Євген Тришин, Glovo в Україні: Тренди доставки – що змінила війна

Євген Тришин, Glovo в Україні: Тренди доставки – що змінила війна

06.07.2022 08:15
  2232
Дарія Осіїк

Генеральний менеджер компанії Glovo в Україні Євген Тришин у своїй авторській колонці для НВ розповів як саме під впливом подій після 24 лютого змінюється ринок доставки та що чекає на нього далі.

Прискорення інфляції та зростання цін

Перші дні воєнних дій на території України ознаменували початок майбутньої світової продовольчої кризи. Для нас зменшення врожаю позначиться на прискоренні інфляції та зростанні цін на продукти харчування. Зростатиме вартість бензину, ми це вже бачимо, а ще електрики та газу, що призведе до прямого збільшення витрат на операційну діяльність бізнесу.

Для агрегаторів доставки, в першу чергу, це позначиться на підвищенні компенсації кур’єрам, адже їх витрати на паливо чи обслуговування транспортних засобів теж зростатимуть.

Скорочення доходів і витрат населення

З одного боку ми побачимо зростання цін, а з іншого — бажання населення зберегти гроші «на чорний день». Адже будь-які проблеми в країні та нестабільність економічної ситуації зазвичай призводять до скорочення витрат. До того ж значна частина населення втратила джерела стабільного доходу, тож режим економії стане значним фактором під час покупок у найближчі роки.

У Glovo ми бачимо, що більшість міст на Заході України, а також Полтава чи Вінниця, куди переїхала велика кількість українців зі сходу та півдня, не показали вибухового зростання кількості замовлень. Багато хто віддавав перевагу самостійним покупкам у продовольчих магазинах над замовленнями з доставкою через мобільний додаток.

Нестабільність безпекової ситуації

Факт: безпекова ситуація у нашій країні, Європі та світі погіршилася і цілком можливо буде погіршуватися й надалі. Швидкої відповіді на неї не буде, оскільки росія продовжуватиме використовувати збройний шантаж. Це призведе до уповільнення інвестицій у бізнес, відтермінування запуску міжнародних брендів в Україні, а також призупинить процеси злиття і поглинання компаній. Однак є й позитивні тренди, на які слід звернути увагу.

Пришвидшення діджиталізації

З точки зору зменшення кількості платоспроможного населення, криза, викликана повномасштабним вторгненням, нагадує перші хвилі Covid-19, а до того — фінансові кризи 2008 і 2014 років. За час пандемії великим гравцям індустрії доставки, що мали сформовану лояльну аудиторію й достатній масштаб, вдалося вийти з кризи сильнішими, зокрема, завдяки звиканню населення до цифрових послуг і прискоренню тренду діджиталізації — більшому проникненню онлайн-сервісів, швидшому сприйняттю споживачами нових можливостей, а підприємствами — додаткових каналів продажу. Наприклад, у додатку Glovo за час пандемії різко зросла кількість користувачів, частота споживання на одного користувача виросла у середньому на 12−15%, а кількість замовлень доставки з супермаркетів збільшилась майже в чотири рази.

Діджиталізація дозволяє не просто пропонувати продукт або його доставляти — колись цього було досить, — але й пропонувати нові мультиплатформенні послуги, які дозволяють легше залучати й утримувати додаткову аудиторію споживачів через легкий доступ до них. На прикладі нашої компанії такими послугами є онлайн-консультації та виклик лікаря, можливість допомогти країні через функцію «Допоможи Україні».

Перехід на гнучкі бізнес-моделі

Гнучкість бізнес-моделі — тренд, який робить її актуальною в сучасному динамічному світі, адже дозволяє легше протистояти форс-мажорним обставинам, і значно швидше відновлювати бізнес після призупинення його роботи. Гнучкість буквально закладена в ДНК сучасних мобільних бізнесів, зокрема в індустрії доставки. Наприклад, формат роботи таких маркетплейсів як наш, дозволяє швидко зменшувати чи збільшувати кількість стейкхолдерів на платформі для збереження балансу та стабільної роботи. Тобто, якщо 24−25 лютого ми призупинили операційну діяльність на території України, то зараз нам вже вдалося вийти на 40% замовлень при 70% підключених партнерах у порівнянні з періодом до 24 лютого.

Нові формати взаємодії

Протистояння кризі можливе через реорганізацію економіки, у нашому випадку — відновлення ланцюжка постачальник-рітейлер-клієнт через маркетплейс.

Фактично йдеться про переформатування ринку, де складові частини екосистеми — постачальники, рітейлери зі своїми пунктами продажу і кінцеві споживачі — залишаються, але у них з’являються нові формати взаємодії.

Хорошим прикладом є поява дарксторів, які значно доповнюють ринок, створюючи можливості, яких досі не було. Даркстори відповідають на запит споживачів, яким потрібні базові продукти тут і зараз, у межах 20 хвилин, тоді як традиційні супермаркети пропонують ширший спектр товарів, однак, за більше часу. Важливо, що нові форми взаємодії не витісняють старі, на базі яких економіка працювала роками. Вони співіснують, закриваючи різні потреби і створюючи ширші можливості для споживачів — «швидкої» та «запланованої» покупки.

До подібних форматів також можна віднести «хмарні кухні» та віртуальні франшизи, які сприяють прискоренню бізнесу, адже потребують значно менше інвестицій в його відкриття та відновлення.

Розширення асортименту для збільшення кількості споживачів

Подивімося, що це означає на нашому прикладі. На перший погляд, вона передбачає створення на базі інтернет-платформи екосистеми, в рамках якої взаємодіють користувачі, кур’єри і партнери. Але якщо поглянути ширше — цей бізнес має на меті максимальне розширення екосистеми, яка б включала будь-які продукти, послуги, бізнеси чи організації, які користувач додатку може знайти у своєму місті (аналог Alibaba). Простими словами: мета — перенести максимальну кількість можливостей зробити замовлення мешканцем міста у додаток, щоб ними можна було скористатися у пару кліків.

Цікава аналогія у спрощенні доступу до окремої асортиментної категорії є між традиційним ртейлом і службами доставки: у фізичних магазинах на free service переходять відділи готової їжі, а на платформах агрегаторів доставки серед асортименту рітейлерів і в дарксторах, окрім звичних продуктів і товарів, також з’являється готова їжа — аналог страв з ресторанів.

Окрім розширення асортименту товарів відбувається збільшення кількості можливих послуг і пропозицій. Наприклад, на нашій платформі вже можна знайти медичні послуги — онлайн-консультації та можливість виклику лікаря додому. А оскільки медичні послуги надаються через партнера, вони не прив’язані до наявного покриття Glovo, тож ними можна скористатися на території усієї країни.

Також хорошим прикладом є розширення бази споживачів через створення нового користувацького досвіду для них. Так, на початку широкомасштабного вторгнення рф ми підключили до додатку ряд благодійних фондів, щоб користувачі могли не лише робити замовлення, але легко і швидко фінансово допомогти вже перевіреним організаціям.

Отже, тренди, які впливають на доставку, є різноспрямованими. Ціна як готової їжі, так і харчових продуктів зростатиме, так само як і маржа операторів доставки. Кількість платоспроможних клієнтів зменшуватиметься. Проте тренд на скорочення доходів населення все ж є меншим, ніж потенціал до збільшення ринку через зміну способу споживання, ще швидшу діджиталізацію, а також здатність маркетплейсів зберігати свою гнучкість у формуванні нових можливостей та пропозицій.

Читайте також – 

111 днів війни: хронологія найважливіших подій для рітейлу та девелопменту


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку