Наталія Азюковська, Varus: Гіпермаркети – це минуле, а мінімаркети – це майбутнє
Протягом першого півріччя 2022 року мережа Varus планує відкрити близько 100 невеликих магазинів, куди можна спуститися в капцях і купити набір продуктів, потрібних просто зараз.
Цей матеріал також доступний російською мовою
Наталія Азюковська, виконавча директорка мережі Varus у своїй колонці на Forbes розповіла, чому невеликі магазини зараз вигідніше відкривати, ніж супермаркети, скільки таких магазинів вони планують відкрити найближчим часом, як удосконалюють клієнтський шлях у торгових залах, тестують власну доставку та мобільний додаток, а також планують запустити даркстор. RAU пропонує ознайомитись з цією колонкою.
Компактність та комфорт
Гіпермаркети – це минуле. Подивіться на світ: Small is beautiful – французький Ашан і британська Tesco великі формати більше не розвивають. Супермаркети теж стають компактнішими. Якщо раніше торговий зал супермаркету був у середньому 3000 кв. м, то зараз – 1700 кв. м. Ми не плануємо відкривати великі торгові точки, як раніше.
Об’єкти площею від 2000 кв. м приносять три чеки на квадратний метр на добу. Магазин на 300 кв. м – 10 чеків на квадратний метр. Малі магазини можуть мати вищу маржу, тому що клієнт готовий платити більше за товар, який знаходиться поруч із домівкою.
Продуктових магазинів в Україні менше, ніж у Польщі, але достатньо для того, щоб покрити попит. Минув час, коли ніша офлайн була настільки порожньою, що ефективність не мала значення.
До пандемії ми почали розвивати новий формат – магазини на 300–500 кв. м. А у 2020‑му – майданчики to go, невеликі магазини площею 50 кв. м у місцях із великою прохідністю. У 2022‑му запустимо маленькі магазини біля дому, площею до 150 метрів, куди можна спуститися в капцях і купити набір продуктів, потрібних просто зараз. До середини літа 2022 року розраховуємо відкрити близько 100 магазинів невеликих форматів.
Швидкість та сучасність
Ми весь час думаємо, як прискорити процес купівлі. Важливими елементами програми є встановлення кас самообслуговування, максимально упакований товар, ваги з екраном тачскрін.
Удосконалюємо клієнтський шлях у торгових залах. Покупець хоче інтуїтивно розуміти, де і що стоїть. В інтернет‑магазині прагнемо, щоб людина знаходила потрібний товар із мінімальною кількістю ітерацій.
Продаємо на платформі, яку під час пандемії написали за два тижні. Її було зроблено «на колінці», розробляємо нову. І хоча поки що частка онлайн‑замовлень невелика, сьогоднішні зусилля спростять роботу на наступному етапі, коли люди забажають купувати, не виходячи з дому.
Тестуємо власну доставку. У нових супермаркетах частину залів переобладнали під точки збирання та фасування, поставили окремі каси. Плануємо додати доставку готової їжі з кафе. Наразі це важко зробити, все готується з‑під ножа. Дописуємо програми, які допоможуть краще планувати.
На черзі – додаток для мобільної каси та збирачів онлайн‑замовлень. Він показуватиме збирачеві місце, де лежить товар, або сигналізуватиме про завершення роботи над замовленням. Це скоротить кількість несвоєчасно зібраних пакетів (зараз– 35% від усіх замовлень).
Наступний крок – відкрити даркстор у Києві чи Дніпрі. Завдяки цьому кількість затримок має впасти до 1–2%.
Glovo – найбільший з онлайн-конкурентів для нас. Він відкрив даркстор в Україні. Наша перевага – це фізичні магазини. Ми можемо експериментувати з асортиментом і тестувати його затребуваність на діючих точках.
Їхня ж перевага – у доставці. Але в асортименті їм доступна лише аналітика з роздробу, з яким вони працювали. Це лише частина інформації. Вчитимемося у них швидкої доставки, а вони у нас – формування асортименту.
Читайте також –