Офіційна позиція RAU щодо встановлення додаткових обмежень реалізації тютюнових виробів в легальних точках продажу (торгових мережах)

Офіційна позиція RAU щодо встановлення додаткових обмежень реалізації тютюнових виробів в легальних точках продажу (торгових мережах)

29.05.2023 11:33
  939
rau

За наявною інформацією, у Верховній Раді України на найближчому пленарному засіданні планується розгляд проекту закону про внесення змін до Закону України “Про рекламу”.

При розгляді проекту Закону №9206 була внесена поправка №174, якою пропонується обмежити розміщення тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, електронних сигарет тощо, їх упаковок та макетів у місцях роздрібної торгівлі таким чином, щоб вони не були видимі поза межами місця роздрібної торгівлі, за виключенням показу продавцем конкретного виробу окремому споживачу віком від 18 років на його вимогу.

Підтримуючи ініціативи, спрямовані на визначення прозорих правил реалізації підакцизних товарів, Асоціація рітейлерів України вважає, що зазначений підхід буде мати зворотній результат та сприятиме росту нелегального ринку тютюнових виробів, а також буде мати негативний вплив на легальний роздрібний ринок реалізації даних товарів.

Зазначена норма направлена на зменшення рекламного ефекту від тютюнових виробів, що повинно сприяти зменшенню доступності тютюнових виробів для підлітків та зниження відсотку людей, які палять. Однак, такі заходи не повинні мати зворотного ефекту у вигляді створення додаткових бар’єрів легальному бізнесу та спрощення умов для розвитку частини сірого ринку реалізації тютюнових виробів недобросовісними суб`єктами господарювання.

Виконання вимог, передбачених в поправці №174, дійсно погіршить комфорт купівлі споживачами даної групи підакцизних товарів, створить додаткові бар’єри, однак може спонукати до пошуку альтернативних місць продажу тютюнових виробів. Це сприятиме росту продажів нелегальних товарів на стихійних ринках, з рук, МАФів, які не мають ліцензії, але будуть реалізовувати товар за більш низькими цінами, що призведе відтоку покупців з торгових мереж. Як наслідок, легальний бізнес понесе додаткові витрати на переобладнання торгових площ, зміну бізнес-процесів, збільшення людино часів на обслуговування одного покупця по даній категорії товарів, але зменшить свою доходну частину. Падіння продажів в торгових мережах буде мати прямий від’ємний вплив на кількість сплачених податків до бюджету країни.

При забороні викладки тютюнових виробів на відкритих вітринах у торгових мережах, у населення зменшується доступ до інформації щодо місць продажу тютюнових виробів легальної продукції. Закритий формат реалізації тютюнових виробів ускладнить відслідковування податковими та правоохоронними органами “сірих” точок реалізації підакцизних товарів, що призведе до ризиків купівлі споживачами саме нелегальної  продукції, а це буде мати ще більший негативний вплив на здоров’я населення.

 Згідно дослідження KANTAR, частка нелегальної тютюнової продукції від загального обсягу ринку в Україні в лютому 2023 року сягнула 20,2%, тоді як в 2021 році становила 16,9%, а у 2020 році була 6,9%. Така тенденція простежується з 2016 року. Зростання відбулося за рахунок збільшення частки підробленої продукції до 7,9% та великої частки продукції, що маркована для Duty Free до 10,8% Отже, встановлення додаткових вимог для легального бізнесу не повинно спрощувати умови для реалізації контрафактної продукції, а саме такі наслідки буде мати дана норма.

Тим більш, на сьогодні в Україні вже діють нормативно-правові акти, які встановлюють жорсткі правила реалізації тютюнових виробів, що направлені на зменшення їх використання.

Зокрема, ст.13 ЗУ «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення» – обмеження щодо реалізації (продажу), куріння, вживання та використання тютюнових виробів, предметів, пов’язаних з їх вживанням, трав’яних виробів для куріння, електронних сигарет, заправних контейнерів, пристроїв для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, ст. 16 – визначений перелік заборон щодо реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів тощо. Норм діючого законодавства чітко дотримується білий легальний бізнес.

З метою зменшення частки нелегальної торгівлі підакцизних товарів, Комітетом Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики розробляється проект Закону з провадження системи Е-акциз, який передбачає значні фінансові вкладення на закупівлю нового програмного забезпечення, обладнання тощо. Однак, при встановленні додаткових бар`єрів для реалізації тютюнових виробів, зміни взаємовідносин торгових мереж з компаніями-виробниками (а ця поправка буде мати прямий вплив на погіршення таких взаємовідносин за рахунок зменшення маркетингової активності та доходності легального бізнесу), відповідальний бізнес, підтримуючи ініціативи держави щодо впровадження Е-акцизу, буде знаходитись у значно більш невигідному положенні та не зможе конкурувати з нелегальною частиною ринку.

Варто зазначити, що запропоновані поправкою №174 положення не відповідають євроінтеграційним зобов’язанням України щодо регулювання тютюнових виробів, а саме:

  • Директива № 2014/40 не передбачає заборони на викладку тютюнових виробів, електронних сигарет, тощо у точках продажу;
  • у більшості країн ЄС, а також США, Японії, Швейцарії попри діючі обмеження щодо реклами тютюнових виробів, відсутня заборона презентації такої продукції у місцях реалізації;
  • запропонована правка копіює практики рф та білорусі, де заборонена викладка тютюнових виробів.

Автори згаданої поправки посилаються на керівні принципи щодо реалізації ст. 13 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну. Водночас, варто зазначити, що сама Конвенція не містить точного переліку заборонених практик, а керівні принципи по суті не є нормативно-правовим актом і несуть більше рекомендаційний характер.

Отже, враховуючи, що встановлення більш жорстких правил торгівлі, які обмежують реалізацію та здійснюють додаткове навантаження на бізнес сприятимуть виведенню частини ринку (особливо малий та середній бізнес) у нелегальну торгівлю, сприятимуть збільшенню витрат на  організацію діяльності великого бізнесу та зменшенню доходності від продажу таких товарів, що буде мати негативний вплив на бюджет країни, просимо народних депутатів не підтримувати поправку №174 до проекту закону № 9206 під час розгляду законопроекту у другому читанні.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку