Топ-5 великих бізнес-імперій у рітейлі: історії успіху
У новій статті від порталу LinDeal відзначено 20 найбільших світових компаній, їхні історії успіху та подальші перспективи. З них RAU обрала п’ятірку найбільших рітейлерів.
Цей матеріал доступний російською мовою
Як відмічається в матеріалі LinDeal, при відборі компаній насамперед увага приділялася трьом основним показникам: ринкова капіталізація, вартість акцій у 2022 році, історія бренду.
Amazon
Дітище Джеффа Безоса з ринковою капіталізацією $1,46 трлн займає п’яте місце серед найдорожчих компаній світу. Втім, 2022-й поки що не найкращий рік в історії Amazon: так, у 2019 корпорація стала найдорожчою компанією планети, обігнавши свого багаторічного конкурента Microsoft.
Історія компанії почалася в 1994 році, коли її засновник намірився створити найбільший у світі онлайн-магазин, де можна купити все на світі. І йому це цілком вдалося: тепер це рітейл-імперія, де можна придбати товари, продукти та вироби на будь-який смак та колір. Її фішкою стало відкриття для користувачів шансу стати самостійними продавцями на світовій платформі Amazon – це перший із відомих світу маркетплейсів.
Його виділяють серед інших низькі ціни, відмінна якість продукції, швидка доставка і вражаючий асортимент. У компанії працює 1 млн людей. Річний обсяг продажів гіганта сягає $400 млрд, а його активи оцінюються в $360 млрд.
Mcdonald’s
Хтось стверджує, що літопис легендарного гіганта громадського харчування потрібно вести з 1948 року, коли брати Макдональди, Дік та Мак відкрили перший фаст-фуд-ресторан із системою самообслуговування. Проте їхній незвичайний маленький бізнес не вийшов би за межі Каліфорнії, якби ним не зацікавився 52-річний Рей Крок, колишній продавець міксерів для коктейлів.
Незважаючи на те, що він перебував уже в поважному для стартапера віці і відчайдушно балансував на межі банкрутства, Крок заклав власний будинок і викупив у Макдональдів ліцензію на ресторан. Власну компанію Рей заснував 1955 року — і вже 1965 року в його розпорядженні було 700 закусочних Mcdonald’s по всіх Сполучених Штатах. Перший закордонний ресторан підприємець відкрив у 1967 році в Канаді — і відтоді знайома літера «М» почала крокувати по всьому світу.
Mcdonald’s тепер – це 35 000 ресторанів по всій планеті, де щодня перекушують 70 млн людей. Компанії довелося пройти низку скандалів і розглядів — чого тільки вартий лише фільм «Подвійна порція!». Але незважаючи на все це, бренд не залишає списку найулюбленіших компаній світу.
Inditex
Zara, Oysho, Massimo Dutti, Bershka, Pull & Bear, Stradivarius всі ці бренди належать іспанському гіганту Inditex. Його голова – Амансіо Ортега, найбагатша людина Європи. Колись у нього було лише маленьке домашнє ательє та мрія відкрити власну крамничку, яку він назвав Zara. Починання виявилося настільки успішним, що нові магазини за кілька років доводилося відкривати вже щомісяця.
Так до 1985 року сформувався холдинг Inditex. Щоб залучити більше аудиторії, Ортега став розширювати формати свого бізнесу: крім Zara створював та купував нові бренди, кожен зі своєю філософією, стилем та шанувальниками – Bershka, Pull & Bear, Stradivarius, Massimo Dutti. Саме завдяки такому різноманіттю торгових марок та геніальному вмінню блискавично реагувати на зміну попиту, Inditex давно й надовго стала глобальною fashion-імперією із помірними темпами зростання. П’ять континентів, 5000 магазинів і на цьому холдинг явно не планує зупинятися.
Nike
Nike – не просто американський виробник спортивного одягу та взуття, який зміг у стислий термін обігнати європейських конкурентів Puma та Adidas. Це ще й неймовірна історія успіху – як створити бізнес із мрії. Про те, що йому довелося зробити, щоб кросівки з фірмовою галочкою можна було купити в кожній точці планети, засновник Nike Філ Найт розповів у власній книзі «Продавець взуття».
Як зізнається сам підприємець, світовий бренд розпочався із $50, зайнятих у батька. Потім був продаж японських кросівок із власного фургона, офіціантка, що намалювала логотип за $30, авіаінженер NASA, який придумав знамениті Air Max і вафельниця, що подарувала світові інноваційну рельєфну підошву. Так чи інакше, пара «найків» сьогодні буде у шафі і у школяра, і у власника великої компанії, і у директора держустанови, і навіть у президента.
Nike в 2022 році – один з найвідоміших брендів, а його автор входить у плеяду найбагатших людей світу. Середньорічний оборот торгової марки вже перевищив $30 млрд, але це не межа: “У віці 24 років я дійсно дійшов висновку, що світ створили шалені ідеї”.
LVMH
Guerlain, Givenchy, Hennesy, Bulgari, Marc Jacobs, Benefit, Don Perignon – культові luxury-бренди належать французькому концерну LVMH. Його власники – династія Бернара Арно, а сам холдинг – найбільший на планеті виробник предметів розкоші. Крім цього, під його началом діє аукціонний будинок, видання про мистецтво, фінансові ЗМІ, готелі та особиста радіостанція.
Історія LVMH веде відлік з 1987 року, коли концерн з’явився внаслідок злиття двох сильних гравців у люкс-сегменті – Louis Vuitton та Moët Hennessy (звідси й знайома абревіатура). Далі була ціла низка злиттів і поглинань: в 1999 році в розпорядження гіганта мало не потрапила компанія Gucci. Але навіть без неї річний оборот корпорації перевищив 20 млрд євро: одяг та вино, парфум та годинники, шкіряні вироби та косметика, алкогольні напої та взуття – здається, тут зібрані всі потрібні для розкішного життя речі.
“Розкіш – наша пристрасть”, – кажуть у LVMH. Тут цінують перфекціонізм у кожній деталі та головною цінністю вважають справжні таланти, яких щодня шукають та розвивають. Холдинг отримав світову популярність і завдяки своїй благодійній діяльності: соціальні проекти, спонсорство медичних організацій, підтримка сфери культури, збереження та відновлення культурної спадщини.
Читайте також –
Топ-20 найдорожчих брендів у світовому рітейлі в 2022 році (інфографіка)