Емілія Михальська, Varus: Рітейл майбутнього – це автоматизація, DarkStore та 20-хвилинні слоти доставки
Зростання e-commerce, мінімальний контакт персоналу з клієнтом, фокус на швидку доставку й тотальна цифровізація роздрібної торгівлі — це головні тренди, які формують світову рітейл-індустрію у 2024 році та впливатимуть на неї у майбутньому.
Основні ринкові тенденції жваво поширюються й в Україні. Згідно дослідження Дія.Бізнес, протягом найближчих п’яти років найважливішим для покупців стане саме зручність онлайн-сервісів, нові способи оплати, інновації у напрямку доставки та більш персоналізований споживчий досвід.
Як адаптувати інноваційні рішення для українського рітейлу, встигати за найбільш актуальними трендами та покращувати клієнтський досвід за допомогою нових технологій — розповідає операційний директор e-commerce Varus Емілія Михальська.
Розвиток онлайн-продажів та нові формати доставки
У світі та Україні формат онлайн-замовлень отримав потужний поштовх у 2020 році під час пандемії коронавірусу. Тоді це був вимушений захід, адже клієнти намагались максимально обмежити своє перебування у людних місцях.
Проте після пандемії формат не втратив популярності, а продовжив набирати обертів. Так, у Varus тільки за останній рік цей сегмент виріс приблизно у чотири рази за кількістю чеків. Напрямок e-commerce має величезний потенціал, охоплює різні цільові аудиторії та є альтернативою, яку просто неможливо не надавати своїм клієнтам.
Станом на 2022 рік 94% українців вже мали досвід хоча б однієї покупки онлайн, при цьому 14% почали замовляти в онлайні вже після повномасштабного вторгнення. Інтернет-замовлення продовжують набирати популярності, але залучати клієнта стає дедалі складніше.
Сьогодні клієнт в онлайні хоче отримувати найширший асортимент, купувати свідомо та екологічно. Кожна покупка має супроводжуватись якісним сервісом та задовольняти всі потреби клієнта: від своєчасного отримання бажаних товарів до сучасних фіч.
У цьому аспекті важливі не тільки асортимент та функціональність інтернет-магазину, але й зручність і різні варіанти доставки. Наприклад, varus.ua пропонує доставку кур’єром або самовивіз із магазинів. Крім того, у нас впроваджений формат, який вже кілька років має велику популярність на Заході — це “пікап” Varus Drive. Клієнт може зробити замовлення, під’їхати на спеціальну точку видачі біля супермаркету та отримати своє замовлення, не виходячи з власного авто.
Інноваційність, автоматизація та Dark Store
Ще один давно відомий та популярний за кордоном формат — це Dark Store. Донедавна в Україні не було подібних “темних магазинів”, перший із них з’явився у мережі Varus у 2023 році.
Dark Store — це магазин-склад, який працює автоматизовано та дозволяє швидко комплектувати онлайн-замовлення. Всі товари у Dark Store розташовані на «розумних» стелажах, а пікер (збиральник) комплектує замовлення у «розумний» візок, який дозволяє збирати до шести замовлень одночасно. Завдяки цьому на збірку однієї товарної позиції йде близько 30 секунд, а загальна швидкість обробки й комплектування замовлень збільшилась у шість разів, порівняно з традиційними способами.
Така оптимізація всіх етапів обробки онлайн-замовлень дозволила нам запровадити точні 20-хвилинні слоти доставки. Тобто ми відійшли від формату, де клієнту потрібно очікувати кур’єра в часовому проміжку 2-4 години.
Наразі Dark Store Varus — це 870 кв. м з понад 9000 товарних позицій. Він охоплює замовлення з правого берега Києва, проте в наших планах розширити географію на всю столицю, а згодом охопити й інші міста України.
Dark Store — ключ до ефективності та прибутковості рітейлу. Товари у Dark Store збирають в три рази швидше, при цьому є можливість з одним пікером одночасно збирати до шести замовлень, що значно полегшує всі операційні процеси. Ну і до того ж всі витрати на оренду та комунальні послуги зосереджені в одному місці, а торгової площі потрібно значно менше ніж на аналогічному форматі в магазині.
Штучний інтелект
У 2022-23 роках світ охопила лихоманка штучного інтелекту. Генеративні ШІ сервіси зробили цю технологію доступною для широкого кола користувачів, інструмент активно підхопив і бізнес. Буквально за кілька місяців штучний інтелект став потужним трендом, який використовують у своїй роботі майже всі сучасні компанії.
Мережа Varus завжди слідкує за технологічними інноваціями, тому, звісно, не стала винятком. Наш відділ контенту varus.ua вже доволі давно та успішно використовує кілька сервісів на основі ШІ для роботи з сайтом. З генерацією описів товарних позицій на сайті допомагає ChatGPT, а Midjourney залучається для створення зображень. Після низки експериментів фахівці varus.ua дійшли висновку, що штучний інтелект цілком здатен замінити повноцінну фотосесію та згенерувати вдалі ілюстрації для певних категорій товарів.
Рітейл майбутнього
Без сумніву з появою нових технологій змінюватиметься і рітейл. Проте вже зараз можна з упевненістю прогнозувати декілька тенденцій на найближчі роки.
По-перше, команда varus.ua вбачає доставку майбутнього за максимальною простотою, персоналізацією та екологічністю. По-друге, вона має бути швидкою, а досягати цього допомагатимуть передові технології, Dark Store, інноваційні підходи до логістики та обслуговування клієнтів.
І наостанок — доля доставки у загальних продажах у найближчому майбутньому стане ключовим KPI для рітейлерів і цілком може перетнути відмітку у 70%.
Сучасні технології та автоматизація допомагають оптимізувати процеси, спростити виконання рутинних завдань, заощадити кошти та покращити взаємодію з клієнтами. Безумовно, ми плануємо і надалі використовувати у своїй роботі сучасні технологічні рішення, щоб бути ще більш ефективними.