Дефіцитні позиції: яких кадрів не вистачає та які рішення компанії знаходять
Через повномасштабну війну в Україні ритейл має проблеми з нестачею персоналу суто чоловічих професій. Зокрема, найбільш дефіцитна позиція – водії. RAU розпитала великих гравців – як шукають способи розв’язання цієї проблеми.
Дехто з ритейлерів робить акцент на кандидатів 17-22 роки, а дехто – наймає пенсіонерів та заохочує жінок навчатися водінню на категорії В та С.
Яка ситуація з кадрами в українському ритейлі
В Епіцентр є нестача персоналу на посади, які пов’язані з важким фізичним навантаженням, також і дефіцит водіїв суттєвий, зокрема це стосується далекобійників та водіїв будівельної техніки: навантажувачів, бульдозерів тощо. Наразі відкрито близько 160 таких вакансій – це десь 20% від усього штату водіїв. «Не вистачає продавців-консультантів у торгових центрах, комірників на складах та фармацевтів у аптеках», – доповнює Олег Плахтій, HR-директор мережі Епіцентр.
В Нова пошта також кажуть про дефіцит водіїв та кур’єрів. Приблизна нестача – 400-500 людей.
Те, що є дефіцит водіїв, підтверджують і в мережі Мetro Україна. Тут кажуть, що на цю спеціальність і важче залучати людей, і важче їх утримувати. Також дефіцитними, як і раніше, залишаються суто чоловічі посади: обвалювальники м’яса та риби, інженери та механіки. «Фахівці в даних спеціальностях або були мобілізовані, або ж часто не розглядають зміну роботи через необхідність стати на військовий облік для офіційного працевлаштування», – каже Анна Толмачова, директорка з персоналу Metro Україна.
Як компанії розв’язують проблему нестачі кадрів
Опитані українські компанії і до повномасштабної війни приймали на роботу кандидатів будь-якого віку, дотримувалися принципів рівності та інклюзивності. Тому при прийманні на роботу зважають на навички кандидатів. А щоб закривати наявні вакансії, намагаються шукати різні варіанти. Зокрема, щоб нівелювати кадровий голод, в компанії Епіцентр працюють в кількох напрямках. Тут HR-департамент спільно з керівниками підрозділів впроваджує систему фемінізації «чоловічих» професій та вже мають практику працевлаштування жінок-ветеранок на посади у відділ охорони та водійками вантажної техніки. Крім цього, вже багато років тісно співпрацюють з навчальними закладами країни. А зараз знаходяться на етапі запуску оновленої, глибокої та системної програми цієї співпраці. «Вона передбачатиме залучення на роботу молоді віком від 16 років на більш гнучких умовах, з фіксованою погодинною оплатою, максимально зручними графіками роботи, можливістю дуальної освіти та підтримкою корпоративної навчальної платформи», – зазначає Олег Плахтій.
Тож в Епіцентр основний акцент роблять на категорію кандидатів 17-22 роки, проте влаштовують усі вікові категорії, у тому числі й пенсіонерів. «Наразі частка працівників компанії віком 60+ складає близько 7,5%», – підтверджує Плахтій. Також додатково розробляють програму з підготовки та адаптації робочих місць для ветеранів війни і вже мають випадки повернення демобілізованих працівників.
В Нова пошта на посаді водіїв, кур’єрів, далекобійників працює чимало людей як 50+, так і до 25 років. Проте останнім часом наймають більше жінок. «У нас є три жінки, які працюють водійками-далекобійницями, також є 28 водійок бусів та пікапів на кур’єрській доставці», – підтверджують в пресслужбі Нова пошта. Але черга із жінок на ці вакансії не стоїть, тому Нова пошта запустила рекламну кампанію в Telegram пабліках для пошуку кур’єрів та кур’єрок, яка тривала тиждень. За цей час на вакансію відгукнулися 460 людей, з них жінок – 130. Проте лише двох працевлаштували, тому що кандидатки очікували, що це буде робота пішою кур’єркою. «Одна з причин, чому жінки неактивно подаються на такі посади – відсутність у них водійських прав категорії В та С. Тому ми у Нова пошта вирішили навчати їх водінню власним коштом. І 106 працівників відгукнулись на таку пропозицію, серед них 28 жінок. Підготовка на категорію В однієї людини обходиться компанії у близько 12 500 грн. З кожною ми підписуємо договір, за яким вона після закінчення навчання має мінімум рік відпрацювати у компанії на посаді водійки або кур’єрки», – кажуть в пресслужбі.
У Rozetka наймати на роботу людей 60+, зокрема на позиції водіїв, є частиною стратегії гнучкого підходу до управління персоналом. «Для нас немає жіночих чи чоловічих професій, так само як і вимог до віку. Та й в компанії працює понад 200 людей з інвалідністю», – кажуть в прес-службі.
Що ритейл чекає у майбутньому
Здебільшого, що буде з кадрами у бізнесі залежить від справ на фронті. Прогнозувати важко, проте є ймовірність, що кадрова криза буде посилюватися.
За прогнозами Епіцентр, надалі дефіцит стосуватиметься тих же професій, яких не вистачає і зараз: продавців-консультантів, касирів, водіїв та фармацевтів.
В Metro Україна вважають, що дефіцитними залишаться водії, обвалювальники м’яса та риби, інженери та механіки, а також продавці. «Поки що кількісно не можна констатувати дефіцитність цих професій, але якість досвіду і навичок не зростає, що призводить до подовження строку виходу нового співробітника на високий рівень ефективності і результатів, адже доводиться більше інвестувати у його адаптацію та навчання», – підсумовує Анна Толмачова.