Дмитро Лашин, Lavina Mall та Blockbuster Mall: Чому відвідуваність ТРЦ зростає в Європі та в Україні
Пандемія коронавірусу привчила споживачів до онлайн-покупок, але попри це, відвідуваність ТРЦ в світі та Україні зростає. СЕО Lavina Mall та Blockbuster Mall розповів про причини, чому так відбувається та дав споживацькі прогнози на 2024 рік.
Згідно з дослідженням, проведеним CBRE, світова відвідуваність ТРЦ з початком пандемії у 2020 році впала на 30%. У 2021-му відвідуваність почала відновлюватися, і навіть в Україні, в період активної війни з рф, ринок стабілізується – фахівці Української торгової гільдії підрахували, що у 2023 році кількість відвідувачів ТЦ в Києві зросла до 25% у порівнянні з 2022 роком. Про це розповідає Дмитро Лашин, СЕО Lavina Mall та Blockbuster Mall в колонці для NV. RAU публікує основні тезиси.
Про відвідуваність ТРЦ та зростання частки онлайн
У 2023 році 20,8% усіх покупок відбувалося онлайн, і прогнозується, що до 2026 року частка онлайну буде 24%. В Україні онлайн-шопінг займає сьогодні 11% в порівнянні з 9% у 2021 році (майже такі ж показники у Швеції, Канади, Фінляндії). Ці 11% – це 151 млрд грн. У 2023 році офлайн продажі – 89%.
Кілька причин, чому відвідуваність ТРЦ зростає:
- Послаблення (зникнення) карантинних заходів останні роки пандемії.
- Трансформація класичних ТЦ. Офлайн має пропонувати більше ніж шопінг, обов’язково – розважальна складова. До того ж попри війну в Україні продовжують відкриватися нові ТРЦ. В 2023 році – понад 10 нових торговельних центрів, в 2024 році – заявлено 12 об’єктів.
- Знижки та омніканальність. Знижки на самовивіз впливають на зростання відвідуваності онлайн. Таким чином ритейлер намагається керувати своїм трафіком, “переливати” його з онлайну в офлайн й навпаки. До того ж розвиток омніканальності допомагає покупцеві спочатку визначитися з вибором онлайн, а потім прийняти остаточне рішення офлайн. Особливо така поведінка актуальна у війну, щоб встигнути все придбати до повітряної тривоги.
Про вакантність ТРЦ та доходи ритейлерів
Вакантність ТРЦ зменшується і в Україні, і у світі. Це демонструє свіжа аналітика від Savills, одного з провідних світових консультантів нерухомості.
Ритейлери не повернули довоєнні доходи, але стабілізували їх – немає різких провалів, як було на початку 2022 року та блекауту минулої осені-зими.
Так, були і є перепони, основні з яких – зростання цін на сировину та ускладнена логістика (особливо, проблеми на польсько-українському кордоні та зростання вартості на транспортування товарів фурами), але все ж 98% магазинів свою роботу відновили.
Та й майже усі ТРЦ йдуть назустріч ритейлерам, зокрема, роблять знижки на оренду. В 2023-му у Blockbuster Mall було відкрито 100 000 кв. м, при цьому в оренді втрачаємо, бо потрібно вибудовувати партнерські відносини з орендарями.
Про споживацький ринок в 2024 році
За даними McKinsey та World Retail Congress очікується, що у 2024 році зростання роздрібної торгівлі відбудеться:
Азія: обсяг роздрібних продажів у Азії становитиме $12,6 трлн. Це на 5,5% більше, ніж у 2023 році.
Північна Америка: обсяг – $6,4 трлн. Це на 4,0% більше, ніж у 2023 році.
Європа: обсяг – $4,4 трлн. Це на 3,5% більше, ніж у 2023 році.
В Україні обсяг продовжить зростання в середньому на 10% за даними UTG. Проте прогнози робити важко, це все залежить від ситуації на фронті.