Тренд на безконтактність: хто з рітейлерів впроваджує роботизовані рішення

Тренд на безконтактність: хто з рітейлерів впроваджує роботизовані рішення

24.01.2024 08:30
  1280
rau

Пандемія коронавірусу закінчилася, а безконтактність стала трендом. Чому самокаси так популярні серед покупців та як рітейлери залучають роботів до праці.

В матеріалі Liga.net проаналізували, як компанії впроваджують самокаси та роботів задля спрощення людської роботи та зведення до мінімуму помилок. RAU публікує основне.

Про популярність кас самообслуговування

Каси самообслуговування (КСО) вже цілком звичні для клієнтів, бо є чи не в кожному супермаркеті. Популярність самокас все одно зростає. Це підтверджують у великих продуктових мережах України.

«Якщо говорити в цифрах, то частка чеків КСО показує помітну позитивну динаміку з квітня 2023 року – 27,97%. А в серпні ця цифра вже становила 32,04%», – кажуть у мережі Varus.

В Auchan 33% клієнтів використовують КСО в супермаркетах та кожен другий в магазинах біля дому. Як коментують в мережі, це залежить від величини покупки: у великих магазинах кошик більший і зручніше розрахуватися на звичайній касі. Але під час війни популярність самокас зросла через те, що клієнт хоче максимально оптимізувати час в магазині та все встигнути.

У мережі Фора більше третини покупців обирають каси самообслуговування, в Novus цей показник сягнув вже близько 50%. В супермаркетах Сільпо щороку на касах самообслуговування здійснюється понад 40 млн покупок, а в 2022 році майже 20% від усіх купівель відбулося саме через самокасу.

«Але за наявності в необхідній кількості персоналу для роботи на класичних касах, КСО не збільшують продажі», – каже Дмитро Агапов, СЕО компаніії CHM-сервіс, що розробляє та впроваджує POS-систему Chameleon.

Але, якщо мережі мають брак касирів та через це великі черги, це призводить до роздратування клієнтів. Тож, КСО в цьому сенсі частково розв’язує проблему та зберігає рівень продажів.

«Один зі способів порахувати окупність інвестицій в КСО – це економія на фонді оплати праці. За нашими розрахунками, термін окупності КСО лише від економії на фонді оплати праці, – до 18 місяців. Це модель Стандарт, яка приймає тільки оплату банківськими картками. Але слід зазначити, що багато покупців все ж таки йдуть на класичні каси. При чому будь-якого віку. Вважаю, що це пов’язано з низкою причин. Наприклад, прагнення до живого спілкування після довгих періодів ізоляції на карантині, наслідки війни. Також важливим фактором є банальна лінь, яка притаманна людині. Бо коли в кошику багато покупок, людина просто не хоче самостійно сканувати таку кількість товарів і йде на звичайну касу», – ділиться своїми спостереженнями Агапов.

Альтернативою КСО є додаток у смартфоні Scan&Go, який дозволяють покупцю сформувати чек, перебуваючи в торговому залі. І такий сервіс вже працює в деяких мережах країни: Varus, Auchan, Фора тощо.

Про роботизацію в рітейлі

Нова пошта має 15 500 поштоматів в 600 населених пунктів, а в 2024 році планується збільшення до 700 міст. Кожна п’ятнадцята посилка відправляється або доставляється через поштомат. Попит на них зріс у період пандемії коронавірусу і досі тримається. До того ж Нова пошта використовує роботів для сортування, щоб полегшити роботу працівникам та зменшити кількість людських помилок. До цього процесу залучено три види роботів:

  • Train-сортери для сортування відправлень до 2 кг, які працюють у 19 терміналах. Працівник викладає посилку на робота, який відвозить її до сканера та переміщує у бокс, який відповідає за певний географічний напрямок. Використання цього робота значно пришвидшило сортування дрібних вантажів – їх потужність від 3000 посилок на годину;
  • Стелажні роботи, які підвозять стелажі із товарами до працівників;
  • Робовізки, які використовуються на вантажних терміналах. Вони за один раз можуть везти на собі 300 кг, а ще 1000 кг тягнути за собою.

Роботи використовують і в мережі АТБ: Delivery Cobot інформують покупців про певні товари власних торговельних марок та акційні пропозиції. Наразі є кілька таких роботів в Дніпрі та Києві.

В мережі EVA в 2024 році теж хочуть придбати 20 роботів на склади, щоб пересувати стелажі.

Про плани на 2024 рік

В Фора будуть продовжувати впроваджувати електронні цінники та автоматизацію внутрішніх операційних процесів.

У Novus на черзі системи Self-Scanning та електронні цінники.

В Varus відкрили DarkStore – магазин-склад, який працює автоматизовано та дозволяє швидко комплектувати онлайн-замовлення. Та наразі охоплює замовлення правого берега Києва. Проте в планах компанії розширити межі доставляння на всю столицю, а згодом охопити й інші міста України.

Auchan працює над автономним магазином без касирів.

Нова пошта тестує роботизоване відділення, яке зможе приймати та видавати посилки безконтактно.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку