Рітейлери активізують розвиток в Україні, орендні ставки знову ростуть
У І півріччі 2017 року рітейлери суттєво відновили активність, перейшовши від поодиноких відкриттів до чітко визначеної стратегії експансії.
Згідно з даними консалтингової компанії CBRE Ukraine, після поступового зміцнення макроекономічних показників у 2016 році, українська економіка продовжила демонструвати ознаки відновлення протягом першого півріччя 2017 року. Помірний темп інфляції разом із відносно стабільним курсом гривні та зростанням реальної заробітної плати стимулювали зростання споживчого попиту, а організований роздрібний товарооборот зріс на 7,1% (р/р) по Україні та на 9,5% (р/р) в Києві протягом січня-червня.
Продовольчі рітейлери (Fozzy Group, АТБ, Auchan Group, ЕКО-маркет) та дрогері сектор (EVA, Watsons) залишались найбільш активними гравцями на ринку.
У сегменті гіпермаркетів відбувся перерозподіл частки ринку між основними гравцями: французька мережа гіпермаркетів Auchan Group придбала дев`ять гіпермаркетів Караван, три з яких розташовані у Києві. Крім того, Auchan Group планує відкриття ще одного гіпермаркету у складі першої черги ТЦ Rive Gauche до кінця року.
Більшість fashion-рітейлерів також оголосили про наміри розширення протягом року, фокусуючись на торгових центрах в якості локації для своїх відкриттів. Іспанський рітейлер Inditex, який на початку року відкрив магазин чоловічої лінії бренду Stradivarius у ТРЦ Skymall, запустив ще 6 магазинів у ТРЦ Lavina Mall. Польський рітейлер LPP Group оголосив про відновлення активності в Україні, як і ARGO, Спортмастер та O’stin, які також розпочали розширення своїх мереж у першому півріччі 2017. Турецький рітейлер LC Waikiki, який не призупиняв активність у 2014-2016 роках, оголосив наміри відкриття ще десяти магазинів до кінця цього року. Окрім того, українські бренди Vovk, MustHave, Arber, Anabel Arto та інші продовжили розширюватись у найбільш успішних торгових центрах.
Зростання попиту на торгові приміщення відбувалось і за рахунок появи нових міжнародних брендів.
У першому півріччі було зафіксовано відкриття 12 нових брендів, серед яких переважали бренди спеціалізованого одягу (спортивні товари, нижня білизна, дитячий одяг), взуття та одягу середнього цінового сегменту.
Після стрімкого росту нової пропозиції у 2016 році (+168 000 кв.м), у першому півріччі 2017 був відкритий лише один торговий центр Academ City (GLA – 8 000 кв.м.) Таким чином, загальний обсяг пропозиції на ринку у Києві зріс до 1,06 млн. кв.м. Очікується, що об`єм нової пропозиції, введеної в експлуатацію у II півріччі, становитиме близько 48 000 кв.м та буде представлений ТЦ «Смарт Плаза Політех» (GLA – 15 000 кв.м), першою чергою ТРЦ Rive Gauche (GLA – 20 500 кв м) та Рітейл Парком Петрівка (GLA – 12 000 кв.м). Девелопером двох останніх проектів виступає Immochan Ukraine. У разі, якщо вищезгадані торгові центри будуть відкриті вчасно, обсяг нової пропозиції у 2017 році очікується на рівні 56 000 кв.м.
Не зважаючи на той факт, що темпи будівництва залишаються сповільненими, значне зростання обсягу пропозиції торгових площ очікується в 2018-2019 роках.
Якщо дати запланованих відкриттів не будуть перенесені на 2020 рік, більш ніж 530 000 кв.м нових площ очікується до виходу на ринок. Активні будівельні роботи ведуться в лівобережній частині Києва в ТРЦ Rive Gauche (GLA – 70 000 кв. м у двох чергах) та в ТРЦ River Mall (GLA – 58 700 кв.м).
Середня вакантність в професійних торгових центрах скоротилась на 4 п.п. і досягла 7% у червні 2017 року. У зв’язку з відновленням росту орендного доходу в 2016 році, зростання орендних ставок спостерігалось у більшості київських торгових центрів впродовж першої половини 2017 року. Ставка оренди в кращих торгових центрах варіювалась у межах від $60 до $86/кв.м/місяць, а в менш успішних торгових центрах становила $30 – $45/кв.м/місяць на кінець червня.
В першому півріччі 2017 року значних інвестиційних угод на ринку рітейлу не відбулося, в той час як окремі торгові центри все ж були виставлені на продаж на відкритому ринку переважно банками.
Варто зазначити, що зростаючий орендний дохід поступово починає приваблювати інвесторів розглядати торгову нерухомість в якості потенціального об’єкту інвестицій, зосереджуючи інтерес на кращих торгових об`єктах та торгових центрах із низькою існуючою та майбутньою конкуренцією.
Прогнозоване відновлення економіки у другій половині 2017 року стимулюватиме подальше зростання споживчого попиту. Ми очікуємо потенційно нових гравців на ринку, серед яких Decathlon, Defacto, Under Armour, Scotch&Soda, Superdry та інші, які планують вийти на ринок протягом 2017-2018 рр. Більше того, такі бренди як H&M та IKEA включили Україну до стратегічних планів з розширення, якщо українські тенденції зростання споживання на фоні загального відновлення економіки будуть зміцнюватись.
Кіра Пругло, керівник напрямку аналітики в CBRE Ukraine, прокоментувала:
«Щодо перспектив розвитку в наступні роки, об`єм нової пропозиції, запланованої на 2018-2020 роки, матиме більш суттєві наслідки для ринку торгової нерухомості Києва. Беручи до уваги те, що близько 530 000 кв.м. торгових площ знаходяться на різних стадіях девелопменту (без урахування ТРЦ Respublika), загальний обсяг пропозиції у наступні три роки збільшиться майже на 55%. Незважаючи на великий обсяг запланованих проектів, торгові центри у лівобережній частині Києва відчуватимуть проблему росту конкуренції менш гостро, завдяки меншій насиченості торговими площами та наявності місткої зони охоплення в безпосередньому оточенні. В той же час, більшість існуючих і нових торгових центрів будуть стикатися із значним зростанням конкуренції, як з боку традиційного рітейлу, так і онлайн-торгівлі».
Читайте также –
Стороннім вхід дозволено: іноземні бренди знову цікавляться Україною