Як пише портал Бізнес, частка онлайн-продажів у загальній структурі рітейлу постійно збільшується. Наприклад, у звіті статистичного порталу Statista зазначено, що в 2016 році e-commerce забезпечував 8,7% в структурі торгівлі, у 2017-му аналітики прогнозують зростання до 10,1%, а до 2021-го онлайн-торговці відвоюють 15,5%.
Китайський тренд
На світовій арені тенденції в електронній комерції задають найбільші гравці — Китай і США. Вони ж демонструють стрімкі темпи зростання.
За даними Національного статистичного бюро Китаю, в 2016 році обсяги продажів в онлайн-рітейлі досягли $752 млрд. За рік китайський ринок збільшився на 26,2%. Американський ринок за підсумками минулого року збільшився на 15,6% — до $394,86 млрд. При цьому левову частку приросту забезпечила лише одна компанія — Amazon.
Європейський бізнес не сильно відстає від американського. Як свідчить European Ecommerce Report 2017, в минулому році обсяг e-commerce збільшився на 15% — до EUR530 млрд.
До кінця року аналітики очікують приросту ще на 14%. Найактивніше здійснюють покупки в інтернеті жителі Великобританії, Данії та Німеччини. На думку Дмитра Баценко, експерта і лідера напрямки цифрового досвіду консалтингової компанії Deloitte в Україні, вітчизняний ринок e-commerce також стрімко росте. Якщо у 2016-му весь онлайн-рітейл оцінювався мінімум в 38 млрд грн, то до кінця поточного року очікується збільшення до 50-60 млрд грн.
При цьому ситуація в Україні багато в чому перегукується з загальноєвропейськими тенденціями. Для нашої країни характерна сильна цінова конкуренція і автоматизація процесів.
«З упевненістю можна сказати, що електронна комерція може зайняти до 80-90% частки класичної роздробу і досить сильно змінить інші сфери — логістику, ринок безготівкових платіжних систем, рекламний бізнес, — прогнозує Баценко. — Виходячи з цього, можна оцінити, що в перспективі до 2020 року, обсяг ринку цілком може досягти $4-5 млрд, якщо в Україні не буде серйозних криз і катаклізмів».
На виріст
Вектор розвитку e-commerce визначається декількома основними трендами. Перший — загальна глобалізація і розмивання меж. Наприклад, китайські майданчика (Alibaba, Aliexpress та ін) проникають на ринки інших країн, складаючи конкуренцію локальним онлайн-ритейлерів.
Схожі стратегії розвитку у eBay, Amazon і їх найближчих конкурентів. Багато в чому така експансія стала можлива завдяки кооперації рітейлерів і логістичних компаній, що забезпечують швидку доставку покупок практично по всьому світу.
Другий масштабний тренд — використання сучасних технологій: віртуальної і доповненої реальності (VR/AR), голосового управління, штучного інтелекту і аналізу великих обсягів даних.
Рітейлери прагнуть аналізувати запити покупців, їх поведінку і настрою, а також використовують всі доступні інструменти, щоб показати товар в найбільш вигідному світлі.
«Наприклад, китайський Tmall запускає спеціально розроблені AR-ігри, щоб продавати товари. Також розробляються цілі “віртуальні магазини”, де покупець, використовуючи спеціальне обладнання, може пересуватися і вибирати товари”, — розповідає Ірина Холод, CEO компанії Ukrainian E-commerce Expert.
З цього випливає ще один глобальний тренд — ставка на мобільні пристрої. Разом з проникненням смартфонів і доступного мобільного інтернету зростає і частка мобільних покупок.
За словами Івана Кравця, керівника маркетплейса Prom.ua власники смартфонів більше схильні до імпульсних покупок, ніж користувачі ПК.
Більш того, мобільний онлайн-шопінг доступний де завгодно, користувачі не прив’язані до комп’ютерів. Тому найближчим часом перехід на «мобайл» буде трендом майже у всіх сферах онлайн-торгівлі.
Український шлях
Як стверджують опитані Бізнесом експерти, український e-commerce слідує основним світовим трендам.
На думку Ірини Холод, одним з найбільш перспективних векторів розвитку українського інтернет-рітейлу транскордонна торгівля, а також інтеграція офлайн і онлайн-торгівлі. В окрему категорію експерти виділяють сегмент online-travel (онлайн-продаж авіа-, автобусних та залізничних квитків).
За прогнозами Дениса Горового, директора з розвитку EVO.company, незабаром в Україні зміняться драйвери e-commerce. В останні роки українці активніше всього купували в інтернеті електроніку, побутову техніку, одяг, взуття та аксесуари.
Але поступово популярність набирають «нетрадиційні» для e-commerce товари і послуги на зразок продуктів харчування, алкоголю і медичної допомоги.
Чималий вплив на онлайн-рітейл чинить активний розвиток логістичних компаній. Інтернет-майданчику все частіше делегують доставку великим компаніям, таким як Нова пошта, Інтайм та Укрпошта.
«Характерний для України тренд, який давно пройшов в розвинених економіках, — розвиток безготівкових платежів. Зараз всі великі майданчики працюють з провідними платіжними системами, що кілька років тому було рідкісним явищем», — говорить Дмитро Баценко.
За даними Інтернет Асоціації України, які регулярно використовують інтернет 21,6 млн українців. При цьому прогнозується подальше проникнення інтернету в села і невеликі міста.
Найактивніші користувачі — це школярі, студенти, військові, власники великого і середнього бізнесу. І, найімовірніше, саме їх переваги будуть визначати, у якому напрямку і якими темпами буде розвиватися український e-commerce.
Джерело: Бізнес
Читайте також –