Складська мутація: як пандемія змінила підходи до побудови логістичних ланцюжків

Складська мутація: як пандемія змінила підходи до побудови логістичних ланцюжків

02.09.2021 08:30
  879
Костянтин Симоненко

Reuters Events в партнерстві з міжнародною логістичною компанією Maersk підготували звіт про те, як моделі попиту, які не відповідають історичним тенденціям, викликали зрушення в стратегічних ланцюжках поставок рітейлерів і виробників.

Цей матеріал доступний російською мовою

Як стверджують експерти A.P. Moller – Maersk, а також представники міжнародних брендів і профільні фахівці, опитані Reuters Events, велика гнучкість складських і розподільних операцій можуть стати ключем до забезпечення відмовостійкого ланцюжка поставок. RAU публікує основні тези цього дослідження, яке є в розпорядженні редакції.

На перший план при прийнятті управлінських рішень вийшли логістичні ланцюжки, пандемія висунула такі раніше малоцікаві елементи як, наприклад, розподільні центри. Від здатності стабільно забезпечувати товарами клієнтів в зручному їм місці і за короткий час залежить тепер успіх всього бізнесу рітейлера. А також від його здатності справлятися зі стрибками попиту на доставку, як це було під час багатьох локдаунів.

Зміна сформованого балансу в світових ланцюжках поставок

Розміщення великих фабрик в країнах з низькими витратами (в т.ч. дешевою робочою силою) породило довгі ланцюжки поставок. Але чим далі місце виробництва, тим вище мултіплікатівний ефект збоїв.

«Пандемія відрізнялася від традиційної ситуації, коли можна було вивчити ризик відмови в одній точці ланцюга. Наприклад, збій постачальника, відсутність компонента на складі або проблема з виробництвом і т.д. Але під час пандемії у вас були «множинні переломи». Деякі з них одночасно», – зазначає директор з досліджень і глава Центру міжнародного виробництва Кембриджського університету д-р Джаг Срай (Dr. Jag Srai).

Таким чином, концепція глобальних ланцюжків опинилася під серйозною загрозою, і в компаніях проводиться переоцінка того, чи мають сенс довгі ланцюжки поставок.

З іншого боку, поки магазини були закриті, споживчий попит не впав. За оцінками дослідницької компанії eMarketer, глобальні онлайн-продажі в 2020 році збільшилися на 25,7%, а в окремому дослідженні підраховано, що глобальний ринок логістики електронної комерції виріс на 27,3%.

Керівник відділу логістики електронної комерції в Європі компанії A.P. Moller – Maersk Науд Фрезе (Naud Frese), вважає, що в майбутньому це зростання збережеться на рівні 8-15%.

Омніканальний підхід означає, що компанії потрібні інструменти підтримки безлічі різних типів замовлень і в той же час безлічі різних одиниць складського обліку (SKU).

Генеральний директор британської Асоціації складських приміщень (UKWA) Клер Бутл (Clare Bottle), відзначає, що якщо під час пандемії споживачі раціоналізували свої покупки, то тепер вони знову починають повертатися до різноманітності споживання.

Унікальний вплив пандемії і реакції на її наслідки змушують менеджерів з логістики інакше вибудовувати ланцюжки поставок в широкому діапазоні продуктів, які всі без винятку повинні продовжувати надходити до кінцевого споживача.

Боротьба за місце на складі

Нестійкість попиту, збої в ланцюжку поставок і вибухове зростання в секторі електронної комерції змусили виробників і рітейлерів гарячково шукати місце для зберігання додаткових запасів і обслуговування онлайн-покупців.

У британському агентстві нерухомості Savills кажуть, що попит на складські площі зростав у геометричній прогресії, а доступність складських приміщень знижувалася найшвидшими темпами, які «ми коли-небудь бачили». Нові склади будуються, але не досить швидко. Наприклад, в липні 2021 року використання площ в Уест-Мідлендс зросла на 275% рік до року, а обсяги проектування і створення нових площ виросли на 675%.

Найбільш «гаряче» зараз навколо найважливіших логістичних центрів, здатних обслуговувати ключові ринки. Проблема нестачі доступного простору посилюється дефіцитом будматеріалів (сталь, бетон, облицювання, деревина). Дефіцит площ і зростання навантаження на логістику фундаментально змінює складський простір і те, як він сприймається.

Укрупнення складів як наслідок автоматизації

Завдяки автоматизації оператори складів встановлюють додаткові допоміжні системи, щоб максимально збільшити ефективність кожного об’єкта. Так, більш старі будівлі складів довше чекають свого орендаря, адже у цих будівель може не бути потрібної висоти або потрібних потужностей.

Тобто спостерігається переорієнтація на більш якісних орендарів, яких турбує не стільки ціна оренди, скільки якість складських приміщень, що відповідають сучасним вимогам і відповідних цільовим призначенням.

Це особливо вірно, коли мова йде про автоматизацію. Необхідність мати обладнання, яке дозволяє швидко виконати онлайн-замовлення, означає, що склади стають все більше, бо більш великі об’єкти збільшують економію за рахунок масштабу.

Уже зараз склади видозмінюються, завдяки автоматизації. За даними Association for Advancing Automation, рівень замовлень на промислових роботів в Північній Америці збільшився на 20% г/г у І кварталі 2021 року, при цьому сектор продуктів харчування і споживчих товарів розмістив на 32% більше замовлень, що підкреслює, як цей сектор був перетворений електронною комерцією.

Застосування роботів вже «піднімає» склади вгору. Так, середня висота карниза зараз становить близько 13,5 метрів, що значно вище, ніж в середньому навіть п’ять років тому. Забудовники зараз будують до 21 метра, хоча поки це не стало стандартом.

Робота в умовах підвищеного ризику і високих вимог

Сучасний споживач швидко зауважує, що якщо ціна аналогічна, але доставка здійснюється швидше по каналах A, B або C, то він витрачає свої гроші там, де зручніше отримати товар. При цьому конкурентною перевагою як і раніше залишаються вартість, ефективність, передбачуваність і надійність ланцюжка поставок. Просто все прискорюється і ускладнюється. 2020 рік показав «вузькі місця» практично на кожній дільниці шляху до кінцевого споживача і безліч категорій ризику, які необхідно враховувати.

Очевидні ризикові точки, які підтверджуються численними прикладами за останні два роки, включають:

  • Виробничі потужності
  • Стабільність постачальника
  • Доступні порти і завантаженість портів
  • Стабільність торгових умов
  • Пропускна здатність маршруту доставки
  • Обмеження на робочу силу
  • Точність прогнозів попиту
  • Наявні об’єкти розподілу
  • Можливості фулфілмент-партнерів.

Отже, хоча вони повинні оцінюватися індивідуально, весь ланцюжок поставок слід розглядати як єдине ціле, з компенсаційними механізмами на випадок непередбачених обставин.

Важливо також постійно оцінювати можливості системи поставок в цілому: чи здатна вона буде впоратися зі стрибком попиту і в якій мірі. Знизити такий ризик можна шляхом пошуку альтернативних постачальників ближче до ринку збуту.

Зростання онлайн-замовлень і клієнтських очікувань вимагає впевненості, що ви можете активувати запаси швидше по всьому ланцюжку поставок, щоб вони були розташовані ближче до ваших споживачів.

Гнучкість насамперед

У Maersk помітили, що підвищення гнучкості логістичної мережі навіть більш важливо, ніж витрати. До 2020 року головним було забезпечити дешеве постачання, зберігання та підтримання низького рівня запасів. Тепер все змінюється: вже є логістичні моделі, які можуть відреагувати на зміни попиту не протягом трьох днів, а протягом наступних двох годин.

Багатоканальне виконання замовлень в даний час стало важливою частиною споживчого досвіду, і його не можна ігнорувати, особливо тому, що додавання ємності для доставки і обробки повернень товару стає все більш важливою конкурентною перевагою.

Як показало опитування ARC Advisory Group, менше третини рітейлерів можуть обробляти онлайн-повернення в магазинах або перерозподіляти запаси між магазинами (28%), а менше чверті змогли виконати замовлення з магазину, альтернативного тому, де було розміщено замовлення (22%).

Аналогічним чином, інше дослідження, проведене в 2020 році, показало що 41% не готові використовувати магазини в якості центрів виконання замовлень.

Однак ті, кому вдається оптимізувати цей процес, вже пожинають плоди. Опитування, проведене Manhattan Associates і IHL Group, показало, що ті, хто зміг оптимізувати повернення, отримання товару в магазині і відвантаження з інших магазинів, зазнали помітне збільшення прибутку через ці канали.

Очевидно, що існує розрив між швидкою еволюцією потреб клієнтів, потенціалом, який це відкриває для брендів, і реальною ситуацією в ланцюжках поставок.

Як створити надійний ланцюжок поставок

Перш за все, треба проаналізувати, що потрібно змінити для задоволення потреб клієнтів.

Директор по ланцюжку поставок Nestlé UK&I Ендрю Шоу (Andrew Shaw) радить оцінити потенціал попиту і ймовірні масштаби його зростання. Потім зрозуміти, наскільки складний цей продукт для просування по ланцюжку поставок. Які очікувані параметри доставки і чи так критично важливо скоротити час доставки до години (півгодини) або клієнт готовий трохи почекати.

Дослідження Nestlé показує, що споживачі багатьох товарів повсякденного попиту готові трохи почекати. Це дасть розуміння географії клієнтської бази і розуміння вартості експлуатації.

Аналіз витрат і вигод повинен враховувати ефект масштабу. Наприклад, якщо масштаб величезний, можна розташувати товар ближче до споживача, в іншому випадку краще об’єднати і зберегти товари на оптовому складі, а потім компенсувати транспортні витрати за рахунок вигоди від використання складського обладнання тільки в одному місці. Все залежить від обсягу прямих продажів в конкретному місці.

Тому не можна просто використовувати одне емпіричне правило для вибору систем розподілу по широкій базі продуктів. Замість цього доведеться проаналізувати масу інформації по різних продуктах, щоб прийняти правильне рішення по кожному з них. Можуть бути різні рішення для різних груп або категорій продуктів.

Після того, як стало ясно, які товари і за яких умов повинні бути на певному складі, можна переходити до створення структури, яка може працювати швидко і одночасно знижувати вразливість. Зазвичай це найкраще досягається шляхом використання підходу «ступиця і спиця». Бренди намагаються помістити свої товари-бестселери глибше в ланцюжок поставок, ближче до споживача і обслуговують свої поставки з центру.

У Європі, наприклад, центральний склад площею 400 000 кв. м буде в Бельгії, а потім використовуються допоміжні хаби, скажімо, в Іспанії, Італії, Великобританії, може бути, навіть в Німеччині, які обслуговують безпосередньо споживачів (для прискорення доставки).

Ці допоміжні об’єкти зазвичай приймають обмежену кількість SKU, виходячи з безпосереднього попиту в їх околицях. Обмежені запаси розміщені максимум в добі-півтора їзди від центрального складу.

Модель «ступиця і спиця» в поєднанні з операцією крос-докінгу може підтримати ланцюжок поставок, щоб підвищити швидкість і знизити витрати.

Обробка раптових змін

Компанії також вводять критичний рівень відмовостійкості в свої системи, створюючи надмірність, збільшуючи пропускну здатність і покращуючи здатність реагувати на мінливі обставини.

Розміщуючи запаси ближче до ринку збуту, рітейлер зменшує ризик того, що перевізники не зможуть перевезти товари з Бельгії в Іспанію або в Італії. До того ж маючи регіональний склад, можна використовувати не транснаціональних перевізників, а більш широку палітру місцевих компаній. Що знижує ризики і, звичайно ж, оптимізує якість обслуговування клієнтів.

Допоміжні системи управління запасами і прогнозування також повинні грати роль в успішному реагуванні на обставини, що змінюються. Системи управління складом зв’язуються з системами прогнозування попиту і показують, коли товар повинен надійти в продаж.

Стійкість ланцюжків поставок – це, по суті, процес підвищення ефективності та запобігання втрат. Наприклад, система управління складом, повинна допомогти переконатися, що все, що рухається, чи-то навантажувач, конвеєр або кран, не рухається порожнім.

Стійкість може бути пов’язана з елегантними, але простими рішеннями. На одному зі своїх нових складів, які Maersk збираються побудувати в Роттердамі, буде «сухий» склад, а безпосередньо поруч з ним – холодильний склад. Тепло, вироблене холодильною камерою, буде використовуватися для обігріву звичайного складу.

На даху складів будуть встановлені сонячні батареї, щоб забезпечувати енергією складські потреби. У віддаленій перспективі, коли відбудеться масовий перехід на електротранспорт, доведеться також подбати про те, щоб на складі було достатньо енергії, щоб заряджати весь цей автопарк електрофур і засобів розвезення замовлень.

Читайте також –

Збої в глобальних ланцюжках поставок триватимуть в першій половині 2022 року – Bloomberg


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку