Коли не до розваг: як працюють розважальні центри у часи коронакризи
Як пандемія коронавірусу вплинула на розвиток розважального сегменту ТРЦ та як основні гравці адаптувались до нових умов.
Індустрія розважальних центрів досить сильно постраждала від пандемії, оскільки саме цього сектора максимально торкнулися карантинні обмеження. І якщо, наприклад, оператори fashion-сегменту та громадського харчування під час локдаунів активно переходили в онлайн, то для сфери розваг цей шлях був закритий. Однак, незважаючи на складнощі у розвитку, на ринку не було гучних закриттів. Торгово-розважальним центрам вдалось зберегти операторів розваг, які залишаються важливими орендарями українських молів. Видання Commercial Property проаналізувало стан та темпи розвитку індустрії розважальних центрів у часи Covid-19. RAU пропонує ознайомитись з головними тезами цього матеріалу.
У період локдаунів дитячий парк професій Кідландія, розташований у київському Blockbuster Mall, заради виживання впроваджував передпродаж квитків та запускав онлайн-версії деяких послуг (наприклад, онлайн-квести та онлайн-свята). Але такі заходи, звісно, не замінили повноцінну роботу об’єкту. «Ми навчилися бути дуже гнучкими та готовими до будь-яких подій. Однак Кідландія – це місто в мініатюрі, де діти можуть відчути себе дорослими. Такий формат передбачає живе спілкування та емоційний контакт, що неможливо повноцінно передати онлайн», – розповідає керуюча дитячим парком професій Кідландія Олена Русанова.
За словами директора консалтингової компанії UTG Євгенії Локтіонової, оператори розваг чи не найбільше постраждали внаслідок пандемії. Розважальний сегмент на відміну від рітейлу не міг працювати онлайн, тому був змушений зачинитися повністю чи працювати з обмеженнями. Це спричинило падіння відвідуваності та негативно вплинуло на фінансові показники. Попри це, зобов’язання операторів розваг щодо орендної плати, утримання персоналу, податкових відрахувань та експлуатаційних витрат зберігались. А це призвело до зростання заборгованості в умовах відсутності чи значного зниження товарообігу.
Найбільшими операторами розваг в Україні наразі є:
- Fly Kids (15 парків у 14-Ти містах України),
- Papashon (7 локацій Papashon і Papashon Kids у 3-х містах),
- Дитяча планета (6 парків у 6-ти містах),
- Smile Park (3 локації у 3-х містах).
Серед найбільших за площею розважальних центрів можна виділити сімейні парки розваг Galaxy в Blockbuster Mall і Lavina Mall у Києві, але ці об’єкти перебувають під управлінням самих ТРЦ.
Гучного закриття розважальних центрів в Україні за останні півтора року не спостерігалося. Виключенням є вихід сімейного розважального парку Happylon із київського ТРЦ Ocean Plaza та закриття мережі Веселий Вулик.
Але поодинокі приклади підписання нових договорів оренди з розважальними центрами та парками розваг у період карантину також були. За інформацією компанії UTG, у ТРЦ Planetа Mall у Харкові був підписаний договір із ДРЦ Smile Park (2900 кв. м), також ще два ТРЦ – Brama в Кам’янець-Подільському та S)mall у Вінниці перебувають на фінальній стадії підписання договорів із такими операторами.
Торік Papashon відкрився у столичному ТРЦ Retroville. Як зазначають у компанії, підготовку цього об’єкту було розпочато ще до пандемії, тому попри складну ситуацію на ринку було виконано всі зобов’язання перед партнерами. В той же час оператору довелося закрити розважальний комплекс в Одесі через його низьку рентабельність.
Випробування на міцність
Через карантинні обмеження найгірше почувалися кіномережі й оператори розважального сегменту. За інформацією компанії Alef Estate, потік відвідувачів розважальних зон у її об’єктах у Дніпрі просів приблизно на 15-30%.
“Оскільки такі орендарі формують основні потоки відвідувачів у зони їх розташування, зниження трафіку негативно впливає і на товарообіг сусідніх операторів”, – кажуть у консалтинговій компанії Colliers International Ukraine. Через адаптивний карантин розважальні центри підпадали під різні обмеження. Загалом минулого року близько п’яти місяців вони були на вимушених канікулах. А у 2021 році РЦ не працювали у січні та березні-квітні. Для більшості розважальних центрів це стало випробуванням на міцність.
Дитяча розважальна зона Happy Kids Park розпочала роботу у вересні 2019 року в київському ТРЦ Dream Town. Після першого локдауну кількість відвідувачів впала на 50%. Пізніше показник знизився ще на 12-17%. Для підтримання життєдіяльності парку розваг й оплати всіх державних зборів і платежів, наповнення парку повинно сягати не менше 60% від можливого – кажуть у компанії. Після останнього локдауну таких показників об’єкт не досягав навіть у вихідні дні.
Відвідуваність мережі Papashon у 2020 році у порівнянні з докарантинним періодом знизилася на 50%. «Для забезпечення рентабельності роботи нам необхідно повернутися до рівня відвідуваності 2019 року», – пояснює операційний директор мережі Papashon Роман Михайленко.
А от у київському ТРЦ Cosmo Multimall стверджують, що завдяки реконструкції та модернізації, падіння відвідуваності у розважальних зонах не відбулося. А деякі розваги, зокрема, льодова арена, боулінг і парк дитячих розваг, продемонстрували приріст відвідуваності щодо попередніх років.
Розваги в часи пандемії
Попри нелегкий період для розважальних центрів, вони зберегли свої площі у складі ТРЦ. З початку пандемії у ТРК МОСТ-сіті компанії Alef Estate загальна площа дитячих розважальних центрів і парків розваг для дітей і дорослих не змінилася та займає 11% загальної площі об’єкту – 6670 кв. м. У ТРЦ Cosmo Multimall під час пандемії площі під розваги також не скорочувались і наразі займають близько 16 000 кв. м (23% площі об’єкту), з них понад 3000 кв. м – дитячий парк розваг. У поточному році тут відкрили парк віртуальних розваг площею 600 кв. м і протягом трьох місяців очікується ще відкриття нової зони для дітей і дорослих – повідомила директор з маркетингу ТРЦ Cosmo Multimall Юлія Федоренко.
У ТРЦ Dream Town заклади розваг зараз займають понад 10 000 кв. м, що становить близько 12% від його загальної орендної площі, не враховуючи кінотеатр, зоопарк, тир і прокат електротранспорту. Наразі ТРЦ має плани щодо збільшення сектора спорту та розваг.
За словами керівника департаменту оренди компанії Budhouse Group Ярослава Іванова, площа операторів розваг у її об’єктах з початку пандемії не зменшилась і нині становить: у ТРЦ Fabrika в Херсоні – 5700 кв. м (8,8%, два оператори), у ТРЦ Lubava в Черкасах – 1080 кв. м (6%, один оператор), у ТРЦ Forum Lviv у Львові – 1290 кв. м (3,7%, один оператор). «Така ситуація не є показником відсутності негативного впливу пандемії. Це відповідь на актуальність збільшення форматів та розширення асортименту послуг. Фактор COVID-19 може тільки відстрочити, але не скасувати актуальність цього питання», – стверджує Ярослав Іванов.
До пандемії якісні розважальні оператори виконували трафікогенеруючу функцію і, як каже Євгенія Локтіонова, збережуть її далі. Найефективнішими з погляду залучення трафіку залишаться ДРЦ і кінотеатри. Водночас Ярослав Іванов зазначає, що цю функцію оператори розважального сегмента збережуть тільки якщо будуть, як й інші оператори, відповідати часу, забезпечувати технологічний розвиток і, як наслідок, підвищувати привабливість для все більш вимогливого споживача.
Орендні ставки
Орендні ставки для операторів розваг залежать від основних характеристик ТРЦ: розташування, формату, візуальної та транспортної доступності, концепції, відвідуваності, розміщення та розмірів секцій. Якщо враховувати Київ і регіональні міста, то, за даними UTG, ціни коливаються в межах $4-12/кв. м/місяць (без урахування ПДВ й експлуатаційних платежів). Попри карантин, ставки для таких операторів не змінилися. Однак через пандемію оплата регулюється знижками чи іншими пільговими умовами.
В об’єктах компанії Alef Estate під час локдаунів були скасовані орендні платежі, знижувалася фіксована ставка чи орендарі переходили на чистий відсоток від товарообігу. Для оплати поточних рахунків надавались умови відтермінування. Ярослав Іванов зазначає, що в період дії обмежувальних заходів всі орендарі розважального сегменту в об’єктах компанії Budhouse Group звільнялися від плати оренди, а в періоди між локдаунами умови оплати розглядалися індивідуально, корегувалися залежно від оборотів, які демонстрували такі оператори.
А от у ТРЦ Dream Town кажуть, що під час локдаунів для всіх орендарів діяли загальні умови. Однак ТРЦ надавав маркетингові преференції розважальним операторам та інтегрував їх у програму маркетингу щодо просування об’єкту. Таку ж підтримку надавали й інші ТРЦ. Наприклад, у Cosmo Multimall у період повного локдауну посилювали комунікацію через власні канали, рекламу, крос-маркетинг, збільшували активність і просування у соціальних мережах ТРЦ. У компанії Alef Estate також на період повних локдаунів надавалась посилена рекламна підтримка розважальним орендарям.
Найближчі перспективи для галузі
Наразі успішне функціонування торгового комплексу неможливе без розважальної складової – переконані у ТРЦ Dream Town. Водночас вона може змінюватись, доповнюватись і проходити стадії оновлення. «Нині може виникати відчуття, що попит на послуги розважальних центрів упав. Однак на ринку є чинник відкладеного попиту. Якщо клієнти з якоїсь причини не відвідують розважальні проекти зараз, то вони будуть раді повернутися до звичного способу життя, щойно ситуація стане сприятливішою», – каже Олена Русанова. На її думку, «домашній» режим сформував нові споживчі звички, але поки не з’явився формат, здатний повноцінно замінити емоції та враження, які отримують споживачі, виходячи з дому та відвідуючи розважальні центри.
Запускати нові проекти поки ризиковано – кажуть гравці ринку. Тож в найближчій перспективі глобального зростання сектору не буде. Натомість у разі повторення локдаунів невеликі компанії можуть піти з ринку.
Хоча планувати та прогнозувати терміни відкриття нових проектів зараз складно, у Кідландії розуміють, як важливо не зупинятися в розвитку навіть у період кризи. Під час пандемії оператор запустив роботу нової ігрової станції та найближчим часом планує облаштувати ще дві в партнерстві з українськими компаніями.
Для того щоб приймати рішення про розширення, мережі Papashon потрібно пропрацювати хоча б півроку без локдаунів та обмежень, і тільки після аналізу піднімати це питання на обговорення. Втім, у компанії звертають увагу на те, що у структурі ТРЦ спостерігається дефіцит розважальних центрів. А це дає хороший потенціал для розвитку сектору протягом найближчих чотирьох років.
Девелопери та консалтингові компанії оптимістичніше дивляться на перспективи розважального сектора. Адже для ТРЦ, зокрема регіональних об’єктів, така складова є чи не найважливішою у системі орендарів, оскільки відвідувачі приходять більшою мірою для отримання нових емоцій і досвіду. Тож очікується, що наявні розважальні центри змінюватимуться залежно від нових трендів і потреб аудиторії, з’являтимуться нові локації. «На ринку є певна кількість гравців, які готові обговорювати реалізацію досить масштабних проектів у якісних ТРЦ, хоча часи для розваг зараз важкі», – каже Ігор Заболоцький.
Він зазначає, що глобально офлайн рухається в напрямі розвитку ТРЦ як місць соціалізації та проведення часу, а не тільки шопінгу. А це неможливо без розвитку сегменту розваг і послуг у їхньому складі. За даними Colliers Ukraine, нові ТРЦ в Україні нині проектуються з більшими громадськими зонами, сегментом розваг, майданчиками для івентів.
ПОВНУ ВЕРСІЮ СТАТТІ МОЖНА ПРОЧИТАТИ ЗА ПОСИЛАННЯМ
Читайте також –