Головна > E-commerce > Сергій Кравець, GR Capital: Чому ринок доставки тільки програє від кризи і карантину
Сергій Кравець, GR Capital: Чому ринок доставки тільки програє від кризи і карантину

Сергій Кравець, GR Capital: Чому ринок доставки тільки програє від кризи і карантину

Що буде з delivery-індустрією під час загальної самоізоляції, і чому компанії даної сфери постраждають так само, як і інші.
Цей матеріал доступний російською мовою

Сергій Кравець, інвестиційний директор фонду GR Capital в своїй колонці для НВ написав, чому помилково думати, що сфера доставки стала однією з небагатьох, яка не відчула економічного спаду, а навпаки – тільки набирає обертів. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами матеріалу.

Світова економіка увійшла в рецесію, а причиною тому стала пандемія вірусу COVID-19. Світ на карантині, і це вплинуло на більшість індустрій: авіакомпанії зазнають колосальних збитків, кафе і ресторани масово закриваються, малий і середній бізнес опинився на межі банкрутства.

Стрімке зростання

Якщо подивитися на останні новини delivery-індустрії, можна зробити висновок, що криза їй тільки пішла на користь. Американський сервіс доставки Grubhub заявив, що темпи додавання нових ресторанів на платформу збільшилися в 4-5 разів. У Uber Eats цей показник ще вище – відразу в десять разів. Український офіс компанії Glovo відзвітував про зростання попиту на доставку з аптек та супермаркетів в кілька разів. Завантаження сервісів Instacart, Walmart Grocery і Shipt в березні збільшилися на 218%, 160% і 124% відповідно в порівнянні з лютим.

Положення поліпшується навіть у тих компаній, у яких справи ще недавно йшли погано. Акції американської Blue Apron, яка доставляє продуктові набори і рецепти до них, поступово дешевшають з моменту виходу на IPO в 2017 році. Але на тлі пандемії і карантину компанія стала однією з небагатьох, чия капіталізація показала зростання.

Паралельно зі збільшенням користувальницької бази послуги з доставки вводять нові функції. Instacart, Uber Eats, Postmates і Dominos запустили «безконтактну» доставку – можна попросити кур’єра залишити замовлення під дверима, щоб не перетинатися особисто. Китайські сервіси Meituan Dianping і JD.com пішли далі і почали доставляти замовлення за допомогою автономних транспортних засобів.

Багато компаній стали розширювати асортимент своїх послуг. UberEats і DoorDash запустили доставку продуктів з супермаркетів. Instacart ввів гнучку систему замовлення, яка дозволяє отримати доставку в період декількох днів – для тих, хто планує покупки заздалегідь.

Українські компанії також експериментують з форматами. Rozetka і АТБ запустили доставку продуктових наборів через Нова пошта. Ресторатор Діма Борисов представив проект Borysov cooking boxes, де клієнтам пропонують замовити підготовлені продукти з рецептами для приготування ресторанних страв.

Влияние кризиса

Всі перераховані вище факти говорять про те, що сфера доставки переживає свої найкращі часи. Але як показало опитування організації AARP, у більш ніж половини американців немає заощаджень на непередбачені обставини. Схожа ситуація і в Україні: 40% громадян не мають відкладених коштів ще на місяць карантину, а 13% вистачить грошей лише на кілька тижнів.

Падіння купівельної спроможності впливає на всі сфери економіки, включаючи доставку. Що визнає, наприклад, генеральний менеджер Glovo в Україні Дмитро Расновскій. За його словами, зараз попит зростає, але це тимчасове явище: ресторани продовжать закриватися, а кількість кур’єрів стане падати через побоювання заразитися – тому бізнес доставки також буде скорочуватися.

Крім цього, є підстави припускати, що нові напрямки, які зараз відкривають сервіси доставки – наприклад, доставки продуктів з супермаркетів – не поліпшать положення компаній. В умовах, коли кошти споживачів обмежені, націнка за доставку продуктів стане серйозною перешкодою.

Відновлення ринку

Але є і позитивні сторони. Одна з головних особливостей сервісів з доставки – гнучкість. У таких компаній дохід тісно пов’язаний c витратами: чим менше заробіток – тим менше витрат. Відповідно, послуги з доставки пасивно втрачають куди менше коштів, ніж інший бізнес, той же ресторанний. Коли падає попит, знижується і навантаження на зарплатний фонд кур’єрів, а зі статей витрат залишається тільки оренда офісу і зарплати менеджерам.

Є ще один важливий момент. Кризу не переживуть маленькі заклади. У той же час великі «мережевики» хоч і постраждають від економічного спаду, але не закриються. І це ключовий аспект для сервісів доставки. Для таких компаній діє закон Парето: 20% закладів дають 80% виручки. Відповідно, delivery-індустрія не втратить своїх основних партнерів.

Тому сервіси доставки хоч і «просядуть» в кризу, але одночасно з цим вони мають високі шанси швидко відновитися. Гнучкість, зрозуміла бізнес-модель і грамотна робота з партнерами – це ті інструменти, які допоможуть компаніям сфери надолужити згаяне.

Джерело: НВ

Читайте також –

Столик на одного: після відкриття літніх терас кількість працюючих ресторанів зросла на 18%

Про автора