Юрій Гаткін, Brocard: Як ніколи раніше, споживач потребує уваги
В інтерв’ю Delo.ua співзасновник та керуючий бізнесом мережі Brocard Юрій Гаткін розповів про перспективи офлайн-торгівлі, конкуренцію на ринку косметики та парфумеріїї, проблему “сірого” імпорту та багато іншого. RAU пропонує ознайомитися з основними тезами.
Про нові особливості ринку
Показники продажів наразі мають позитивну динаміку, але це пов’язано не з покращенням настроїв споживачів, а зусиллями маркетингу. Доводиться весь час вигадувати, як «заманити» клієнтів у магазини. Тому проводимо багато спеціальних промо-активностей. Адже, на відміну від онлайн-бізнесів, Brocard — це, в першу чергу, традиційні магазини. Клієнт хоче мати місце, де можна помандрувати між полицями, роздивляючись продукти, потримати в руках флакони, протестувати аромат на власній шкірі, поспілкуватися з консультантом.
Водночас витрати на утримання магазинів зросли. Ринок працівника, а не роботодавця «диктує умови» найму висококваліфікованих фахівців, проплачений наперед товар (мінімум 6 місяців стоку в магазині, щоб полиці не виглядали пустими), витрати на генератори тощо. Тому впевнених прогнозів щодо подальшого утримання тренду на збільшення продажів немає.
Про зміни в географії ритейлу
Нам довелось закрити багато магазинів на тимчасово окупованих територіях. Кількість магазинів скоротилась майже на 30%, але відкриваються нові точки там, де є попит. Наприклад, вже працюють три магазини в Ужгороді. Раніше міста із населенням менше 300 000 не розглядали з економічних причин, але зараз маємо ситуацію, коли кількість населення не завжди показова.
Про конкуренцію з онлайн
Конкуренція на ринку дуже висока, але ми маємо головну перевагу — успішне поєднання онлайн та офлайн. Можна безкінечно красиво описувати аромат рози, але щоб його відчути, ви маєте його спробувати в реальності. Аналогічно з декоративною косметикою та засобами догляду. Так само ніякий чат-бот не замінить живого спілкування з професіоналом.
До того ж тепер, як ніколи раніше, споживач потребує уваги, приділеного йому часу, щирої зацікавленості та людського тепла. Все це надає покупці додаткової емоційної вартості — у порівнянні з кліком онлайн. Можна сказати, що це своєрідна психотерапія, яка зараз потрібна всім. Тому наш акцент на сьогодні — персональна консультація нового рівня.
Про «сірий» імпорт
Ми ведемо повністю «білий», прозорий бізнес вже більше 25 років. І стільки ж років боремось із контрафактом та контрабандою. Перемога над «сірим» бізнесом цілком можлива, тут немає жодних сумнівів, але зусиллями виключно відповідальних гравців ринку цього не зробиш, — потрібна допомога держави. Особливу увагу слід приділити онлайн-торгівлі, де ситуація з підробками, контрафактом, контрабандою, можна сказати, патова.
Ми постійно проводимо роз’яснювальну політику для споживачів, як не стати жертвою зловмисників, як розпізнати нелегальний інтернет-магазин і чому флакон елітного парфуму не може коштувати як пара шкарпеток. Але, на жаль, дуже часто вирішальним фактором стає саме ціна, і ніякі інші аргументи не мають значення.
Про податки та допомогу ГУР
Бюджет втрачає багато грошей тільки на ринку парфумерії завдяки розквіту «сірих» схем. Відповідальний же бізнес системно працює на економіку країни, а тому і на її боєздатність. Наприклад, сума податків, сплачених групою Brocard у 2024 році, сягне 800 мл. грн. У 2022-23 роках надходження до державного бюджету України склали 1,26 млрд грн. Штат у 1500 співробітників, збережених під час повномасштабної війни, — всі вони отримують офіційну і конкурентну заробітну платню.
Що стосується нашої безпосередньої допомоги ЗСУ, то за 2,5 роки повномасштабного вторгнення вона склала 215 млн грн. У нас пряме і, сподіваюсь, ефективне співробітництво з Головним управлінням розвідки України. Ми регулярно перераховуємо структурним підрозділам Міністерства оборони України відсоток від обігу. Додатково до кінця 2024 року ми плануємо передати на потреби ГУР ще 100-120 млн грн. Далі подивимось. Головне — щоб скінчилась війна.