
В Одесі відкрився новий магазин Akvarel


В рамках RAU Expo 2025 відбулася презентація аналітичних досліджень стосовно розвитку ритейлу в Україні. Зокрема, керівниця відділу аналітики Retail Association of Ukraine Яна Єрмакова представила ексклюзивну аналітику про те, як війна змінює географію ритейлу та ключові показники роботи галузі в 2024-2025 роках.
Як показують результати дослідження RAU, проведеного спільного з YouControl (продукт YС.Market) по оборотах галузі, минулого року українські ритейлери загалом отримали виторг майже в 1,78 трлн грн. Що в абсолютних цифрах, тобто без урахування впливу інфляції, перевищило показники 2023-го на 15,6%. Власне члени RAU забезпечили 58% від цього обороту, або майже 1,13 трлн грн. Це на 14,3% більше ніж у 2023 році.
Якщо ж врахувати інфляцію, яка в 2024 році склала 12%, то чистий приріст оборотів галузі становить 2,5%. Для порівняння: зростання ВВП України було на рівні 2,9%.
Аби виділити основних гравців, що сприяли зростанню української торгівлі, було визначено топ-20 компаній, чиї обороти виявилися найбільшими. Загалом ці два десятки компаній забезпечили минулого року 53% від обороту галузі або 935,5 млрд грн. Відповідно, на членів RAU припадає 83% в обороті першої двадцятки компаній. Як видно з таблиці, в трійку лідерів входять мережі магазинів АТБ та Сільпо, а також компанія Епіцентр. У топ-5 входять дві мережі АЗК – ОККО та WOG. Компанії було ранжовано за розміром їх оборотів.
Збільшення оборотів ритейлу прямо впливає на кількість сплачених компаніями податків та фінансову спроможність української держави. За даними Міністерства фінансів України, в 2024 році до загального фонду державного бюджету надійшло близько 2,2 трлн грн податків, зборів та обов’язкових платежів. Власне надходження платежів від Державної податкової служби становили понад 1 трлн грн. Половину цієї суми склади податок на прибуток (270,8 млрд грн) та ПДВ (267,8 млрд грн). Третім за значущістю надходжень є податок на доходи фізичних осіб та військовий збір – 233,6 млрд грн.
За розміром внеску до бюджету різних галузей економіки України підприємства оптової та роздрібної торгівлі займають друге місце після переробної промисловості – 15,8% проти 17,2% відповідно.
Так, за даними Державної податкової служби, протягом 2024 року находження в розділі оптова та роздрібна торгівля збільшилися на 49,2 млрд грн або на 22% порівняно із 2023-м.
Внесок членів RAU у наповненні бюджету теж є чималим. Так, 73 великі компанії зі 115 опитаних, які є членами RAU, сплатили минулого року 144,38 млрд грн податків. Відповідно 43% цієї суми сплатили 23 продовольчі мережі. Ще 37% припадає на шість представників паливного ритейлу, а решта – 20% суми було перераховано до бюджету 44-ма операторами різних сегментів роздрібної торгівлі.
Майже 90% податків, або понад 128,8 млрд грн, було сплачено двома десятками компаній-членів. Хоча перша трійка порівняно із топ-20 найбільших за оборотами виглядає трохи інакше. На першому місці традиційно мережа АТБ, до якої доєдналися мережі АЗК ОККО та WOG. А в топ-5 додалася паливна мережа UPG та Fozzy Group.
Як показало регулярне щомісячне опитування RAU, проведене серед 115 членів Асоціації ритейлерів, станом на кінець 2024 року в них працювало вже 23 682 торговельних точок. За минулий рік мережі українських ритейлерів розширилися на 3068 магазинів. Це на 14% більше, ніж було у 2023-му. Враховуючи закриття 838 точок, протягом минулого року чистий приріст склав 2230 магазинів. Кількість працюючих магазинів у поточному році продовжує демонструвати позитивну динамку. Так, за січень-березень 2025-го мережі додали ще 512 магазинів, було зачинено з різних причин 144. Відповідно приріст склав 368 торгових об’єктів.
Традиційно найбільша кількість магазинів зосереджена в Києві та області – 5564. Далі йдуть Дніпропетровська та Львівська області з показниками 2176 торговельних точок і 2143 відповідно. Більше тисячі магазинів також працює в Одеській та Харківській областях, а разом ці п’ять регіонів концентрують більше половини (53%) всіх працюючих магазинів опитаних ритейлерів.
Цікаво, що за кількістю відкритих тогоріч нових магазинів четверте місце після Києва, Дніпра та Львова займає Хмельницький – з показником у 186 нових точок. Водночас в регіонах з найбільшою кількістю магазинів відзначається доволі суттєва кількість закритих торгових об’єктів. Найбільше їх у столиці – 178, на другому місці Харків з показником у 90 закритих магазинів за минулий рік. Схожі цифри закриття демонструють Львів (83 точки) та Дніпро (79 точок).
Асоціація ритейлерів України також підрахувала загальну кількість гуманітарної допомоги, що була надана вітчизняним ритейлом за три роки війни. Загалом за період з 24 лютого 2022 року по 28 лютого 2025 року 93 найбільші українські торговельні мережі-члени RAU зібрали та передали допомоги на суму 18 млрд грн.
Зокрема, на потреби армії та територіальної оборони було передано продовольчої продукції на суму понад 1 млрд грн та непродовольчої продукції на суму майже 2,3 млрд грн. Населенню було надано продовольчої гуманітарної допомоги на суму майже 1,1 млрд грн та непродовольчої гуманітарної допомоги на суму понад 1,8 млрд грн. Крім того, ритейлерами було зібрано більше11,5 млрд грн фінансової допомоги на придбання транспортних засобів та передано медикаментів на суму 263 млн грн.