Лілія Камінська, ТРК Поділля City: Допомагаємо з релокацією бізнесу зі сходу України
Директор ТРК Поділля City про ситуацію з рітейлом у вінницькому регіоні, повітряні тривоги, орендні ставки, вакантність та якісних орендарів.
Вінницький ТРК Поділля City, загальною площею 17500 кв. м, знаходиться в центрі нового мікрорайону «Поділля», за адресою вул. Зодчих, 2. Торговий центр має 8000 кв. м бутикової галереї, нараховує понад 200 орендарів та приймає близько 180 000 відвідувачів щомісяця. Серед якірних орендарів ТРК дитячий магазин Чудо Острів, фітнес-клуб Fitness Time та магазин косметики Bomond, а також супермаркет Сільпо. В серпні торговому центру виповнюється 8 років. В інтерв’ю RAU Лілія Камінська, директор ТОВ “Поділлятрейдінвест-А”, в яку входять ТРК Поділля City, а також торговельні центри Анастасія і Барбара, розповіла про роботу об’єктів у воєнний час, орендні ставки та пошук якісних операторів.
– Чи надовго після 24 лютого призупиняли роботу ТРЦ? Хто з ключових “якорів” повернувся до роботи, хто – поки що планує відкриття?
– Свою роботу наші торгові центри не зупиняли з першого дня війни, так як серед орендарів є багато локацій з товарами та послугами першої необхідності: фінансові установи, аптеки, продуктові супермаркети. Ситуація виявилась дуже схожою на пандемію, адже склад працюючих орендарів в перші дні війни був аналогічний локдауну.
Відновлення роботи всіх орендарів ТРК Поділля сity було розпочато завдяки торговій мережі Чудо-острів. Їх регіональний менеджер, який закриває західний регіон і територіально знаходиться в м. Хмельницький зателефонував і запитав про наші наміри щодо відкриття ТРК, тому що західна Україна поступово відновлює роботу торгових центрів. Ми були перші у Вінниці, хто розпочав роботу після першого шоку. Це сталося за тиждень до того, як міська влада дала офіційне розпорядження відновити бізнес.
– Яка наразі вакантність у ТРЦ і кого намагаєтеся залучити для заповнення вільних площ? Чи плануєте найближчим часом змінювати tenant-mix?
– Наразі маємо вакантні місця тільки в ТРЦ Анастасія, так як у нього специфічний формат. В цьому торговельному центрі немає якірного орендаря – великого мережевого супермаркету. Також він має окремий поверх офісних приміщень та поверх з розважальною зоною (боулінг, більярд). В ТРЦ Анастасія 3000 кв. м торговельних площ, а оскільки великі мережі розглядають вхід в торговельні центри, які мають площу від 15 000 кв. м, наш орієнтовний вектор розвитку – місцеві підприємці та бізнесмени, а також мережі, які мають потребу в невеликих торговельних площах.
З початку повномасштабної війни ми допомогли з релокацією бізнесу зі сходу України (Северодонецьк, Херсон, Краматорськ), і будемо раді підтримувати підприємців, які матимуть потребу в якісних торговельних площах.
– Як змінився трафік в ТРЦ відносно довоєнного, пікові дні та години відвідуваності?
– Графік роботи торговельних центрів змінювався згідно комендантських годин, які були впроваджені військовою адміністрацією міста, а також згідно руху транспорту та повітряних тривог. Наразі графік роботи торгової галереї ТЦ Анастасія та адміністративно-торговельно-побутового комплексу Барбара відповідає довоєнному, а торговельна галерея ТРК Поділля сіty зачиняється на годину раніше, ніж до війни. Тенденція ж щодо пікових днів та годин відвідуваності майже не змінилась.
– До яких рішень вдаєтеся для збільшення трафіку в ТРЦ?
– Мікрорайони, в яких знаходяться наші торгові центри – це нові райони міста, в яких було досить багато квартир, куплених не для постійного проживання своїх власників. Тому з початком війни мікрорайони стали ще більш густозаселеними внутрішньо-переміщеними особами та вінничанами, які мали тут квартири, але до повномасштабного вторгнення працювали в Києві, тож були вимушені повернутись у Вінницю після 24 лютого.
Як до війни, так і зараз ми проводили різноманітні маркетингові активності, у тому числі періодичні івенти, розраховані на різні категорії відвідувачів. Наразі ми, наскільки дозволяє ситуація в країні та нашому місті, організовуємо соціально-важливі проекти, а саме благодійні заходи з участю кращих представників event-індустрії міста та патріотичні дитячі майстер-класи. Їх гостями стають як постійні відвідувачі, так дітки-мандрівники.
– У випадку повітряної тривоги, які рішення із забезпечення безпеки відвідувачів у вас передбачені?
– Торговельні центри облаштовані паркінгами, які під час повітряної тривоги слугують укриттям як для робітників, так і для відвідувачів. Також вхід вільний для жителів сусідніх будинків, працівників і гостей малого та середнього бізнесу наших мікрорайонів.
– Як змінювався рівень товарообігу орендарів в останні місяці?
– Ми не маємо жодної угоди, яка фіксувала б відсоток товарообігу, тому важко казати про середній чек орендарів. Але, за спостереженнями адміністрації, працюють ті підприємці, які змогли швидко зорієнтуватись в ситуації та оптимізувати логістику та постачальників, замінивши товари російського походження і ті, хто до війни встиг замовити весняно-літні колекції та має програми лояльності для покупців. Також очевидно, що попит на товари першої необхідності практично не змінювався. Втримати рівень товарообігу також допомогли потреби людей, які переїхали в наш регіон з зон бойових дій.
– Після відкриття ТРЦ орендні ставки повернули у повному обсязі?
– Кожного місяця рішення по орендним ставкам приймалось індивідуально до кожного виду діяльності. Березень майже всі торговельні центри Вінниці оголосили безкоштовним для орендарів, так як всі мали оптимістичну надію, що війна закінчиться швидко. З квітня ми почали нараховувати орендарям орендну плату, звичайно не в повному обсязі. Сфера послуг (спортзал) та фуд-корт мали найбільші знижки, так як їх діяльність постійно переривалась повітряними тривогами і комендантська година суттєво скоротила їх робочий час.
Нараховувати орендні плати у повному обсязі ми почали в червні. Так як літні місяці завжди не дуже вдалі для торгівлі, то після виставлення рахунків ми отримали багато прохань про знижки, і йшли назустріч кожному, бо ризикували втратою орендарів з найбільш чутливими до кризи категоріями товарів.
– Наскільки змінився портрет вінницького покупця за останні роки? Що йому цікаво?
– Останні роки суттєво вплинули на психологію та купівельну спроможність споживачів та змусили оптимізувати витрати, так як багато видів діяльності перейшли на дистанційний формат роботи, і як наслідок, споживчий кошик багатьох сімей було переглянуто. Діти та студенти навчалися вдома, також було скорочено чи відмінено багато заходів та дозвілля, а от якісні гаджети та предмети домашнього вжитку, навпаки, користуються інтересом та попитом.
– Як оцінюєте ситуацію з рітейлом і торговою нерухомістю в регіоні на даний момент: що відбувається, куди рухається ринок, що змінюється і які тенденції?
– Будівництво торгової нерухомості призупинилось в зв’язку з нестабільною фінансовою ситуацією, підвищенням цін на будівельні матеріали та мобілізацією будівельників до лав ЗСУ. Ми є структурним підрозділом великого будівельного концерну з 30-річною історією. Саме з концерну в перші дні війни було залучено більше 20% штату.
Вакантність площ стріт-рітейлу по місту станом на шостий місяць війни відчутно збільшилась. Торговельні центри намагаються максимально підтримати своїх орендарів. Зараз дуже гарна можливість для мереж, які втрималися на плаву та мають оновлений набір постачальників, зайняти найбільш привабливі вакантні площі, звільнені бізнесом, який мав російських постачальників чи співвласників.
– Чи вдалося зберегти ключові кадри під час війни? Наскільки ситуація вплинула на заробітні плати, інші умови співпраці?
– Оскільки в вінницькому регіоні не було активних бойових дій, кадровий склад залишився незмінним. Поки що штатні оклади працівників залишаються на рівні довоєнного часу, а співпраця з підрядниками та обслуговуючими компаніями регулюється індивідуально. Ціни на пальне та комунальні тарифи для юридичних осіб вносять свої корективи в вартість наданих ними послуг. Однак більшість підрядників сфери event-маркетингу підтримали соціальні ініціативи торговельного центру та погодились на співпрацю на максимально лояльних умовах та волонтерських засадах.
– У якому напрямку збираєтеся надалі розвивати торговельні центри?
– Найбільше зусиль прикладається для залучення більш якісних орендарів, які спроможні утворювати синергію між собою та з орендодавцем, що з часом буде створювати гарну пропозицію для відвідувачів та збільшуватиме трафік ТРК.
Читайте також
Анна Литвина, ТРЦ Cherry Mall: Хочемо бути головним місцем відпочинку для всієї родини у Вишневому