Сміливий експеримент: яких результатів досягли пілотні проєкти трьох продуктових мереж

Сміливий експеримент: яких результатів досягли пілотні проєкти трьох продуктових мереж

17.02.2025 09:00
  2238
Костянтин Симоненко

Що наразі відбувається з експериментальними форматами мереж Таврія В, Novus i Varus: Пюре, Хапайка та Varus to Go відповідно. Наскільки затребуваною виявилася дана концепція та які результати показали магазини у перший рік своєї роботи.

Жорсткі дискаунтери Пюре

Чиста ціна: як виглядає перший магазин нового жорсткого дискаунтера Пюре від мережі Таврія В у Миколаєві (фотоогляд)

Торгова мережа Таврія В (власники Михайло та Борис Музальови), що розвивається переважно в південних регіонах України, восени 2021 року відкрила одразу три пілотних торгових об’єкти нового формату — жорсткі дискаунтери Пюре. У самій компанії цей концепт називають “стокові магазини”. Нові торгівельні точки суббренда відомого одеського ритейлера – це продовольчі магазини площею від 1000 кв. м до 13 000 кв. м з відповідним асортиментом від 1000 SKU до 3500 SKU.

Позиціонування у форматі жорсткого дискаунтера під слоганом «Мережа супермаркетів низьких цін. Все по-чесному» передбачає роздрібну ціну, яка була би меншою на 20-30% товарів аналогів. Як пояснювали в мережі, цього вдалося досягти завдяки відсутності маркетингового навантаження. Товари у магазині представлені як на полицях, так і на палетах, які після доставки одразу розміщуються у торговому залі. В асортименті магазину представлені як продовольчі, так і непродовольчі групи товарів. При цьому, у покупців є можливість купувати як у роздріб, так і оптом.

Як раніше розповідав заступник генерального директора з операційних питань і розвитку мережі Таврія В Денис Поповиченко, всі товари були протестовані перед тим, як були запропоновані покупцям. А назву магазину Пюре можна трактувати в перекладі з англійської мови як “чиста ціна”. Представники мережі Таврія В повідомляли, що розвиток магазинів Пюре відбуватиметься поетапно, в різних містах України, в т. ч. в районних та обласних центрах.

Перші кроки. Перший магазин площею 13 000 кв. м було відкрито 1 жовтня 2021 року в Миколаєві в ТЦ Корабельний на Богоявленському проспекті, 234 В (тепер тут працює супермаркет Таврія В).

До кінця року відкрили ще дві точки. Так, 10 грудня 2021 року в м. Білгород-Дністровський (Одеська область) на вул. Тімчишина, 8 відкрився новий супермаркет низьких цін Пюре з більш ніж 3500 найменувань продовольчих та непродовольчих товарів. Другий магазин відкрив свої двері на Дніпропетровщині у місті Нікополь (по вул. Патріотів України, 175 А) за тиждень до нового, 2022 року.

Основним регіоном для розширення мережі Пюре стала рідна для ритейлера Одещина. Напередодні повномасштабного вторгнення рф в Україну в лютому 2022-го було відкрито першу локацію в м. Подільськ на вул. 8 березня, 14 А (нині вул. Ярослава Мудрого, 7 А). Магазин став четвертим в Україні.

Через війну зупинив свою роботу магазин в Миколаєві, але вже у травні 2022-го відкрив свої двері Пюре в Одесі на вул. Чорноморського козацтва, 161. Другий магазин в Одесі та п’ятий в мережі почав працювати майже через рік – наприкінці березня 2023-го за адресою Балтська дорога, 55.

Активне розширення та підвищення комфорту. В 2023 році мережа розширилася одразу на три магазини. Так, відмінні результати операційній діяльності, вдалий та сучасний формат надихнули керівництво компанії Таврія В відкрити 29 вересня 2023 року в місті Подільск Одеської області ще один супермаркет Пюре у форматі «жорсткий дискаунтер» по вулиці Соборна, 192 А.

Магазин площею 705 кв. м став другим у місті, пропонуючи 3000 SKU, де в загальному асортименті має перевагу продукція регіональних виробників, а також товари власного імпорту. Рівень взаємодії настільки високий, що у межах співробітництва українські виробники спеціально розробляють для мережі Пюре нові бренди та асортименту лінійку. Успіху мережі сприяла раціоналізація споживання, коли українці намагаються бути максимально раціональними та прагнуть обирати якісні товари за вигідною ціною. Впровадження більш ефективної операційної моделі, скорочення власних витрат та зменшення націнки на товар дозволили пропонувати товари за нижчими цінами.

Для зручності покупців в супермаркеті відкрили кафе Bagetta Espresso Bar, що працює у форматі Street food café. В меню представлені свіжі салати, гаряча випічка, кондитерські вироби, випити кави. Хто поспішає може взяти перекус з собою (послуга tаkе away). А в лютому 2024 року тут відкрили відділ кулінарії.

Ще один магазин Пюре відкрився також на Одещині – на початку грудня 2023 року в місті Балта по вул. Садова, 24. Відтак на кінець 2023 року мережа налічувала сім магазинів у двох областях (Одеській та Дніпропетровській). Як повідомила RAU керівниця відділу реклами Таврія В Людмила Курбатова, концепція магазинів Пюре лишається незмінною й у 2024 році було відкрито ще один магазин Пюре в Одеській області в селищі Петродолинське за адресою вул. Карнаухіна, 32. Враховуючи, що в Білгород-Дністровському магазин Пюре також перетворився на Таврія В, загалом в мережі Пюре лишається сім магазинів загальною площею близько 7000 кв. м.

Дискаунтери Хапайка

Раціоналізація споживацького попиту під час війни спонукала й інші великі продуктові мережі експериментувати з форматом жорсткого дискаунтера. Так, влітку 2023 року мережа супермаркетів Novus, яка є частиною литовської інвестиційної компанії BT Invest (власники Раймондас Туменас, Марина Познякова та Агне Рузгіене) почала розвивати власну мережу жорстких дискаунтерів Хапайка. Нагадаємо, ритейлер вже має проєкт мінімаркетів Мі Маркет (станом на кінець 2024 року – 28 точок), але вирішив ще запустити пілотний проєкт дискаунтерів Хапайка. Назву якому, за словами маркетинг-директора Novus Максима Бєлова, вигадали за допомогою ChatGPT.

Оскільки магазини ритейлера здебільшого знаходяться у Києві та Київській області, перша торгова точка теж відкрилася неподалік від столиці. Це сталося 12 липня 2023 року в с. Крюківщина у ТРЦ Наше Nebo (вул. Балукова, 1 Е). Торговельна площа магазину складає понад 700 кв. м, в асортименті представлено близько 1100 найменувань товарів середнього та низького цінового сегментів. Другий дискаунтер площею 531 кв. м запустили в столиці на вулиці Березняківській, 28.

«Формат дискаунтерів Хапайка виявився актуальним для українських споживачів, які шукають оптимальне поєднання ціни та якості. У 2024 році ми зафіксували стабільний попит на цей формат, особливо серед клієнтів, які віддають перевагу економним покупкам. Головна ідея Хапайка – це пропозиція базових товарів за максимально доступними цінами. Перші результати підтвердили, що така концепція має перспективу, а наші клієнти цінують можливість економити», – розповів RAU генеральний директор мережі супермаркетів Novus Марк Петкевич.

За його словами, Хапайка залишається пілотним проєктом, і компанія продовжує його тестування. У 2025 році планується відкриття ще 1-2 дискаунтерів, що дасть змогу перевірити ефективність концепції на нових локаціях та адаптувати бізнес-модель перед масштабуванням. «Ми підходимо до розвитку цього формату виважено: наша мета – не просто розширювати мережу, а створити ефективну та стійку бізнес-модель, яка відповідатиме реальним потребам споживачів та ринковим умовам», – пояснив генеральний директор Novus.

Потенціал розвитку залежатиме від фінальних результатів тестового періоду. В компанії бачать перспективу у відкритті дискаунтерів у районах, де клієнти активно шукають економні покупки. Рішення щодо масштабування або трансформації концепції буде ухвалене за результатами тестового етапу. Якщо формат підтвердить свою економічну ефективність і відповідатиме очікуванням клієнтів, мережу розширятимуть. В іншому випадку бізнес-модель буде скориговано або зусилля будуть зосереджені на інших форматах.

Convinience store Varus To Go

Мережа супермаркетів Varus Валерія Кіптика і Руслана Шостака в 2024 році оголосила про експансію в південні та центральні області країни і бажання закріпитися у них. Так, наприкінці минулого року директорка з маркетингу мережі супермаркетів Varus Анна Луганська зазначала, що у 2024 році було відкрито три з п’яти нині працюючих супермаркетів Varus та продовжено розширення мережі у Київській області. Зокрема, було відкрито перший супермаркет у форматі Varus Home у Білогородці Бучанського району. Але з трьох існуючих форматів – звичайний класичний супермаркет, Varus Home та формат To Go – наразі відкриваються переважно перші два.

Нова концепція. Нагадаємо, формат To Go, розрахований переважно на швидкі закупівлі, з’явився на початку літа 2020 року, в часи пандемії Covid-19, коли люди були обмежені в пересуванні та можливості робити покупки. Перший Varus To Go площею близько 300 кв. м був відкритий у Києві за адресою: вул. Жилянська, 59. Характерною особливістю формату To Go є компактні торгові зали і невеликий, в порівнянні зі звичайними супермаркетами мережі, асортимент (до 3500 SKU). Формат розрахований на клієнтів, які бажають зробити швидкі покупки, придбати готові страви, взяти хот-доги і напої з собою, а також перекусити і випити чаю, кави чи соку-фреш прямо в магазині. Тому головний акцент – на зонах кулінарії і випічки.

При цьому зони food to go та coffee to go в магазині виділені окремо. Для зручності та економії часу покупців компанія також ввела в асортимент фасовані фрукти та овочі, які не потрібно зважувати перед купівлею. Асортимент сформований так, щоб закрити основні потреби і при цьому не перевантажувати клієнта складним вибором. Все орієнтоване на швидкість і зручність.

Розвиток мережі. Напередодні нового, 2021 року з’явився другий магазин цього формату площею 150 кв. в рідному для ритейлера місті Дніпро на вул. Акінфієва, 9 В. У магазині обладнали спеціальне місце, де можна пообідати щойно придбаними свіжими стравами. На території є салат-бар – зона із упакованими свіжими салатами.

Надалі справи пішли швидше. Напрацьований формат почали тиражувати. В серпні 2021 Varus To Go відкрився в Києві на вул. Костянтинівській, 2 А (біля Контрактової площі). Для пішохідного Подолу з великою кількістю офісних співробітників ключові опції — зробити швидкі покупки, купити готові страви, взяти хот-доги і напої з собою, а також перекусити та випити чай, каву або фреш прямо в магазині. Все це стало доступно в новому Varus To Go площею 550 кв. м.

Знаковою подією став запуск магазину в самому серці столиці на Хрещатику, 13 у жовтні 2021-го. Тут значну увагу в магазині приділили зоні Varus Cafe, де можна відпочити за столиками, випити гарячі напої та перекусити. Окрім готових страв та зони для їх споживання магазин площею 300 кв. м мав стандартний для супермаркету асортимент — овочі, фрукти, бакалія, заморозка та господарські товари.

Вже через місяць працював магазин на на бульварі Тараса Шевченка, 37/122 у торговому центрі Європа Плаза. В маркеті було все, що потрібно діловій людині у центрі, пасажирам метрополітену або студентам на великій перерві: сучасне кафе зі смачною їжею та асортиментом повноцінного супермаркету.

Останнім відкритим перед великою війною магазином став другий Varus To Go у Дніпрі, який почав роботу 10 лютого 2022 року на проспекті Яворницького, 106. Цілодобовий магазин площею близько 400 кв. м розташовано недалеко від транспортного хабу міста — площі Старомостової та залізничного вокзалу.

Скупитись на ходу: Varus відкрив новий супермаркет формату ToGo у Дніпрі (фотоогляд)

Скорочення мережі та призупинення проєкту. Станом на початок 2025 року з шести відкритих супермаркетів Varus To Go лишилася половина: перший київський магазин на Жилянській та два магазини в Дніпрі (на вул. Акінфієва та просп. Яворницького).

Як пояснили RAU в мережі, Varus To Go з самого початку орієнтувався на швидкі покупки та дозакупівлі, тому розміщували магазини у локаціях з високим трафіком — на перехрестях, біля прогулянкових зон, у місцях із щільним пішохідним потоком. Головна ідея — дати можливість людям швидко придбати необхідні товари «на ходу», не витрачаючи час на великі закупівлі.

«Середній чек у цих магазинах менший, ніж у класичних супермаркетах, оскільки покупці роблять у них переважно спонтанні та невеликі покупки. Проте завдяки високій прохідності, оптимізації витрат на оренду та персонал цей формат демонструє відмінні результати. У перший рік роботи магазини Varus To Go мали один із найвищих показників виторгу на квадратний метр серед усіх форматів мережі, що підтвердило ефективність концепції», – кажуть у мережі.

На жаль, після повномасштабного вторгнення деякі магазини цього формату довелося тимчасово закрити. Зокрема, точка на Хрещатику припинила роботу через значне зниження пішохідного трафіку в перші місяці війни. Наразі в мережі продовжують аналізувати потенційні локації та ринок у цілому, щоб визначити подальший вектор розвитку концепції.

Відкрився новий Varus ToGo в самому серці столиці на Хрещатику (фотоогляд)

Плани на майбутнє. Тепер акцент робиться на розвитку формату Varus Home — магазинів біля дому. Це стратегічне рішення, яке ґрунтується на зміні споживчих звичок та загальних ринкових тенденцій. «Щодо формату Varus To Go — ми не відмовляємося від нього, але поки що його масштабування відкладене. Після перемоги ми обов’язково повернемося до розвитку цього напрямку, адже концепція залишається актуальною та перспективною», – пообіцяли в компанії. Varus To Go — дуже гнучкий та масштабований формат, бо не потребує великих площ. У разі ухвалення рішення про активний розвиток мережі, кількість таких магазинів потенційно може значно зрости по всій Україні. Ключовим фактором для масштабування буде збереження оптимального балансу між високою прохідністю локацій та ефективністю операційної моделі.

Розвиток може бути відновлено за умови стабілізації ринку, відновлення високого пішохідного трафіку в ключових локаціях та загального зростання купівельної спроможності населення.

«Наразі ми сфокусовані на інших стратегічних напрямках, але у майбутньому повернемося до оцінки потенціалу цього формату. Щодо остаточного закриття — наразі такого рішення немає. Ми зберігаємо всі напрацювання та готові повернутися до реалізації концепції, коли ринкова ситуація стане більш сприятливою», – кажуть у компанії.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку