Чужі імена: українські бренди, які продовжують використовувати в Криму

Чужі імена: українські бренди, які продовжують використовувати в Криму

14.11.2017 09:00
  1930
Микола Маранчак

Хто працює під вивіскою відомих українських брендів на півострові – сказати важко. Але споживачі часто бачать звичні назви магазинів і корпоративну стилістику.

Російська окупація Криму позначилась на долі багатьох рітейлерів, які працювали на півострові. Велика частина з них, побоюючись санкцій або з морально-етичних міркувань, покинули півострів. Але не всі. За три з половиною роки, що минули з анексії Криму, багато що змінилося: все більше українських бізнесменів згортають роботу в Криму, продаючи або передаючи активи місцевим підприємцям. При цьому в багатьох випадках нові власники «забувають» змінити вивіски, продовжуючи працювати, як і раніше, під відомим і звичним споживачам брендом.

Всі магазини, що зберегли колишні вивіски, зареєстровані на нещодавно створені компанії з російською реєстрацією. У переважній більшості випадків власниками цих підприємств числяться офшорні компанії, які належать іншим офшорним фірмам, і так далі. Встановити кінцевого бенефіціара практично нереально. RAU, не стверджуючи, що якісь українські компанії працюють в Криму або платять податки в російський бюджет, проаналізувала: які бренди і торгові марки, що належать українським компаніям, продовжують використовуватися на півострові.

Цілком можливо, що багато вітчизняних рітейлерів вже звернулися до суду з вимогою заборонити використовувати їх бренди в Криму.

Піти по-англійськи

Частина компаній і брендів офіційно оголосили про вихід з півострова. Серед них – і лідери українського і світового fashion-рітейлу, в тому числі Inditex і Intertop.

Частина рітейлерів, що працюють в сегменті FMCG, теж вирішили піти з Криму – наприклад, Рітейл Груп (ТМ Велика Кишеня, ВЕЛМАРТ, ВК Експрес). Інші компанії вирішили діяти інакше.

Поза зоною

Наприклад, в Севастополі продовжують роботу супермаркети бренду NOVUS. У свій час в ЗМІ обговорювалася їх передача російському рітейлеру Магніт, але, побоюючись санкцій, мережа відмовилася виходити на кримський ринок. Магазини під вивіскою NOVUS продовжують працювати і понині, хоча інформацію про них з офіційного сайту компанії прибрали.

Залишився в Криму також бренд Фуршет. На офіційному сайті кримського підрозділу зазначено, що «мережа Фуршет налічує в Республіці Крим – 16 магазинів». Також в розділі «Про компанію» сказано, що юридична адреса компанії в Сімферополі, а сама мережа українська.

Продовжує роботу і гіпермаркет Fozzy Cash&Carry, хоча його власником значиться також юрособа з Росії. При цьому на сайті сімферопольського ТРЦ Meganom досі написано: «Fozzy в Сімферополі – перший в Криму і шостий в Україні».

Збереглися магазини drogerie під вивіскою EVA. Торгові точки можна зустріти в Ялті на вул. Карла Маркса 4/2 і на Московській 11 а. У самій компанії вказали, що кримські активи компанії продані, а новому власнику дано дозвіл працювати під колишнім брендом. «ТОВ РУШ не вдалося вивезти торгове обладнання та товарні залишки з кримських магазинів, в зв’язку з чим було розглянуто пропозицію ТД Віза, місто Сімферополь, про придбання майна ТОВ РУШ за умови надання дозволу на використання знака для товарів і послуг EVA. З метою мінімізації збитків ТОВ РУШ була змушена прийняти цю пропозицію. Таким чином, магазини, що працюють на території АР Крим під брендом EVA не належать ТОВ РУШ. ТД Віза і ТОВ РУШ не є афілійованими компаніями», – йдеться в повідомленні компанії.

З дитячих українських брендів в Криму залишається ТМ Бембі. Рітейлер все ще представлений серед орендарів ТЦ Центрум, а останнє фото на сайті датується 2016 роком. А в торгових центрах Meganom, SeaMall і Центрум можна знайти магазини під вивіскою Anabel Arto. І такі випадки не поодинокі.

Що у твоєму імені?

У лютому 2017 року про проблеми з активами на анексованій території відписався український дизайнер Андре Тан. Він заявив, що бренд не має відношення до «бізнесу на окупованій території в Криму». Також він додав: «Так, дійсно, до березня 2014 року наш товар був офіційно представлений в Криму. На даний момент ми не супроводжуємо продажі в цьому регіоні».

Однак в соцмережах і на офіційному сайті ТРЦ Центрум можна зустріти новину від 27 травня 2017 року про відкриття нового магазину Andre Tan. Хто продовжує працювати під відомою українською маркою і чому російський бізнес не поспішає витісняти відомі українські імена з кримського регіону, достовірно невідомо. На питання RAU: «Хто відкриває магазини бренду на окупованій території?» в прес-центрі Andre Tan заявили, що такої інформації у них немає: «У нас немає офіційних партнерів на території Криму. Люди можуть самі купувати речі в наших магазинах, на тих же розпродажах, і везти їх продавати, ми це не можемо контролювати».

Якщо відкриття магазину Andre Tan в Криму пройшло повз увагу спільноти, то навколо маркету побутової техніки і електроніки Comfy вибухнув цілий скандал. 15 серпня в Facebook на сторінці «Comfy-Крим» з’явилося повідомлення, що 19 числа того ж місяця в сімферопольському ТЦ Таїр відбудеться урочисте відкриття нового магазину Comfy. RAU звернулася до рітейлера з проханням прокоментувати ситуацію, але в компанії всі звинувачення користувачів категорично спростували: «Офіційно підтверджуємо, що ні ліцензійних договорів, ні договорів франчайзингу для ведення діяльності в Криму ТОВ «Комфі Трейд» не підписувала. Компанії невідомо, хто саме відкриває магазини в Криму з використанням найменування та бренду ТОВ «Комфі Трейд». В даний час компанією вивчається питання звернення до суду з позовом про неправомірне використання чужої інтелектуальної власності та захист ділової репутації».

Вони всюди

Серед міжнародних брендів, присутніх в Криму через російські підрозділи Samsung, ECCO, Ашан і METRO. Також в ТРЦ і стріт-рітейлі півострова можна знайти багато магазинів, що працюють під міжнародними брендами: Adidas, Puma, MANGO, Colins, DHL та інші. Як і у випадку з українськими торговими марками, невідомо: хто і на яких підставах використовує вивіски, хто і як поставляє товар, і як на це реагують власники брендів.

Чимало в Криму працює також брендів з російським капіталом, що успішно розвивається і в Україні. Серед інших брендів, в ТЦ Південна Галерея представлені InCity, Oodji і Експедиція, про бізнес яких в Україні RAU не так давно розповідала.

Зі знайомих українському споживачеві ресторанів на півострові можна зустріти мережу закладів японської їжі Муракамі, про приналежність якої RAU писала в недавньому матеріалі. Зокрема, Муракамі працює все в тій же Південній Галереї, а також в ТЦ Меганом.

Присутній в Криму і добре відомих українському споживачеві білоруський рітейлер Milavitsa, однак на офіційному сайті компанії великими червоними літерами над кримськими магазинами написано: «УВАГА! НЕЗАКОННЕ ВИКОРИСТАННЯ MILAVITSA».

Кримські бізнесмени в деяких випадках продовжують використовувати корпоративні кольори і фірмовий стиль українських брендів, змінивши лише назви. Найкращий приклад, мережа дискаунтерів ПУД – Продукты У Дома, що зберегла впізнаваний стиль АТБ. Інший випадок – магазини Чистый дом, яких, згідно з сайтом бренду, на території півострова не менше 20 штук. За стилем і оформлення легко зрозуміти, що раніше в цих торгових точках знаходилися магазини мережі Космо.

Та ж історія з Епіцентром К. Замість кримського гіпермаркету з дуже знайомою символікою працює гіпермаркет Новацентр.

Постраждалі є і серед зарубіжних брендів. Наприклад, на окупованій території працює магазин Zara City, проте він був відкритий без відома компанії Inditex. У компанії пояснили, що шахраї, про яких йде мова, незаконно використовують ім’я та символіку Zara, продаючи франшизу та ущемляючи таким чином права Inditex на бренд. «Ми хотіли б звернути вашу увагу на те, що Zara City не є частиною Inditex Group. Це також стосується і бренду Zara Zara, який не має ніякого відношення до нашої групи компаній», – повідомили RNS в прес-службі Inditex. Компанія Inditex повідомила, що не працює за системою франшизи в Росії і продає товари тільки через власні магазини. Також в Inditex підкреслили, що приймає юридичні заходи щодо компанії.

Швидше за все, в цьому огляді названі не всі бренди, так чи інакше пов’язані з Україною, і представлені на півострові. Але навіть перерахованих вистачить, щоб стверджувати: як мінімум в рітейлі український вплив на Крим збережеться ще довго. Хоча б у вигляді звичних вивісок і впізнаваного корпоративного стилю.

Читайте також –

Суспільство проти рітейлу: як українці бойкотують російські бренди та товари


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку