Історія ринків: попри війну європейські рітейлери відновлюють діяльність в Україні

Історія ринків: попри війну європейські рітейлери відновлюють діяльність в Україні

17.11.2023 08:45
  710
Дарія Осіїк

Американське видання The Wall Street Journal опублікувало матеріал про повернення міжнародних рітейлерів на український ринок. Голова Асоціації рітейлерів України Андрій Жук надав свій експертний коментар для цієї статті. RAU пропонує ознайомитись з перекладом матеріалу.

Попри те, що триває війна з росією, європейські рітейлери поступово відновлюють діяльність в Україні, долаючи логістичні труднощі й реагуючи на зростання попиту в деяких частинах країни.

Шведський рітейлер H&M цього місяця вдруге відкрив в Україні магазини за прикладом таких міжнародних компаній як данський ювелірний дім Pandora і французька косметична фірма Yves Rocher, які після призупинення діяльності на початку повномасштабної війни вже відновили роботу.

Інші компанії, наприклад, французький рітейлер продовольчих товарів Auchan, навіть після повномасштабного вторгнення росії в лютому 2022 року не закривали бізнес в Україні, й наразі розглядають можливості розширення.

Це свідчить про готовність компаній працювати в нестабільних умовах військових дій, бомбардувань, збоїв у ланцюгах постачання, а також кадрових проблем, щоб задовольнити попит українських споживачів, які переміщуються в регіони, розташовані далеко від зони активного конфлікту.

«Такі міжнародні рітейлери як H&M вважаються знаковими орендарями, які підвищують потік клієнтів, тому їхнє рішення відновити діяльність в Україні може створити ефект доміно та спонукати інші компанії розглянути можливість повернення в країну», — говорить Андрій Жук, співзасновник Асоціації рітейлерів України.

За даними опитування Державної служби статистики України, у жовтні-грудні цього року 76 % із 339 опитаних компаній очікують зростання або стабілізації рівня продажів. Останнє опитування Асоціації рітейлерів України довело, що ще до квітня поточного року 97 % закладів її членів відновили діяльність.

Попри тенденцію до зростання доходів від роздрібної торгівлі, інші міжнародні рітейлери до завершення активної фази конфлікту в країну не повернуться. Війна суттєво вплинула на українську економіку, адже за даними Міжнародного валютного фонду ВВП 2022 року скоротився на 29,1 %.

Як повідомила Dow Jones Newswires генеральний директор Metro Cash&Carry Україна Олена Вдовиченко, частина працівників німецького гуртовика залишила посади для надання допомоги на передовій, а саме, 188 із 3400 працівників компанії вступили до лав Збройних Сил України. Компанія заявила, що продовжує виплачувати їм зарплату і зберігає за ними робочі місця.

Деякі магазини, особливо в торгових центрах, постраждали внаслідок бойових дій. Компанія Metro закрила 2 із 26 закладів в Україні після їхнього пошкодження, але решта 24 наразі працюють. Цієї осені у Харкові Auchan планує відновити роботу одного з магазинів, зруйнованого бомбардуванням.

За словами Вдовиченко, під час відключень електроенергії працювати та створити в магазинах місця для зарядки пристроїв Metro допомогли локальне джерело живлення, резервні генератори та встановлення супутникового інтернет-сервісу Starlink. В компанії Metro заявили, що через неможливість роботи вночі під час комендантської години їм довелося радикально переглянути спосіб ведення операцій.

В компанії Auchan заявили, що щоб налагодити ланцюг постачання і гарантувати, що магазини будуть забезпечені товаром і зможуть працювати, залучили команди із сусідніх країн, а саме, з Польщі, Румунії й Угорщини.

З огляду на баланс між ризиками й можливостями, зростання попиту споживачів у західній частині країни, яка менш постраждала від війни, допомогло деяким рітейлерам прийняти компромісне рішення.

Багато людей переїхали з міркувань безпеки, сказав керуючий директор Pandora у Східній Європі Томас Кнудсен. У вересні данський ювелірний дім відкрив магазин у Західній Україні та планує відкрити ще два-три магазини в тому ж регіоні, але не раніше наступного року.

45 із 50 магазинів Pandora працюють, два з них знаходяться на окупованій території в південно-східному регіоні й до відновлення миру будуть закриті, заявили в компанії. Найсильніше звична діяльність магазинів Pandora постраждала в Херсоні, Одесі й Запоріжжі, тож їх час від часу доводиться закривати, оскільки там тривають бойові дії, сказали в компанії.

Yves Rocher, косметичний бренд французької роздрібної компанії Groupe Rocher, також відмічає зміни в попиті. «Середовище роздрібної торгівлі наразі доволі конкурентне, особливо в західній частині України, де попит високий», — сказала генеральний менеджер Yves Rocher в Україні Ана Запталова.

«Ми почали пошук нових проектів як на заході, так і в Києві», — заявила Запталова щодо відкриття нових магазинів. Перемовини тривають, і дату ще не призначено, додала вона. До кінця 2022 року після ремонту бутиків і відкриття магазинів відновлено діяльність майже 90% роздрібної мережі Yves Rocher.

Починаючи з липня 2022 року, компанія Auchan відкрила чотири нові магазини в Ірпені, Бучі й Києві.

Те, що ці компанії повертаються в Україну, є хорошим сигналом для міжнародної спільноти, вважає пан Жук з Асоціації рітейлерів України.

Після призупинення діяльності в лютому минулого року навесні цього року відновила роботу з двома постачальниками меблів для дому й одним постачальником транспортних послуг у південно-західному регіоні Inter IKEA — компанія-власник бренду IKEA.

Прес-секретар Inditex зазначив, що компанія продовжує уважно стежити за ситуацією в Україні, але поки не визначає дату відкриття магазинів. Іспанський власник великих мереж магазинів одягу не вийшов з України, оскільки продовжує виплачувати зарплати 1127 працівникам, але у лютому 2022 року призупинив діяльність, сказав прессекретар. 

Журналісти: Андреа Фіґерас: andrea.figueras@wsj.com, Гелена Смолак: helena.smolak@wsj.com

Джерело – The Wall Street Journal

 

До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку