Як пройшла RAU HR Conference – конференція, присвячена змінам на ринку праці в ритейлі протягом останніх двох років (репортаж)

Як пройшла RAU HR Conference – конференція, присвячена змінам на ринку праці в ритейлі протягом останніх двох років (репортаж)

17.02.2024 09:00
  1343
Костянтин Симоненко

15 лютого в КВЦ Парковий пройшов перший спеціалізований захід RAU HR Conference для HR-директорів, рекрутингових команд, топ-менеджерів та СЕО компаній з різних сфер роздрібної торгівлі. Говорили про підсумки впливу двох років війни на ринок праці, питання мобілізації співробітників, стримування відтоку талантів з країни, способи залучення талановитої молоді та інше.

Головною темою заходу стало питання: «Як змінився ринок праці в ритейлі за два роки повномасштабної війни та якою була динаміка в 2023 році». Загалом на заході виступило 13 спікерів, що представляють різні напрямки сфери торгівлі та рекрутингу, аналітики та консалтингу. Зокрема, HRD Metro Україна Анна Толмачова, директор з управління персоналом ТОВ “АТБ Маркет” Микола Кабатов, HR бізнес-партнер LC Waikiki Україна Марта Литвин, HR-директор АНЦ Юлія Кузьменко, HRD Vodafone Ритейл Альона Власюк, директор з людського капіталу Аврора Ольга Правда, директор з управління персоналом UPG Ігор Гурʼянов, керівник відділу рекрутингу та адаптації Comfy Юлія Швець, CEO Lugera в Україні й регіональний директор LHH в Україні, Молдові, Грузії, Азербайджані та Казахстані Анастасія Шевченко, керівник напрямку аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова, маркетинг-директор robota.ua Юлія Далібук та інші.

На RAU HR Conference зібралися керівники HR-напрямку ключових гравців сфер роздрібної торгівлі та комерційної нерухомості, консультанти та співробітники таких компаній, як АТБ, Сільпо, Фокстрот, Comfy, Епіцентр К, WOG, KLO, Novus, Rozetka, Аврора, JYSK, Flagman, Yabluka, Люксоптика, Vmiske.ua, Подорожник, Територія мінімальних цін, КОЛО, Kasta, ТРЦ Cosmo Multimall, ТРЦ Respublika Park, БФК Gulliver, Шик і блиск, Auchan Україна, Цитрус, Colin’s, MOYO, Ukrnafta, ISEI, Наш Край, SPAR, SOVA, Yuki, VOVK, Будинок іграшок, ЦУМ Київ, Metro Cash & Carry Ukraine,  Алло, Papashon Kids, Sport City, Adidas, Puma Ukraine, Антошка, C4R, Promodo, ProMenu, Аптека 9-1-1, LC Waikiki, Аптека доброго дня, Arricano Group, Золотий Вік, Vodafon Україна і багатьох інших.

Всього на захід завітало близько 200 учасників, зацікавлених в якісному та послідовному закріпленні репутації ритейлу як найбажанішої галузі при працевлаштуванні.

Ще до початку заходу гості активно спілкувалися та фотографувалися біля бренд-волу події з логотипами партнерів і спонсорів RAU HR Conference.

На фото (зліва направо): Інна Вохмінцева (Anabel Arto), Анна Комаринська (Colin’s), Анна Каричковська (Цитрус), Інна Сібова (ТМ Копійка)

Представники компанії Fillin з аутсорсингу персоналу Людмила Литвиненко, Вячеслав Бірюков та Оксана Гарбарук

Директор з людського капіталу Аврора мультимаркет Ольга Правда (третя зліва) з командою

 Валерія Шаршун, Тетяна Кошелєва та Аліна Залізняк з Rozetka

Команда мережі аптек Подорожник дуже позитивно налаштована на плідну роботу

На відкритті події з привітальним словом до присутніх звернулася СЕО Асоціації ритейлерів України Оксана Приходько. Вона відзначила, що Асоціація ритейлерів давно аналізує ситуацію на ринку праці через відповідні дослідження та організовує окремі сесії на заходах RAU. Проте в спілкуванні з HRD компаній чітко сформулювалася необхідність проведення окремого спеціалізованого заходу, яким і стала RAU HR Conference. Надалі планується проводити її на регулярній основі.

СЕО Асоціації ритейлерів України Оксана Приходько відмітила важливість розширення співпраці в царині пошуку та розвитку персоналу

В залі практично не було вільних місць: якісна та уважна аудиторія, сильна програма та спікери створили особливу синергію заходу

Програма конференції була розділена на дві великі частини: аналіз стану ринку праці та методи роботи по залученню та втриманню персоналу. Кожна частина складалася з двох презентацій та панельної дискусії.

Першим спікером став голова правління та виконавчий директор EasyBusiness, партнер міжнародної консалтингової компанії Civitta Дмитро Ливч, який підключився до конференції в онлайн-форматі. У своїй презентації «Людський капітал України: поточний стан, міграційні процеси, виклики, можливі рішення» він на конкретних цифрах яскраво описав вплив розвитку персоналу на економічне зростання країни. Зокрема, представивши стан і динаміку змін людського капіталу України в порівнянні з країнами Центральної та Східної Європи, а також показавши вплив міграції населення й спричинені ним наслідки.

Партнер міжнародної консалтингової компанії Civitta Дмитро Ливч оцінив наслідки повномасштабного вторгнення на економіку

Також експерт дав свою оцінку впливу війни на всі складові людського капіталу в коротко- та довгостроковій перспективі, зокрема, на продуктивність праці та чисельність населення. На завершення свого виступу Дмитро Ливч додав, що для забезпечення щорічного середнього зростання ВВП на 7% до 2033 року країна має додатково залучити близько 4,5 млн осіб. Й основні зусилля, безумовно, варто прикласти для повернення тих, хто виїхав за кордон, а також залучення української діаспори (в тому числі як джерела нового досвіду).

Експерт радить ритейлерам продумати, на яких умовах було би можливо залучати іноземних спеціалістів, аби покрити існуючий дефіцит кадрів

В рамках першої частини з презентацією “Виклики та динаміка ринку праці в ритейлі” виступили керівник відділу аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова та маркетинг-директор robota.ua Юлія Далібук. Це чергове спільне дослідження Асоціації ритейлерів України та онлайн-платформи з пошуку роботи в Україні robota.ua про те, як змінився попит і пропозиція на ринку праці в сфері роздрібної торгівлі. В ході презентації вони показали динаміку вакансій, яка спостерігається в країні та безпосередньо в ритейлі від початку воєнних дій, в розрізі галузей і регіонів. А також показали існуючий «попит» на людський капітал зараз, та наскільки він задовольняється пропозицією ринку. Головний висновок – ринок практично відновився до довоєнних показників. Проте кількість кандидатів на одну вакансію суттєво скоротилася.

Керівник відділу аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова та маркетинг-директор robota.ua Юлія Далібук демонструють відновлення ринку праці

І в цей найцікавіший та найдраматичніший момент (враховуючи гострий дефіцит кадрів) пролунав сигнал повітряної тривоги. За два роки повномасштабної війни учасники ринку добре навчилися швидко реагувати на будь-які виклики та бути готовими до будь чого. Тому вже за шість хвилин всі сиділи в укритті – тут був організований «дублікат» зали зі всім необхідним обладнанням – та продовжили знайомитися з аналітикою ринку праці.

Презентація “Виклики та динаміка ринку праці в ритейлі” продовжилася в укритті через шість хвилин після оголошення повітряної тривоги

Після виступу, успішно презентувавши екслюзивну аналітику ринку праці в ритейлі, керівник відділу аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова та маркетинг-директор robota.ua Юлія Далібук готові до спілкування з учасниками

В більш безпечних на час можливого обстрілу умовах експерти розповіли про зміну навантаження на персонал та що змінилося в конкуренції за таланти у ціннісній пропозиції роботодавців. Не менш цікавою була аналітика зміни заробітних плат різних категорій працівників та аналіз готовності роботодавців працевлаштовувати ветеранів. Спеціально на запит ритейлерів було більш глибоко вивчено попит та пропозицію топ-5 найбільш затребуваних фахівців у чотирьох секторах. Це продуктовий ритейл, торгівля електронікою, а також галузь fashion та паливний ритейл. Зокрема, з’ясувалося, що водії скрізь непогано заробляють, але у паливному ритейлі через специфіку роботи водії отримують винагороду на рівні керівників середньої ланки в мережах торгівлі електронікою та одягом. А менше всіх платять охоронцям.

Фахівці по роботі з персоналом чекають на обговорення аналітики та власного досвіду від представників різних сфер ритейлу

Надалі відбулася панельна дискусія на тему «Долання дефіциту талантів: зміни у бізнес-процесах та управлінні людським капіталом». В ній прийняли участь директор з управління персоналом Metro Україна Анна Толмачова (як спікер і модератор панельної дискусії), HR бізнес-партнер LC Waikiki Україна Марта Литвин, HR-директор АНЦ Юлія Кузьменко, керівник HR напряму Vodafone Ритейл Альона Власюк. А також директор з управління персоналом АТБ Маркет Микола Кабатов, що доєднався до обговорення в онлайн-форматі. Вони обговорювали три блоки питань:

  • як адаптувати бізнес під поточні реалії дефіциту персоналу;
  • як дефіцит кадрів підвищує бенчмарк HR–практик;
  • як утримувати поточну команду.

Представники різних галузей ритейлу обмінювалися досвідом найкращих практик роботи з персоналом, а також обговорювали болючі питання на кшталт вимушеного пониження порогу вимог для керівників та ключових спеціалістів. Оскільки при існуючому дефіциті простіше «дотягти» до потрібного рівня свого спеца аніж шукати ідеального кандидата.

Директор з управління персоналом Metro Україна Анна Толмачова цікавиться відсотком плинності кадрів та масштабами дефіциту персоналу у різних галузях ритейлу

Керівник HR-напряму Vodafone Ритейл Альона Власюк пояснює чому в компанії відмовилися від функції “рекрутер”

HR-директор АНЦ Юлія Кузьменко пояснює, що у фарм-ритейлі 80% персоналу є військовозобов’язаними

HR бізнес-партнер LC Waikiki Україна Марта Литвин розповідає, що 80% вакансій в компанії заповнюються з кадрового резерву

Колективне фото спікерів після завершення першої панельної дискусії

Під час кава-паузи учасники конференції продовжили обговорення таких важливих для кожного питань в значно ширшому колі.

Багато хто з учасників намагався зафіксувати себе і колег на згадку про подію

Після перерви настав час для презентації на тему «Підтримка під час служби та працевлаштування після повернення з фронту. Як працювати з військовослужбовцями, досвід ГО «Військова школа «Боривітер». Її представляла співзасновниця ГО Військова школа «Боривітер» Тетяна Остра. Після короткого огляду діяльності та досягнень школи учасники конференції дізналися як відбувається працевлаштування ветеранів, про можливість перенесення навичок, здобутих в армії, у бізнес-середовище. Адже підготовка командирів – це також і про підготовку менеджерів, керівників підрозділів. Та й взагалі служба у війську – це близько 1500 різних спеціальностей, часто дотичних до того, що потрібно у цивільному житті. Спеціально для рекрутерів в «Боривітер» підготували HR-посібник про те, як працювати з ветеранами та чому так важливо роботодавцям підтримувати мобілізованих працівників.

Співзасновниця ГО Військова школа «Боривітер» Тетяна Остра показала спільні риси та головні цінності в роботі цивільних менеджерів та військових командирів

На завершальному етапі конференції пройшла панельна дискусія на тему «Бажана галузь: як ритейлу бути найбажанішою галуззю для кар’єри в Україні». Спікером і модератором дискусії стала CEO Lugera в Україні й регіональний директор LHH в Україні, Молдові, Грузії, Азербайджані та Казахстані Анастасія Шевченко. Спочатку Анастасія у своїй презентації весело та енергійно ознайомила присутніх з результатами свіжих закордонних досліджень від Deloitte, Forbes та LHH, які виявили три найболючіші питання сьогодення для CEO: де взяти персонал, як його втримати та як встигати перенавчати людей аби бути готовими до технологічних та інших змін у світі. Наприклад, 70% лідерів у світі не мають відповідних навичок до викликів, які стануться через 1,5 роки. Цьогорічні дискусії на форумі в Давосі показали також тенденцію переходу при пошуку персоналу від загальних ролей (позицій) до конкретних навичок. Тобто, що людина реально вміє робити найкраще, наприклад, розділка риби, а не просто – кухар, як написано в резюме. Бо справжній талант на ринку праці роботодавці забирають максимум за 10 днів. В Україні цей термін ще менше.

CEO Lugera в Україні Анастасія Шевченко з гумором описала основні виклики, які стоять перед рекрутерами всього світу

Зал дуже добре сприймав інформацію і активно реагував на репліки спікера, інколи навіть лунали аплодисменти

Надалі разом з директором з людського капіталу Аврора Ольгою Правда, директором з управління персоналом UPG Ігорем Гурʼяновим та  керівником відділу рекрутингу й адаптації Comfy Юлією Швець були проаналізовані три блоки нагальних питань. Зокрема, учасники панельної дискусії спробували визначити з ким і за кого саме конкурує ритейл на ринку талантів, де шукати нові резерви та що можна зробити, аби повернути тих, хто виїхав з країни. Другим блоком питань була проблема створення нової генерації лідерів: хто саме потрібен і де їх шукати. Особливо враховуючи, що зараз назріває криза кар’єрних амбіцій, коли нове покоління не бажає будувати кар’єру, обираючи фріланс або ж горизонтальний розвиток. Та як це можна змінити, коли гроші і статус не мотивують. Нарешті, що може зробити ритейл найбажанішою галуззю для молодих талантів та як донести ці переваги до цільової аудиторії.

Модератор Анастасія Шевченко цікавиться, де ритейлери шукають собі кадри та з якими секторами конкурують за конкретних фахівців

Директор з людського капіталу Аврора Ольга Правда рекомендує звертати увагу не тільки на студентів, але й на людей старшого віку

Директор з управління персоналом UPG Ігор Гурʼянов поділився досвідом як за три місяці набрати 500 екіпажів для паливовозів

Керівник відділу рекрутингу й адаптації Comfy Юлія Швець вважає, що в ритейлі найлегше зробити кар’єру: шлях від продавця до директора магазину займає в середньому 1,5-2 роки

Конкретні кейси, якими ділилися спікери, викликали в аудиторії цілу палітру емоцій: від радості до співчуття

Виступи спікерів точно нікого не залишили байдужим, привертаючи увагу всіх присутніх у залі

Всі ці та інші питання учасники конференції продовжили обговорювати під час бізнес-ланчу, який вдало поєднався із нетворкінгом. Після насичених сесій та обговорень RAU HR Conference завершила свою роботу.

Представники компанії Епіцентр К: Ксенія Бєляєва та Олег Плахтій 

СЕО Асоціації ритейлерів України Оксана Приходько з командою Novus (зліва направо): Сергій Пашковський, Наталя Степанюк, Катерина Цибур, Роман Вовкогон

Команда RAU як ідеолог та організатор заходу висловлюють свою вдячність всім учасникам та з нетерпінням чекають на нові зустрічі

Дякуємо партнерам заходу за підтримку, а саме:

  • robota.ua
  • Sohina global recruitment
  • Fillin
  • Lugera
  • Sheriff
  • Крайна

До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку