Ігор Здоровяк, Перша логістична компанія контрольованих товарів (Tobabox): Наше рішення допоможе у боротьбі із сірим ринком тютюнових виробів

Ігор Здоровяк, Перша логістична компанія контрольованих товарів (Tobabox): Наше рішення допоможе у боротьбі із сірим ринком тютюнових виробів

Сьогодні
  364
Іван Зайцев

Співзасновник та ідейний натхненник першої в Україні компанія, яка буде продавати тютюнові вироби через вендингові автомати про те, як з’явилася ця ідея, чому її реалізація в Україні вже можлива, де почнуть роботи «тютюномати», умови співробітництва та потенціал ринку.

– Розкажіть про вашу ідею: в чому її особливість, суть, унікальність?

– Наш продукт унікальний в тому, що ми зробили повну автоматизацію продажів підакцизних товарів. Це автоматична точка видачі тютюнових виробів із підтвердженням віку покупця через  застосунок Дія. Автоматичні точки видачі є в деяких Європейських країнах, Азії, але саме в Україні донедавна такий напрям бізнесу взагалі був неможливий.

– В чому була проблема?

– В законодавстві. Лише у січні цього року у закони про обіг тютюнових виробів внесли, які зробили можливими реалізацію нашої ідеї. Раніше в Україні не дуже розповсюдженні були ID-картки банків або ID-паспорта. Тому підтвердити свій вік при покупці тютюну в автоматі могла меншість споживачів. Відповідно, і встановлювати дорого вартісне обладнання заради порівняно небагатьох не було економічного сенсу.

– А що змінилося зараз?

– Стрімке поширення застосунку Дія та розвиток його функціоналу. З’явилась можливість верифікувати людину віддалено за її цифровим документом, в тому числі, перевірити та підтвердити її вік. Для цього необхідно провести спеціальні технічні налаштування – інтегрувати Дію у власний сервіс. За даними Мінцифри, застосунком Дія користуються вже більше 20 млн користувачів – а це широка аудиторія.

Завдяки цьому наш проєкт став цілком можливим, і ми приступили до його реалізації.

– Що саме ви робите, який ваш продукт?

– Ми розробили автоматичну систему перевірку віку, продажу, видачі та фіскалізації даних о покупці. Хочу підкреслити, що ми зараз говоримо про автомати з продажу тютюнових виробів, але насправді наше рішення підходить для будь-яких апаратів самообслуговування з продажу підакцизних товарів, де є необхідність верифікації за віком та фіскалізації даних.

– Тобто ви приступили до розробки проєкту лише після внесення змін до законодавства?

– Ні, ми давно працювали над ним, формували основні принципи роботи, робили певні заготовки. Спілкувалися з ритейлерами і тютюновими компаніями, і всі вони дуже схвально реагували на нашу ідею. Тобто це не скороспіла ідея, а продуманий проєкт, якому декілька років: від появи думки до отримання патенту.

– Це ваша особиста розробка, чи ви надихалися та адаптували зарубіжний досвід впровадження вендингових автоматів?

– Автоматичні точки видачі – це наша особиста розробка. Є сукупність програмних і технічних засобів, які було необхідно об’єднати в єдину екосистему. Звісно, ми залучаємо партнерів і заключаємо договори: з сервісом Дія, розробниками модуля та ПЗ для фіскалізації з нашим партнером CheckBox, податковою, платіжною системою RozetkaPay, виробником самого апарату Avangard і так далі.

– Як вирішили проблему з українськими податківцями? Наскільки я пам’ятаю на кожну точку продажу підакцизних товарів необхідно оформлювати торговий патент.

– За документами, наші апарати являють собою не торгові автомати, для яких ваше твердження справедливе, а точки видачі онлайн-замовлень. З готівкою ми не працюємо, платіжна система отримує запит від покупця, підтвердження віку від застосунку Дія і переводить гроші продавцеві: ми до них жодного відношення не маємо, це фактично онлайн-покупка з миттєвою видачою замовлення.

Окрім всього іншого, такий принцип роботи допоможе у бороться із тіньовим ринком тютюну, оскільки всі транзакції прозорі, кожна дія фіксується, готівки немає, а, отже, і немає можливості приховати прибутки: все йде через платіжну систему.

– Розкажіть про історію вашої компанії: коли вона була створена, які ще напрямки бізнесу є у вашому портфелі?

– Якщо казати саме про нашу компанію, то вона створена у 2022 році. Але, наприклад, наші партнери-виробники успішно працюють вже багато років і орієнтовані на поставки своєї продукції за кордон.

– Самостійно фінансуєте цей проєкт, чи залучаєте інвесторів, банківські кредити тощо?

– Наразі повністю фінансуємо все самі – розробку, первинне тестування, інтеграцію і так далі. Загалом сума інвестицій перевищила 35 000 євро.

Скільки коштує ваш автомат?

– Залежить від обраних опцій і ємності апаратури. Великий апарат для вулиці, з акумулятором – такий вже замовили наші перші партнери – коштує 6500 євро. Менший, на 400 штук, який більше підходить для становлення в ТРЦ або магазині – 4700 євро. І, нарешті, автомат на 2000 одиниць товару обійдеться в 10 000 євро.

– Який закладений термін окупності?

– Про це поки що нічого сказати не можемо. Вони ще не почали працювати, тому всі розрахунки суто теоретично. Базуючись на інформації, яку нам дають тютюнові компанії, у найгіршому випадку це має бути приблизно півтори-два роки, але розраховуємо на менший термін окупності. Точніше зможемо сказати після старту продажів й аналізу результатів.

– В яких локаціях плануєте розміщувати ці «тютюномати»?

– Все має бути в рамках законів України: вони не можуть розташовуватися поблизу дошкільких, шкільних та вищих навчальних закладів, у лікарнях, дитячих і спортивних майданчиках і т. д.

А всі інші варіанти – можливі. Наприклад, в супермаркетах як каси самообслуговування, на вокзалах, метро, ТРЦ, АЗС, парковках і так далі. Врешті решт, наш перший партнер вирішив взагалі встановити апарати на вулиці. Головна умова: постійно високий трафік.

– Як саме реалізований механізм перевірки віку через застосунок Дія?

– Все дуже просто. В певний момент система просить покупця підтвердити вік, він відкриває документ у застосунку Дія. Це може бути ID-картка, закордонний паспорт чи посвідчення водія. Клієнт тисне на документ, щоб згенерувати одноразовий QR-код і підводить до сканера в апараті. Система перевіряє відповідність даних, і пропускає (або не пропускає) користувача далі. Все займає лічені секунди. Жодні особисті дані ми не отримуємо! Процес проходить за принципом валідації документа,  де ми отримуємо від Дії на наш сервір відповідь чи є користувачу 18 років у вигляді True/False.

– Який асортимент може бути представлений в таких автоматах?

– Це залежить від власника апарату. Ми не плануємо самостійно займатися торгівлею: ми виступаємо як виробники та постачальники техніки, розробники ПЗ, сервісна компанія. Складання асортименту, вибір локацій, переговори з орендодавцями та постачальниками – все це вже справи партнера, який купив апарат.

– Тобто при такому розкладі ваш єдиний дохід: це продаж обладнання і ПЗ?

– Не зовсім. Якісь частинки відсотка ми будемо брати з кожного продажу в якості роялті за обслуговування та актуалізацію ПЗ при якихось змінах у платіжній системі чи у ДПС або застосунку Дія.

– Розглядаєте в перспективі розвиток по франшизі?

– В певному сенсі, для певної категорії клієнтів вона вже існує: саме у вигляді невеличкого роялті за обслуговування ПЗ. З великих компаній, які мають власний потужний IT-відділ, ми цей відсоток брати не будемо. Щодо подальшого розвитку: так, розглядаємо, але це буде другий або й третій етап – спочатку треба побудувати міцну базу, а вже потім розвиватися далі.

– Є вже запити на автомати?

– Так, і чимало. Перший партнер вже на завершальному етапі і планує запустити свою мережу вже у травні цього року. Він інвестував в обладнання та оренду вже 130 000 євро.

Є зацікавленість, і дуже висока, від інших. Звісно, далеко не всі вони дійдуть до фіналу і відкриють свої точки, але кількість запитів тішить. Доволі низький поріг входу – від $5000 – сприяє інтересу: далеко не в кожен бізнес можна зайти так легко.

Наш наступний крок розвитку – впровадити продаж та видачу ліків завдяки застосунку Дія та Helsi.


До останніх новин До популярних новин Підписатись на TG канал

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку