Темний Varus: як виглядає та як працює перший darkstore мережі (фоторепортаж)

Темний Varus: як виглядає та як працює перший darkstore мережі (фоторепортаж)

24.08.2023 09:00
  3915
Іван Зайцев

Майже 900 кв. м площі, 8000 SKU доступного асортименту, «розумні» полиці та візки, можливість одночасно комплектувати декілька замовлень та доставка покупок у 20-тихвилинні слоти – в чому особливість першого darkstore відомої продуктової мережі.

Свій перший «магазин без покупців», тобто розрахований виключно на виконання онлайн-замовлень, мережа Varus відкрила на початку серпня у Києві. Він розрахований на обслуговування правого берегу столиці. Зараз проект ще працює у тестовому режимі, відбувається налагодження процесів формування оптимального асортименту. Кореспондент RAU побував «за лаштунками» darkstore Varus і детально розпитав, як саме працює інноваційний для мережі напрям. Екскурсію об’єктом для журналіста провів Денис Кириченко, керівник операційного управління мережі Varus.

Онлайн-замовлення Varus приймав і раніше, але формувалися вони в «опорних» магазинах, кожен з яких обслуговував певну територію. За таким принципом наразі працює більшість продуктових рітейлерів. Однак окрім очевидних переваг – не треба витрачати гроші на облаштування окремих магазинів, можна ефективно розподілити зони охоплення і скоротити логістичні витрати – цей шлях має й недоліки. Наприклад, дуже важко проконтролювати наявність конкретного товару в конкретному магазині. Може бути так, що на сайті якийсь SKU помічений як «є в наявності», але по факту в супермаркеті його вже немає: розкупили. Також через особливості систем обліку, виникали питання про термін придатності товару, його списання тощо. Це інколи призводило до непорозумінь з клієнтами і псувало враження від сервісу зокрема та мережі в цілому.

Тому Varus вирішив створити окремий магазин, який орієнтований виключно на інтернет-торгівлю. Це, в першу чергу, допомогло подолати проблему наявності товару на полицях: окрема система обліку дозволяє в режимі реального часу відстежувати, скільки і яких продуктів купили, й миттєво коригувати пропозицію на сайті. По-друге, завдяки окремому магазину для інтернет-клієнтів стало набагато простіше витримувати обіцяні слоти доставки: зараз клієнти можуть бути впевнені, що кур’єр доставить замовлення саме у вказані 20 хвилин, так як пікеру не треба буде витрачати час на пошук або заміну бажаного товару.

«Для нас ідеальний для клієнта кошик поділяється на два етапи. Перший – це все, що клієнт побачив і замовив на складі, він має побачити у своєму пакунку, – розповідає Денис Кириченко. – Другий етап: клієнт має обов’язково побачити на сайті той товар, який він хоче придбати або його аналог».

При формуванні асортименту darkstore команда мережі ретельно рахувала: які товари користуються найбільшою популярністю при замовленні через інтернет. Завдяки зібраній аналітиці представлений в darkstore асортимент дозволяє покупцю сформувати замовлення, максимально наближене до звичної корзини у фізичному магазині.

Але це не єдині переваги darkstore у порівнянні з інтернет-замовленням, яке збирається у фізичному магазині. «Тут ми максимально автоматизували систему управління складом, – ділиться Денис Кириченко. – Завдяки ній ми можемо детально відстежувати рух товарів, і знати, на якому етапі вони перебувають: замовлені з розподільчого центру, в дорозі до нас, розвантажуються, маркуються або вже доставлені на полку. Тільки коли якийсь продукт вже розміщений на полиці, він стає доступним для замовлення через сайт».

Повністю всі операції фіксуються і заносяться до бази даних. Наступною технічною перевагою є LED-індикація. Коли співробітник бере товар зі складу, щоб викласти його на полицю, система йому автоматично повідомляє, в який ряд, куди саме і скільки необхідно відвезти товару. А комірка для цього товару підсвічується індикацією. Це зменшує вплив людського фактору, та окрім того, значно пришвидшує процес викладки товару.

Так само все відбувається і на етапі збірки замовлення. Обробивши запит від споживача, програма формує замовлення й прокладає оптимальний для пікера маршрут. Він бачить на терміналі, в якому ряду скільки якого товару необхідно покласти до пакунку, а сама комірка підсвічується, що спрощує процес пошуку необхідного місця.

Більше того: щоб прискорити процес, на одному «розумному» візочку збирається чотири кошика з товаром. Система прокладає оптимальний маршрут, враховуючи всі кошики, а візочок за допомогою LED-підсвітки, показує, в який саме кошик зараз потрібно покласти товар. Таким чином, йдучи по одному ряду з однотипним товаром, пакувальник може швидко сформувати замовлення, а підсвітка та додатковий контроль на терміналі не дадуть йому переплутати, який товар куди покласти.

«Раніше ми брали візочки на шість кошиків, але виявилося, що це не раціонально: клієнтизамовляють великі об’єми, тому шість кошиків везти вже було фізично важко. Зупинилися на чотирьох», – пояснює Денис.

Всього на об’єкті наявні 5 візків, тобто у піковому режимі можливе одночасне формування 20 кошиків.

Коли надходить різнопланове замовлення, куди входять, наприклад, заморожені продукти, побутова хімія, овочі та фрукти, молочка і так далі, то кожен вид товарів пакується окремо, і до прибуття кур’єра зберігається у відповідному місці. Наприклад, заморожені та молочні продукти – у спеціальних холодильниках та морозильниках, а інші – на полицях. Частини замовлення чекають на курʼєра з наклеєним стікером, який допоможе ідентифікувати адресу при видачі замовлення клієнту.

До речі, в перспективі, коли darkstore вийде на планову потужність, передбачається використання візків за зональним принципом. Тобто один пікер обслуговує зону заморожених продуктів, інший – побутової хімії, третій – соки, води, алкоголь і так далі. Таким чином одному співробітнику при формуванні заказу не треба буде обходити всю територію darkstore, а зібрати ті пакунки, що відносяться до його зони відповідальності й перемістити на стелаж для кур’єра.

Ще відмінності darkstore Varus: наявність в асортименті категорії fresh (свіжі овочі та фрукти) та м’яса на вагу. У переважній більшості інших інтернет-магазинів пропонують виключно фасовані продукти, але Varus пішов далі, й запропонував клієнтам овочі та м’ясо на вагу.

Ці відділи обслуговують окремі співробітники: отримавши повідомлення від системи на свій термінал, вони зважують товар, і розміщують його у підсвічених комірках – пікеру залишається лише забрати вже зважену та запаковану продукцію.

Наразі асортимент магазину налічує більше 8000 SKU. «Він постійно змінюється. По-перше, ми постійно аналізуємо та актуалізуємо пропозицію. По-друге, завжди є певні сезонні товари, особливо це стосується категорії fresh», – деталізує Денис. За його словами, теперішнє завдання: оптимізувати асортимент під потреби покупців, щоб максимально задовольнити попит і разом із тим запобігти накопиченню неходових товарів.

Ще одна цікава деталь: в інтернет-магазині Varus (відповідно, у darkstore теж) діють унікальні акції та пропозиції, які відсутні у фізичних магазинах. Тобто уважний користувач може отримати додаткові бонуси та «плюшки», якщо ретельно вивчить пропозицію в онлайні.

Кур’єри забирають товар чотири рази на день: о 9-й, 12-й, 15-й і 18-й. Що цікаво: маршрут їм прокладає окрема система управління курʼєрським ресурсом e-commerce Varus. Отримавши детальну інформацію про адреси, на які потрібно доставити товар, система прораховує оптимальний маршрут для кожного і розподіляє замовлення між курʼєрами. Наразі для darkstore працюють три-чотири кур’єра, але при необхідності їх кількість буде збільшена.

Денис каже, що в планах компанії: в декілька разів перекрити показники онлайн-продаж через магазини за допомогою darkstore. Після завершення пілотного проекту, оптимізації процесів і асортименту, ліквідації певних проблем, проект будуть масштабувати: як на лівий берег столиці, так і в інші великі міста присутності Varus. «Але спочатку впевнимося в тому, що модель робоча та ефективна, подолаємо «дитячі хвороби», і лише потім підемо далі», – завершує екскурсію «магазином без покупців» Денис Кириченко.

Як працює darkstore Varus – відео


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Участь у програмі “Національний Кешбек” візьмуть мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, а також власні торгові марки Retail Group

Торговельні мережі Велмарт, Велика Кишеня та ВК Експрес, що входять до холдингу Retail Group, повідомили про свою участь у...
time icon  
  151
Усі новини ринку