Юрій Яковлєв, Епіцентр: Як виживає український e-commerce

Юрій Яковлєв, Епіцентр: Як виживає український e-commerce

11.08.2022 08:45
  2164
Дарія Осіїк

Керівник онлайн-напряму компанії Епіцентр Юрій Яковлєв розповів в своїй колонці для НВ, як саме за час війни змінилися споживацькі звички українців та як це впливає на весь ринок e-commerce.

Трансформації зазнав увесь ринок e-commerce. На зміну великим гравцям прийшли маленькі мерчанти. У «космос злетіли» групи товарів, які раніше ледве продавалися. Логістичні ланцюжки перебудувалися та вплинули на весь клієнтський сервіс. У цьому вирі змін вже прослідковуються головні тренди, слідування яким дозволить інтернет-торгівлі вижити.

У I кварталі український ринок e-commerce обвалився на 20%. Головним чином цей обвал був обумовлений результатами кінця лютого та березня, коли значна частина українців була вимушена виїхати з охопленої війною країни. Але якщо березень був відверто провальним, то квітень показав, що пацієнт скоріше живий, аніж мертвий. На початку війни, коли багато людей переселялися у відносно спокійні західні регіони країни, у нашому онлайн-магазині відчувалося деяке збільшення попиту на товари, що дозволяли облаштувати свій побут на новому місці.

Відносно непогано продавалися пральні машини, електрочайники, надувні матраци, каремати, генератори, каністри та газові балони. Також фіксували підвищений попит на дитячі суміші, борошно, переноски та корм для домашніх тварин.

Потім цей тренд почав поступово спадати, так як частина людей облаштувалася, а інша почала повертатися до своїх домівок. В онлайн-магазині спостерігалося збільшення попиту на товари для оздоблення та ремонту оселі. Наприклад, OSB-плит, керамічної плитки, ламінату, керамограніту. Ймовірно, це пов’язано з бажанням завершити розпочатий ще до війни ремонт, або ж відновити оселі, пошкоджені бойовими діями.

З настанням тепла почала зростати реалізація в категорії «Сад Город»: добрива, газонокосарки, горщики тощо. Зріс попит на кросівки та швидше почали відновлюватись продажі побутової техніки та електроніки. Окрім пральних машин, холодильників, ноутбуків та бойлерів, спостерігаємо збільшення продажів електроскутерів, що стало логічним наслідком подорожчання та дефіциту пального. До популярних товарів травня також можна віднести і продукцію військового призначення. Зокрема — тактичні черевики та рації. Серед інших трендів: побутова хімія, товари для консервування, шпалери та фарби, сковорідки, вентилятори, кондиціонери, смартфони та посадкові матеріали.

Вже сьогодні можна прослідкувати й попит на товари осіннього сезону. Зокрема очікувані проблеми з енергоресурсами, газом стимулюють попит на обігрівачі. На початку літа продажі по цій групі товарів такі ж, як в січні 2021 року.

Водночас слід зазначити, що змінився не лише споживчий попит, а й сам ринок e-commerce. У цьому контексті можна виділити три основні зміни:

1. Оптимізації витрат

Ніхто вже не женеться за збільшенням частки ринку, вкладаючи величезні кошти в просування чи відкриття малоефективних центрів видачі замовлень в офлайні. Компанії відмовляються від безкоштовних доставок, адже всі почали рахувати гроші. Навіть покупець став набагато обдуманіше ставитися до онлайн-замовлень і доставки. Люди намагаються економити на логістиці, збираючи одразу великі замовлення.

2. Перспективність маркетплейсів

На початку війни понад половина мерчантів маркетплейсу припинила роботу. Втім з травня спостерігається позитивна динаміка їх зростання, здебільшого за рахунок маленьких продавців. Великі компанії часто неповороткі. Вони не можуть швидко перелаштуватися після руйнації звичних логістичних ланцюжків. Дрібні мерчанти мають доступ до європейських дистриб’юторів, купують невеликі партії товарів і швидко їх продають.

І цей тренд не зміниться. За нашими оцінками, навіть якщо війна закінчиться вже завтра, потрібно буде щонайменше півроку-рік для того, щоб відновити усі логістичні ланцюжки. Тож маленькі продавці будуть у кращому становищі. Як приклад, на початку війни дуже багато великих продуктових мереж залишилися без товару, в той час як маленькі магазинчики в регіонах та ринки були заповнені продукцією.

У перспективі, маркетплейс у великих онлайн-магазинів може зрости до частки у 40% від товарообігу. Це стимулює наш онлайн-магазин робити максимально зручні умови для мерчантів. І це вже дає результат. Мерчанти починають вірити в завтрашній день. Якщо ще в квітні всі працювали тільки за передоплатою, то зараз починають більше довіряти і відпускати товар за післяплатою.

3. Власна логістика

В умовах масового порушення ланцюжків постачання, власна транспортна і складська логістика стає особливо важливою для успіху в e-commerce. Тому перевага на ринку буде в омніканальних рітейлерів, які можуть використовувати свою офлайн-мережу як у ролі складів, так і в ролі центрів видачі. Враховуючи зростання вартості енергоносіїв, у майбутньому диверсифікація товарних запасів на різних логістичних потужностях стане ключовим трендом для всіх великих гравців e-commerce.

Насправді, у бізнесі виклики є завжди. Потрібно бути гнучкими й вміти адаптуватися під реалії, швидко приймати рішення та кожну проблему сприймати через призму можливостей.

Читайте також – 

Товарообіг Епіцентру у квітні виріс на 18%, але по відношенню до 2021-го впав майже на чверть


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку