Трансформація ІТ-інфраструктури ритейлу 2024: штучний інтелект, галузеві хмари та SOAR

Трансформація ІТ-інфраструктури ритейлу 2024: штучний інтелект, галузеві хмари та SOAR

19.07.2024 08:45
  1655
Дарія Осіїк

Директор з розвитку Accord Group Дмитро Литвин під час свого виступу в ході RAU Expo – 2024 розповів, як розвиватиметься галузь роздрібної торгівлі та яких трансформацій ІТ-інфраструктури ритейлу слід очікувати з огляду на глобальні технологічні тренди та війну, що триває в Україні.

Одним з основних генераторів ВВП в Україні минулого року виявилась роздрібна торгівля – її частка в структурі ВВП склала 9%. Згідно дослідження, представленого Асоціацією ритейлерів України в ході RAU Expo – 2024, протягом другого року повномасштабної війни ритейлери збільшили виторг майже на 380 млрд грн порівняно із 2022-м, і фактично вийшли на довоєнний рівень. 

Провідна дослідницька і консалтингова компанія у сфері інформаційних технологій Gartner у своєму прогнозі називає десять стратегічних технологічних трендів, які будуть ініціювати зміни у найближчі три роки в усьому світі:

  1. AI Trust,
  2. Risk and Security Management (AI TRiSM),
  3. Continuous Threat Exposure Management (CTEM),
  4. Sustainable Technology,
  5. Platform Engineering,
  6. AI-Augmented Development,
  7. Industry Cloud Platforms,
  8. Intelligent Applications,
  9. Democratized Generative AI,
  10. Augmented Connected Workforce та  Machine Customers.

Як бачимо, більшість трендів, названих Gartner, прямо чи опосередковано пов’язані зі штучним інтелектом, який все частіше і масштабніше використовується в ритейлі – від маркетингу до ІТ-інфраструктури. До 2026 року 80% компаній будуть використовувати ШІ (генеративний, великі моделі штучного інтелекту) у своїй виробничій і комерційній діяльності. Але, як зазначають фахівці, моделі та додатки штучного інтелекту за своєю природою не є надійними та безпечними. Тому рішення для проактивного виявлення та виключення ризиків – «must have» для бізнесу і в розробці додатків, і в побудові та захисті ІТ-інфраструктури. 

Якщо ж говорити про нашу країну, то значною мірою на головні тренди ІТ-інфраструктури як ритейлу, так і інших галузей економіки впливає війна. 

Загроза фізичного знищення як торгових точок, так і ЦОД спонукає шукати та застосовувати рішення, які мінімізують потенційні втрати, а також застосовувати безпекові рішення для захисту інформації, бо постійні DDoS, хакерські атаки на інфраструктурні об’єкти, банківську систему, великих гравців бізнесу (а в ритейлі їх чимало) – наша реальність.   

З огляду на всі вище наведені фактори, головна трансформація, яку ми чітко бачимо в усіх ритейлерів України – це перехід у «хмари». Наразі«хмарний» ринок – це сегмент, який зростає на 20% щороку. Доля ритейлу в цьому прирості – 6-7%. У грошовому еквіваленті – це мільярди доларів і цей обсяг буде збільшуватись. 

Крім того, клієнти почали запитувати не просто перенесення до провідних хмарних провайдерів, але і створення гібридних рішень (фізичні + хмарні сховища), а також галузевих хмар. 

Це відносно нова модель побудови IT-інфраструктури, яка поєднує ресурси різних хмарних середовищ IaaS, PaaS, SaaS технологій в єдине галузеве рішення, що вирішує конкретний запит конкретного клієнта. 

Локальною ж особливістю трансформації ІТ-інфраструктури українського бізнесу є перенесення сховищ даних та середовищ розробки частково або повністю за кордон. І ми також маємо сильну позицію, оскільки завдяки ресурсу нашого офісу в Празі можемо запропонувати свою експертизу та оперативну підтримку не лише в Україні, але й в низці європейських країн. 

Ринок ритейлу на порозі кардинальних змін

До 2026 року приблизно 30% застосунків будуть використовувати ШІ, щоб генерувати та відображати для клієнтів адаптивний інтерфейс, видавати спеціальні пропозиції для конкретного клієнта. І це лише початок. У кінці 2028 року матимемо 15 млрд клієнтів – machine customers – “розумних” пристроїв або візуальних покупців, які послуговуючись ШІ та інтернетом, будуть самостійно взаємодіяти з ритейлерами, магазинами, сервіс-провайдерами, обирати та купувати речі, замінюючи людину в її діяльності. Внаслідок цього третина магазинів, маркетплейсів стане неактуальними, бо вони “заточені” на людину.

Натомість будуть розвиватись мережі software defined – програмно-конфігуровані мережі передачі даних, в яких рівень управління мережею відділений від пристроїв передачі даних і реалізується програмно. Проте у зв’язку з цими змінами виникатимуть і нові загрози безпеці.

Як показує дослідження Microsoft Digital Defense Report 2023 (MDDR), третина всіх хакерських атак у Європі у 2023 році була націлена саме на Україну. Кількість інцидентів у сфері інформаційної безпеки у 2023 році в порівнянні з 2022 роком збільшилася майже на 63%. А отже питання захисту ІТ-інфраструктури від кібератак набуло надзвичайної ваги.

Безпековий аспект трансформації у будь-якому секторі сьогодні – це політика «нульової довіри» та безперервне управління безпекою

Вже сьогодні великим гравцям ринку ритейлу варто звернути увагу на SOAR-системи або Security Orchestration Automation and Response – комплексне рішення для автоматизації запобігання кібератакам та швидкому реагуванню на них, перевага якого ще й в тому, що його можна облаштувати поверх вже наявних в ІТ-інфраструктурі компанії засобів захисту інформації. 

Так чи інакше, сьогодні ми знаходимося в центрі «ідеального шторму»

Суттєві проблеми з енергогенерацією вже значно вплинули на стійкість всіх без виключення гравців ринку ритейлу, як в офлайн, так і онлайн-просторі. Ринок України змінюється – кіберзагрози та ІТ-тренди світового ринку ритейлу залишаються. 

Відслідковувати та бути готовими до викликів нового світу – пріоритет №1 кожної технологічної компанії для забезпечення стійкості ІТ-інфраструктури клієнта та максимального рівня сервісу для його споживача.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

Metro Україна доєдналась до масштабного проєкту зі збору використаних батарейок різних типів за ініціативи “Батарейки, здавайтеся!”

 У кожному торговельному центрі незабаром з’являться спеціальні контейнери. Компанії, що є власником бренду...
time icon  
  15
Усі новини ринку