Портрет професії: яким повинен бути ідеальний продавець

Портрет професії: яким повинен бути ідеальний продавець

02.08.2017 10:42
  3031
Ukrainian Retail Association

Робота в автосалоні або супермаркеті може бути буденною рутиною. А може – справжнім мистецтвом.

“Торгівля об’єднує людство в загальне братство взаємної залежності та інтересів”, – говорив колись 20-й президент США Джеймс Абрам Гарфілд. Люди почали торгувати ще в кам’яному столітті, хоча в ті часи натуральний обмін товарами слабко нагадував товарно-грошові відносини в класичному вигляді. Як пише LIGA.net, тоді вони намагалися в першу чергу задовольнити свої базові потреби, а не отримати прибуток. З появою грошей людство пішло від примітивного обміну. Продаж товарів і послуг став професією, а іноді і мистецтвом.

Еволюція виду

У радянські часи збірний образ продавця виглядав непривабливо: жінка середнього зросту, років 50, обов’язково з кучерявим волоссям і буркотливою манерою спілкування з покупцями. Час змінює стереотипи. Який же він – сучасний продавець? Дослідження кадрового порталу hh.ua малює інший портрет. Зараз це чоловік 26-45 років з незакінченою вищою освітою і досвідом роботи в професії більше 6 років. Він необов’язково володіє англійською, але вміє вести переговори, керувати, планувати, розвивати продажі, користуватися ПК, шукати і залучати клієнтів.

Середня зарплата продавців в залежності від сфери – 8000-10 000 грн. Але справжні віртуози своєї справи можуть заробляти вдесятеро більше. У переліку сучасних професій можна знайти безліч різних спеціалізацій: продавець продовольчих або промислових товарів, продавець-касир, продавець-консультант, менеджер з продажу і так далі. Продається все – від копійчаних дрібничок до дорогих автомобілів та антикваріату.

Інфографіка – LIGA.net

Сфера торгівлі – одна з найпопулярніших серед претендентів. У структурі вакансій Державної служби зайнятості (ДСЗ) за професійними групами на 1 червня частка працівників сфери торгівлі та послуг склала 15,1%. Вище тільки кваліфіковані працівники з інструментом (20,2%) та робітники з обслуговування та експлуатації обладнання (17,8%).

Є і зворотна сторона медалі. З 330 200 зареєстрованих безробітних, які стоять на обліку в ДСЗ, 16,9% – працівники оптової та роздрібної торгівлі. Вище рівень безробіття лише в сфері державного управління і оборони – 21,1%.

Виклики професії

Бути продавцем не завжди романтично. Якщо ви думаєте, що будете тільки і робити, що радісно посміхатися клієнтам, які давно мріють купити духи Шанель або торт Наполеон, ви сильно помиляєтеся. Де б ви не працювали: в елітному бутіку парфумерії або на продуктовому ринку, дуже часто вам доведеться підробляти вантажником, розвантажуючи товар, або маркетологом, розставляючи його по полицях, стояти за прилавком в двадцятиградусний мороз, рятувати товар від дощу або наздоганяти чергового злодія, що вкрав коробку з печивом.

Продавець несе ще одну важливу місію. У сучасному світі це людина, яка продає ілюзію щастя. Він повинен бути майстерним оратором, володіти незвичайною інтуїцією, бути хорошим психологом.

В українському бізнесі готові до викликів. Валерій Золотухін виріс з рядового працівника магазину в виконавчого директора мережі АЛЛО. Який його рецепт успішних продажів? Все просто – продавцю повинно подобатися обслуговувати людей і товар, який він продає. “Тут не вийде бути асоціальним, комунікабельність перш за все, – каже Золотухін. – І звичайно ж, він повинен бути відкритий до розвитку і навчання”.

Крім комунікаційних навичок, людина повинна володіти грамотною мовою, і обов’язково – українською, зазначає Анна Луковкіна, автор і керівник проекту Всі. Свої. При цьому він повинен розбиратися в психології і вміти імпровізувати. “Сучасний продавець-консультант магазину одягу – це набагато більше, ніж” принеси S або L”, – розповідає Луковкіна. Він у чомусь стиліст, в чомусь психолог, він повинен відчути клієнта і зуміти підказати, яка річ підійде йому за стилем, психотипом, настроєм”.

Чи легко знайти справжнього професіонала? Готові таланти серед претендентів зустрічаються нечасто, – каже HR-директор мережі Comfy Марина Майор. “Тому при відборі кандидатів ми робимо ставку на потенціал людини. Дивимося, наскільки вона залучена в світ технологій, як спілкується з людьми, яке у нього коло інтересів і захоплень. Майбутнє – за продавцями нового покоління. Просунутими, впевненими в собі і, головне, уважними до людей”, – вважає вона.

Якщо людина пройшла навчання в компанії, але з якихось причин не підійшла, – не біда. “В результаті навчання отримуємо не тільки продавців, а й амбассадорів брендів і компанії”, – розповідає начальник департаменту по підбору і розвитку персоналу АВК Анна Борщ.

Пошук ідеального продавця – непросте завдання, підтверджує Тетяна Лідерман, співзасновник українських брендів IcComer і Miracle Me. “Потрібно запастися терпінням і шукати свою” другу половинку “. Як роботодавцям, так і кандидатам”, – говорить вона.

Джерело: LIGA.net

Читайте також – 

Шість головних трендів в HR від директора департаменту персоналу Сушія


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку