Ігор Заболоцький, Colliers Ukraine: Закрити все на тривалий час – це найгірше рішення

Ігор Заболоцький, Colliers Ukraine: Закрити все на тривалий час – це найгірше рішення

25.08.2022 08:45
  1862
Дарія Осіїк

З погляду збору орендних платежів просіли всі торгові центри України, навіть ті, що працюють у західних регіонах, де ситуація загалом відносно краща. В Києві навіть кращі об’єкти отримують не більше половини від надходжень до війни. А в західних областях цей показник становить 70-85% від довоєнного.

За підрахунками  провідного експерта консалтингової компанії Colliers Ukraine у сегменті торговельної нерухомості Ігоря Заболоцького, причини просідяння – закриття магазинів, зокрема призупинення діяльності міжнародних брендів, і падіння товарообігів інших рітейлерів. Про ситуацію на ринку ТЦ/ТРЦ та як вона розвиватиметься для Ігор розповів в інтерв’ю Commercial Property. RAU пропонує ознайомитись з головними тезами матеріалу.

Про поетапне відкриття ушкоджених ракетними ударами ТЦ/ТРЦ

Кількість закритих ТЦ/ТРЦ в Україні незначна. Таких об’єктів більше в регіонах, які наближені до воєнних дій і постійно обстрілюються. Наприклад, у Харкові ситуація щодо роботи торгових центрів дуже складна. Легше перерахувати в цьому місті об’єкти, які працюють, бо великою мірою всі закриті чи функціонують у дуже обмеженому форматі. В інших регіонах фактично не працюють лише ті, що перебувають у якійсь специфічній ситуації.

Якщо говорити про поновлення роботи, всі попередні кризи показали таке: найбільш безболісно пройшов дистанцію той об’єкт, який першим відновився та розпочав операції, першим почав надавати послуги та пропонувати якийсь асортимент товарів для покупців. Такий ТЦ/ТРЦ завжди трохи попереду, ніж конкуренти.

В нинішній ситуації воєнного стану й орендарі, й орендодавці доволі підготовлені з погляду методології дій у різних стресових обставинах. Обидві сторони в нас дуже добре усвідомлюють, що закрити все на тривалий час – це найгірше рішення. Краще працювати, трохи заробляючи, тоді є шанси максимально підготовленим підійти до початку відновлення споживчого попиту.

Про ефективність роботи ТЦ/ТРЦ, які відкриті повноцінно

Загалом торговим центрам найчастіше вдається зібрати 50-60% від довоєнного обсягу орендних платежів. Є об’єкти, що отримують 20-30%. У західному регіоні, найімовірніше, загальні збори сягають 70-80% від довоєнних показників. Причин декілька.

Потрібно розуміти, що в більшості найкращих проєктів не працюють до 10-15%, а іноді й 20% площ. Це якраз ті міжнародні рітейлери – група Inditex, бренди H&M і New Yorker, до останнього часу магазини групи LPP тощо – які раніше формували ядро ​​якірних орендарів, і фактично на них покладалося основне завдання генерування fashion-потоків. Нині вони закриті й, зрозуміло, нічого не дають торговому центру ні в грошовому еквіваленті, ні з погляду трафіка.

Тому недоотримання оренди відчувають всі торгові центри, навіть у західних регіонах. Зрозуміло, що там ситуація краща, порівнюючи з Києвом чи Харковом. Для тих девелоперів, які мали мережу торгових центрів, розташованих у різних частинах України, об’єкти в західних регіонах зараз, можна сказати, спонсорують всю компанію з погляду грошового потоку.

Про укладення нових договорів оренди

Нині угоди оренди укладаються. Зрозуміло, що не так багато, як раніше. Наймасовіше – це переїзд магазинів, наприклад, у pop-up-форматах, на захід України. Найактивніший у цьому плані, певно, Львів, але інші регіони так чи інакше також.

Поки в орендарів є товар, їм потрібно його продавати. Якщо вони зараз втратять сезон і залишаться з цією продукцією до наступного року, у кращому разі вона буде реалізовуватися зі знижками. Очевидно, маржу оператори втратять. Тому в окремих випадках є приклади, коли компанії, які мають закритий магазин, вирішували з мінімальними вкладеннями перевезти товар та обладнання в якийсь об’єкт у центрі чи на заході України. Мені здається, що саме ТЦ/ТРЦ на заході України можуть бути першими, в яких почнуться класичні угоди, коли оператор заходить повноцінним форматом, з нуля робить ремонт, відкривається та працює за 3-5-річним контрактом.

Про ризик, що міжнародні бренди покидатимуть український ринок

Такі гіганти, як Inditex та H&M, у яких в Україні представлена маленька частка їхнього великого бізнесу та кількість людей у ​​штаті порівняно невелика, можуть собі дозволити приймати вольові рішення закрити магазини заради безпеки співробітників у воєнний час. На щастя, нині не йдеться про те, що хтось із міжнародних рітейлерів має намір залишити український ринок – IKEA, Inditex, H&M, New Yorker, McDonald’s глобально заявляють, що залишаються в Україні, і щойно загальна ситуація дасть змогу гарантувати безпеку їхнім співробітникам і гостям на території магазинів, вони намагатимуться відновити операції.

З огляду на те, що деякі бренди призупинили діяльність, така ситуація на користь конкурентам – турецьким брендам. Приблизно така ж тенденція і в операторів фуд-кортів, які раніше конкурували із McDonald’s. Вони відчувають, що ця мережа не працює. І покупці, які раніше харчувались у McDonald’s, стали клієнтами інших закладів.

Про ефективності роботи рітейлерів

Деякі орендарі у гривневому еквіваленті в успішних проектах досягають показників, близьких до довоєнних. Починаючи від Вінниці у бік Львова є ті оператори, які показують приріст. Але збереження обороту у гривні – це невелике досягнення у наш час з огляду на девальвацію та інфляцію. Тим не менш, для роздрібних мереж з погляду їх виживання важливим є той факт, що торгівля йде, і, попри всі складнощі та втрати, нині рітейл живий.

Щодо категорій, то популярні товари першої необхідності. Електроніка та побутова техніка нині трохи просіли порівняно з першими трьома місяцями воєнних дій. З урахуванням того, що курсові коливання, безперечно, змусять рітейлерів переглядати ціни, це негативно вплине на продажі в наступні півроку.

Про наслідки міграції населення

Останні п’ять місяців супроводжувалися значною внутрішньою міграцією населення, тому спостерігалася тенденція підвищеного споживчого попиту в деяких регіонах. Насамперед – у західних областях. Проте великий сплеск продажів тривав два місяці: березень і квітень. Потім ситуація стабілізувалася. Багато в чому це пов’язано з тим, що у квітні російські війська відступили від Києва, тому чимало людей почали повертатися до столиці чи передмістя, кому було куди повертатися.

У низці продуктових мереж у Києві, які у березні-квітні мали товарний запас, у більшості випадків сплеск продажів був навіть вищим, ніж на заході України. Фактично ті мережі, які цей товар мали, отримали певний прибуток. Проте він явно не перекрив втрати, які, напевно, кожна національна мережа зазнала внаслідок окупації територій.

З погляду роботи рітейлерів, напевно, західний регіон досить стабільний, і я думаю, що найближчі 6-12 місяців ця тенденція триватиме, але основною там є вже не кількість переселенців, а те, що в цих областях менше постраждала інфраструктура та промислові об’єкти, відповідно, є більше робочих місць. Економіка цього регіону працює стабільніше.

Про складнощі, з якими може стикнутися ринок рітейлу

На щастя, нині вже немає обмежень щодо критичного імпорту – по суті, можливість завозити товар є. Проте зараз ми ще бачимо складнощі з новими колекціями. У цьому контексті необхідно розуміти, що багато брендоутримувачів не знають, що робити з квотою товарів, які в них призначалися для російського ринку, з якого вони пішли.

У класичному вигляді замовлення на осінньо-зимову колекцію найчастіше формується за 9-12 місяців, а оплачується за 6 місяців до початку сезону. Тому осінній і зимовий асортимент для більшості рітейлерів у росії був замовлений ще до війни. Відповідно весь цей обсяг пішов у виробництво. І тепер багатьом брендоутримувачам треба думати, що робити з цим товаром. Ймовірно, частина буде перерозподілена на наш ринок. Насамперед це ті позиції, які зараз мають більший попит: спортивний і повсякденний стиль, а також fast-fashion.

Читайте також – 

Океан проблем. Чому ТРЦ Ocean Plaza досі не відкрився


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку