Як розвивається ринок доставки їжі в Україні та ЄС (+інфографіка)
Обсяг ринку доставки продуктів харчування в Україні становить майже $100 млн, ємність всього європейського ринку – близько $7 млрд.
Аналітики компанії Chernovetskyi Investment Group, в інвестпортфель якої входять сервіси Zakaz.ua і EDA.UA, підготували огляд онлайн-ринку доставки страв в країнах ЄС, СНД та України, який включає в себе дані про найбільших гравців, динаміку ринку в різних країнах регіону, а також ключові тренди.
Європейські тенденції
Як відзначають в Chernovetskyi Investment Group, за останні 10 років глобальний ринок доставки їжі зазнав кількісних та якісних змін. Ринок онлайн продажу продуктів стрімко зростає з року в рік. За інформацією компанії, тільки в Європі кількість людей, які користуються послугами замовлення їжі, на 2017 рік досягла 60 млн, при загальному обсязі ринку в $7 млрд. При цьому Великобританія, Німеччина, Франція і Нідерланди займають 76% європейського сегменту доставки готових страв.
І такі показники не є межею. Фактори, які є драйверами даної галузі, залишаються незмінними: зростаючий рівень інтернет проникнення і поліпшення логістичного ланцюжка. Що стосується структури ринку, то згідно зі статистикою, 73% сегмента доставки страв займають компанії Just eat, Delivery hero, Deliveroo і Takeaway. Об’єм ринку що залишився розподіляється між дрібними регіональними компаніями, які працюють тільки на локальних ринках.
Звичне відставання
Трохи інша ситуація спостерігається на пострадянських ринках. Вони традиційно відстають від західних як в виручці, так і в кількості користувачів. Ця закономірність не обійшла стороною аналізований сегмент. В першу чергу, причиною відставання є відносно низький рівень проникнення інтернету, а також обсяг ринку e-commerce. У СНД, в цілому, ситуація неоднорідна, і якщо в одному регіоні галузь тільки починає розвиватися (Азербайджан), то в інших вона плавно переходить у відносно зрілу стадію, зі сформованими правилами і певною структурою гравців (Росія). За оцінками організації Euromonitor, обсяг ринку доставки готової їжі в Росії в 2016 році склав $280 млн. Місткість ринку України значно нижче: в 2016 році, за експертними оцінками, сегмент доставки продуктів харчування становив $97 млн.
Умовна монополія
Також відмінною характеристикою сегмента в цьому регіоні є існування одного явного лідера з величезною часткою на займаному ринку. Наприклад, в Росія таким є Delivery club, в Україні – EDA.UA, в Казахстані – Сhocofood. Конкуренцію на ринку можна охарактеризувати як умовно монопольну: в аналізованих країнах 1-2 компанії займають більше 90% ринку.
Фахівці Chernovetskyi Investment Group також звертають увагу на те, що бізнес-модель в сфері доставки страв в країнах колишнього СРСР істотно змінилася. Якщо раніше ресторани намагалися залучати клієнтів, створюючи власні програми та сайти, то зараз все більше ресторанів використовують агрегатори, які забезпечують широку базу клієнтів і можуть надати послуги власних кур’єрів, call-центр і службу підтримки. Саме з такою моделлю починають розвиватися локальні ринки.
Читайте також –
Їжа по інтернету: як українські продуктові мережі розвивають онлайн-продажі