Головна > Досвід > Друковане слово: як книжковий рітейл виживає в часи пандемії
Друковане слово: як книжковий рітейл виживає в часи пандемії

Друковане слово: як книжковий рітейл виживає в часи пандемії

Як книжкові рітейлери розвивають свій бізнес в часи пандемії та чи стали українці більше читати на карантині.

Читати російською

Розвивати книжковий бізнес в Україні – нелегка справа. А в умовах пандемії, економічної кризи та постійних карантинних обмежень – це, взагалі, завдання підвищеної складності. У своєму матеріалі RAU з’ясувала: як книжковий рітейл виживає в часи пандемії, які тенденції панують у книжковому бізнесі та що зараз читають українці.

Як пандемія позначилась на книжковому бізнесі

Незважаючи на логічне припущення, що в часи перманентного карантину та віддаленої роботи українці мали б більше читати, цього не сталось. Результати досліджень українського книжкового ринку, зробленого Українським інститутом книги, за 2020 рік у порівнянні з аналогічним дослідженням 2018 року говорять про досить невтішну динаміку: частота покупки книжок у маленьких книгарнях зменшилась з 17% у 2018 році до 11% в 2020-му, на книжковому ринку – з 14% до 10%, у великих книжкових мережах – з 18% до 12%, на книжкових ярмарках – з 8% до 6%, напряму у видавництв – з 4% до 2%. Незмінною лишилась тільки частота покупок у супермаркетах – 7%, інтернет-магазинах – 6% та за каталогом – 5%.

Про падіння основних показників говорять й гравці книжкового бізнесу. Наприклад, мережа книгарень Буква розпочала 2020 рік зі зростанням майже на 12%, проте в результаті перманентного локдауну падіння продажів у фізичних магазинах мережі минулого року склало близько 21% на кв. м торговельної площі. Представник видавництва та власної мережі книгарень “Клуб сімейного дозвілля” Іван Лопатченко розповів, що карантинні обмеження негативно позначились як на роботі видавництва, так і на продажах мережі: “Падіння випуску нових книжок склало щонайменше 30-35% у порівнянні з 2019 роком. Через карантинні обмеження та припинення продажів у книжкових магазинах ми змушені були переносити вихід запланованих книжок з весни-літа 2020-го року на більш пізні дати, видавничі плани довелося декілька разів переглядати”. Видавництво KMBooks також повідомило про зменшення накладу книг майже на 30%. А директор ТОВ «Форс Україна» Олександр Кірпічов розповів, що зараз середній наклад книжок у видавництві BookChef  складає близько 1100-1200 примірників, тоді як 2019 року цей показник був 1500-1700 примірників. “За нашими оцінками, падіння продажів на книжковому ринку у порівнянні з 2019 роком складає 20-30%. Хоча у деяких видавництвах падіння обсягу продажів можливо сягає й 50%”, – зазначає Олександр Кірпічов.

Причини таких невтішних результатівскасування майже всіх книжкових виставок і фестивалів, відміна живих презентацій і промотурів та неповноцінна робота фізичних книгарень, через що зникли «емоційні» покупки «тут-і-тепер». А в українському книжковому рітейлі зазвичай саме офлайн-торгівля забезпечувала високі виторги, які перевищували онлайн-продажі.

На думку начальниці аналітичного відділу Українського інституту книги Ірини Батуревич очікуваного сплеску читання на карантині не сталося, оскільки стривожені економічними проблемами люди не налаштовані на читання та додаткові витрати, пов’язані з придбанням книг, а книжкова онлайн-торгівля в Україні не настільки розвинена, щоб повністю компенсувати втрати офлайну: “Книжкові інтернет-продажі, як і онлайн-активність видавців, не є настільки розвиненими в Україні, як і культура читання, тож ситуація виявила, що не всі були готові до переходу в онлайн. Не в останню чергу – через значне поширення піратства”, – говорить Ірина Батуревич.

Онлайн врятував

Основною тенденцією книжкового рітейлу є активний розвиток онлайн-форматів: тепер тут і презентують, і просувають, і продають, і книжкові фестивалі проводять.

У найвигіднішій ситуації опинилися інтернет-магазини, які вже мають багаторічний досвід онлайн-торгівлі. Наприклад, CEO інтернет магазину Yakaboo Іван Богдан повідомив, що їхні продажі у першому півріччі минулого року зросли на 30%.

