можливості бути найпопулярнішим у секторі розваг і роздрібної торгівлі. Однак він перестав бути переможцем з великим відривом, яким був раніше, і надалі буде мати сильних конкурентів, оскільки Costco та Walmart прагнуть використовувати модель членства в своїх інтересах.
Китайський онлайн-рітейлер Alibaba зазнав більших втрат, перемістившись з 9 сходинки рейтингу на 14-ту. При цьому вартість бренду знизилася майже вдвічі – до менше ніж $100 млрд.
Zara – ще один бренд, який втратив значну частину своєї вартості (-28%), але зміг втриматися в топ-100 найбільш дорогих брендів. При цьому, Zara п’ятий рік поспіль утримує перше місце як найдорожчий іспанський бренд.