Олександр Бульба, СЕО Нова пошта: наприкінці вересня плануємо вийти на ринок у Польщі
Як відновлюється український e-commerce, чи будуть у Нова пошта власні “боїнги” та на які нові ринки збирається виходити компанії.
До війни мережа Нова пошта складалась із 10 000 відділень. Наразі відкрито 70% — 7000. Компанія продовжує не лише відбудовувати мережу, але й готується до виходу на нові ринки. Що відбувалося із поштовим оператором на початку повномасштабного російського вторгнення та які вимоги має компанія до держави, в інтерв’ю LIGA.net розповів СЕО Нова пошта Олександр Бульба. RAU обрала з його відповідей головне.
Про план на випадок війни і роботу у перші дні
У нас був план і ми готували схеми евакуації зі сходу. Але ніхто не міг передбачити, що 27-28 числа вже будуть окуповані Ірпінь і Буча. До такого неможливо було підготуватись. Ми мали план на випадок, якщо не буде мобільного зв’язку, інтернету, світла, якщо будуть зруйновані дороги, які є альтернативи. План став нам у пригоді, але щодо евакуації людей, вантажів, то треба було дивитися масштабніше.
Ми разом з акціонерами з восьмої ранку 24 лютого вручну координували роботу компанії, швидко ухвалювали рішення, працювали з логістами у телефонному режимі, проводили евакуацію вантажів, посилок, обладнання, людей із деяких регіонів.
Якби 24 лютого ми не згуртувались і не відпрацювали весь процес у такому режимі, то наші втрати були б набагато більшими. Треба віддати належне команді логістів, які розробили чотириступеневий план евакуації та вдало його втілили за допомоги наших партнерів у регіонах, які постійно були на зв’язку й інформували нас про те, де зараз знаходиться ворог.
Про оборот посилок
25 лютого ми вже відновили роботу там, де це можна було зробити. У мене залишився скрин щодо обороту посилок на 26 лютого — там 2% від того, що було до повномасштабного вторгнення. Далі ми зростали залежно від того, як психологічно зміцнювався характер українців. Тобто чим більше люди адаптувалися, тим більше замовляли і пересилали.
Окрім того, дуже багато людей покинули домівки просто з рюкзаками. І Нова пошта допомагала у доставленні речей з дому як по Україні, так і за кордон. Наприклад, спочатку ми запустили акцію на доставку валіз або коробок із речами до 30 кг за 120 грн по всій країні. У квітні ми запустили доставку до країн Європи зі знижками до 80% — “Речі з дому за кордон”. Особисті речі можна відправити до Польщі, Франції, Німеччини, Італії тощо. Загалом у 25 країн Європи, де найбільше українців.
Це давало нам додаткове зростання, і вже у квітні ми повернулися до половини вантажообігу. На сьогодні близько 80% обороту в межах країни ми відновили, інколи в якісь дні виходимо навіть на 90%.
Про міжнародну доставку
Міжнародна доставка відновилась десь на 38%. Якщо минулого року за перше півріччя ми доставили 5 млн міжнародних відправлень, то зараз — майже 2 млн відправлень. Переважає, як і до війни, імпорт — люди продовжують замовляти товари в закордонних магазинах, найбільше — на AliExpress і iHerb.
Але завдяки послузі “Речі з дому за кордон” і експорт збільшився у 18 разів. За цей час (квітень-липень) ми доставили 26 000 посилок у межах послуги. Найбільше — у Німеччину, Польщу та Чехію. Послуга не рентабельна, але є велика потреба у такій доставці, тому й попит досі високий.
Про вихід на європейський ринок
Уже наприкінці вересня плануємо вийти на ринок у Польщі. А потім ми будемо виходити в тих країнах, що межують з Україною: Словаччиною, Румунією. Це буде перший етап, а далі дивитимемось, як воно там просувається і вже плануватимемо другий етап та інші країни. Також ми вже є в Молдові і багато років там працюємо.
Про e-commerce
Ми як ніхто зацікавлені в роботі e-commerce. Ми навіть дзвонили, запрошували, зробили на сайті окремий лендінг із магазинами, що працюють і з яких можна доставити товари через Нова пошта. Коли вперше ми створили цей лендінг, то там було 5 компаній, не було навіть рубрик. Зараз вже треба скролити, там близько 10 рубрикаторів: зоотовари, аптеки, косметика, техніка тощо. Загалом уже близько 500 магазинів.
Загалом же зараз десь близько 90% попиту на товари e-commerce відновилось.
Про вимоги до держави
Позиція Нової пошти тут дуже стала — це приватизація, щоб підприємства керувались відповідальними людьми, які відповідають за результат, і дерегуляція. А держава, навпаки, придумала регулятора поштових послуг.
Нас 20 років ніхто не регулював і компанія нормально працювала. Навіщо починати регулювати пошту? Це виглядає як спосіб контролювати, штрафувати, наповнювати бюджет.
Про скорочення
У топ-менеджменті звільнень не було. Були ротації. Серед 2500 заморожених позицій приблизно 1500 це був середній менеджмент, а близько 1000 — робочі професії. Йдеться про людей з відділень, що не працювали через окупацію чи близькість фронту. Але наразі частина вже відновила роботу, а частина працює в інших регіонах.
Про зарплати
У нас був один місяць, коли ми не виплачували премії фронтлайну — це березень. З квітня поновили їх. Топ-менеджмент на один місяць повністю відмовився від зарплати. Мідл-менеджменту ми частково знизили зарплату. Зробили це в діалозі. Ми домовилися, що в березні отримуємо 30% від довоєнного рівня, у квітні — 40%, у травні — 70%.
Ми домовились, що будемо відновлювати зарплати з урахуванням того, як ми заробляємо. Наприклад, якщо у нас вантажообіг повернувся на 50%, то й із зарплатнею ми можемо повернутись на 50%. Якщо 70%, то 70% зарплатні.
Але важливо уточнити — для фронтлайну ми зарплатню не зменшували. Це оператори, логісти, вантажники, працівники кол-центру. Був тільки березень, коли ми не виплачували премії.
Про заморожені плани
Запорізький термінал уже закінчено, мали відкривати 26 лютого. В Одесі фундамент термінала вже є, у Києві мали розпочати будівництво нового термінала.
Ми нічого не викреслюємо, ми тільки трохи відкладаємо. Щодо інновацій, на які не треба сотні тисяч інвестицій, то ми їх продовжуємо. Це стосується й нового мобільного додатку, й нового сайту, й роботів у відділеннях і терміналах, це і “цифрова адреса”.
Про власну авіакомпанію
У нас є домовленість із лізинговою компанією, що ми братимемо в лізинг декілька бортів. Це будуть “боїнги”. Наразі перемовини тривають, хоч і трохи повільніше.
На Нова пошта Глобал, на міжнародну доставку ми маємо дуже великі сподівання. Бо вбачається так, що Нова пошта може стати новим лідером доставки у світі.
Якщо згадувати досвід наших клієнтів, які використовували сервіси нашої компанії в Україні і зараз вони не дуже реагують на європейські чи американські пошти, то бачимо, що в цілому можемо мати великий успіх — у разі правильного підходу, правильного маркетингу тощо. Потрібно ретельно до того підготуватись, адже на міжнародні ринки ми маємо дуже великі види. У нас великі амбіції.
Читайте також
Польський гамбіт: чи вдасться Нова пошта закріпитися на ринку Польщі