Олександр Кірпічов відзначає, що зараз кожна друга книга продається через інтернет-магазин. І хоча це не компенсує повною мірою падіння продажів в офлайні, однак спричинило й певні позитивні зміни: у багатьох видавництв запрацювали власні інтернет-магазини, почав активніше розвиватись ринок легальних продажів електронних та аудіо-книг  (наприклад, інтернет-магазин Yakaboo повідомив про 35-відсотковий ріст продажів саме електронних і аудіокниг). Також книгарні почали використовувати нові способи та формати продажів і просування книг. Наприклад, PR-менеджер мережі книгарень Буква Шитякова Крістіна розповіла, що після карантину мережа відкрила книгарню нового формату. Вона значно менших розмірів як за площею, так і за асортиментом (тут представлено лише 10 000  з 50 000 книг мережі), але головна особливість – ціни, які дорівнюють інтернет-книгарні.

Виконавчий директор видавництва Наш Формат Анастасія Нікітіна розповіла, що минулого року вони вивели власний інтернет-магазин на перше місце серед каналів збуту книжок, тож за рахунок знижок та акційних пропозицій, онлайн-продажі кількісно зросли вдвічі й забезпечили зростання прибутку. А от керівник відділу продажу «Видавництва Старого Лева» Назарій Ковальчук розповів, що інтернет зміг лише частково компенсувати загальне падіння, тому багатьом видавцям довелось окрім іншого скористатись й грантовою допомогою від держави, щоб утримати свої показники близькими до результатів 2019 року.

Читацький вибір

Зараз українці почали більше купувати книги “для себе” і саме ті, які хочуть одразу прочитати. Значно менше купують “про запас” та подарункові видання. Все більший попит здобувають інтерактивні книги та ті, які мають додаткові переваги (наприклад, книги з QR-кодами, які ведуть на youtube-ролики тощо). Мережа Буква відзначила, що під час карантину виріс попит на кулінарні книги. Очевидно, це пов’язано з тенденцією домашнього харчування. Також серед топів знаходяться книги з саморозвитку, психології, детективи та дитячі книги.

Важливий тренд – зростання популярності книг від українських авторів та надрукованих українською мовою. Так, усі опитані видавці та мережі своїми головними бестселерами назвали саме книги українських сучасних письменників серед яких “Сторітелінг для очей, вух і серця” Марка Лівіна, «Фізика. Основи і механічний рух» вчителя та відеоблогера Павла Віктора, «Big money. Принципы первых» Євгена Черняка, «Дмитро Дубілет. Бізнес на здоровому глузді. 50 ідей, як домогтися свого» автора Тимура Ворони, «Справа Василя Стуса» Вахтанга Кіпіані, «Як виходити заміж стільки разів, скільки захочете» Ірени Карпи, «#ГАЛЯБЕЗГОЛОВИ» Любко Дашвар та  книжки сучасних українських письменників Світлани Талан, Дарини Гнатко та Андрія Кокотюхи.

За даними дослідження УІК минулого року вперше за історію незалежної України інтерес до книги українською мовою перевищив інтерес до російськомовної – у порівнянні з 2018 роком в 2020 році продажі україномовних книжок зросли на 32%. CEO інтернет магазину Yakaboo Іван Богдан також відзначив надзвичайну популярність україномовних книг: “У 2018 році кожен другий купував книги російською мовою. Але з 2019 року почала зростати кількість проданої україномовної літератури. У вересні 2019 року продажі україномовних книг склали 50%, а в серпні 2020 року — 63%. Тенденція однозначно на користь української книжки”.

Тенденції книжкового бізнесу в 2021 році

Ірина Батуревич з Українського інституту книги передбачає цього року сплеск відвідування книгарень та літературних подій, за якими читачі дуже скучили. Проте в умовах майже 50% падіння накладів книг, відновлення книжкового ринку до показників 2019 року майже неможливе.

Головними тенденціями в книжковій сфері цього року будуть:

  • розвиток онлайн-платформ та інструментів;
  • скорочення накладів, але розширення кількості назв;
  • зростання ціни за книгу;
  • зростання попиту на нон-фікшн як “корисну” літературу (бізнес-література, літератури для саморозвитку тощо);
  • збільшення асортименту в найдорожчій ціновій категорії;
  • інтерес до інтегрального читання — комплексного інструменту задоволення інформаційних потреб (наприклад, книга+ подкаст+відеоканали+лекції автора).

Читайте також – 

Іван Богдан, Yakaboo: Ворог книжкового ринку – піратська та контрафактна продукція

Про автора