
Ідеальний баланс: історія компанії New Balance


Згідно з публікаціями профільних ЗМІ, ряд цифрових рішень спрацював і продовжує працювати на розвиток рітейлу, але далеко не всі технології виявилися придатними для використання в сфері торгівлі. RAU підказує, на що робити ставку рітейлерам.
Донедавна вважалося, що рітейл є чи не найкращою галуззю для втілення різноманітних цифрових рішень. Ставка робилася на все – від AR/VR-рішень для “розумних” дзеркал, примірочних і шоу-румів до різних модифікацій “розумних полиць”, інтерактивних цінників та можливостей метавсесвіту.
Однак вже стало очевидним, що епоха «романтичних» інвестицій у модні технології для розвитку рітейлу завершена. Багато гучних і розрекламованих напрямів так і не стали мейнстрімом, а галузева цифровізація рухається в темпі модернізації всієї економіки. Тепер рітейлери хочуть відповіді на одне просте запитання: що конкретна технологія реально змінить в їх бізнесі.
На справжню глибоку трансформацію рітейлу впливає не так багато факторів чи подій. Насамперед, це безпосередньо розвиток інтернету та комп’ютеризація – повсюдний широкосмуговий доступ, соцмережі та платформи медіаконтенту. Величезний імпульс розвитку онлайн-торгівлі надала пандемія (інтернет-шопінг, доставка). Тепер з’явився ще один ключовий фактор впливу – генеративний штучний інтелект (ChatGPT, Midjourney та ін.). Все інше є наслідком еволюційного розвитку, коли конкретне завдання відпрацьовується найбільш підходящою технологією. І революційних технологій дуже мало.
Так, можливості доповненої та віртуальної реальності насправді до жодної революції не привели. Так само не вийшло масштабного переходу на роботизовану доставку, бо кур’єри поки що набагато надійніші та дешевші. Так і будь які інші технології програватимуть, якщо людська праця буде дешевша за впровадження та підтримку надійної роботи цифрового рішення.
Не прижилися в рітейлі й метавсесвіти: навіть самоізоляція не стала достатнім драйвером розвитку технології. Швидше навпаки, люди переситилися віртуальними просторами та прагнуть спілкуватися у реальному.
Очевидне ускладнення процесів у роздрібній торгівлі змінює вимоги до технологій. Тому варто відзначити ті рішення, які підходять для завдань розвитку рітейлу.
Рітейл ділиться все більшим обсягом даних у хмарах з третіми сторонами, що відкриє нові можливості для розвитку. Наприклад, продумана робота з даними може створити справжню персоналізацію, оскільки поки що досягти її не виходить. Найчастіше все поки що обмежується спамом контекстної реклами після разового запиту у пошуковій системі.
Введення єдиних джерел даних дозволило б позбавитися дублікатів профілів користувачів і товарних найменувань, що дасть можливість рітейлерам персоналізувати пропозиції з великою точністю.
Наразі люди втомилися від багатства вибору та не хочуть витрачати час на прийняття рішення. Також ніхто більше не хоче проводити зайвий час у магазині. Зазвичай у людини складається традиційний набір улюблених продуктів, які потім купуються в рутинному режимі. Цей тренд вимагатиме оптимізації шопінг-місій, якості роботи касових ліній, рішень для самообслуговування.
Спектр таких завдань цілком може вирішити штучний інтелект, самостійно обробляючи дані та конвертуючи їх у різні готові рішення – оптимальний клієнтський шлях, нові процеси та навіть намітки нових перспективних бізнес-напрямків.
Так само генеративний штучний інтелект може допомогти у формуванні власних ІТ-рішень. Правильні питання, сформульовані компетентним бізнес-експертом, дозволять написати в тому ж ChatGPT повністю робочий програмний код під бізнес-функціональність, що тестується. Скажімо, техніці можна буде доручити прості робочі сценарії типу «відкривай листи з певними атрибутами в пошті», «шукай певні ключові слова», «відправ бухгалтеру» та багато інших. Якщо додати до цього можливості low-code платформ, розробники рівня junior перестануть бути потрібні бізнесу.
Поступово рітейлери стають ІТ-компаніями, які створюють свої цифрові платформи для спрощення інтеграції з партнерами, контрагентами та спрощення взаємодії зі споживачами. Відповідний формат для такого напряму розвитку – цифрові екосистеми. Маршрут дуже нагадує те, що свого часу сталося у фінтеху. Стратегія дозволяє бізнес-департаментам укрупнюватись та вирішувати завдання свого зростання через ІТ більш ефективно.