Андрій Жук, RAU: Рітейлери відкрили у 2022 році 87 нових магазинів і у 2023-му може з’явитися ще 200 нових точок
Співзасновник і голова Асоціації рітейлерів України про основні зміни, які сталися в роботі мереж під час війни, про тенденції розвитку вітчизняного рітейлу в 2022-му та плани і прогнози на новий, 2023 рік.
Профільне об’єднання роздрібних продавців як продовольчих, так і непродовольчих товарів з перших днів війни створило робочу групу, куди, окрім власне найбільших торгових мереж, увійшли представники уряду та офісу президента. Буквально кожного дня тривала робота впродовж 1,5-2 місяців, направлена на вирішення нагальних питань функціонування рітейлу. Ми публічно не розповідали про це, але повірте на слово, завдяки цій плідній співпраці українські магазини мали можливість завозити товар і продовжувати далі свою роботу. Оскільки нагальних питань, які вимагали негайного вирішення, було дуже багато.
В цьому сенсі особливо треба відзначити важливість роботи продуктового рітейлу, як основного джерела забезпечення населення продуктами харчування А відтак – важливої ланки критичної інфраструктури України. Навіть психологічно людям легше переживати важкі часи, знаючи, що необхідні товари завжди можна придбати, без дефіциту і паніки.
Всі добре пам’ятають, як у березні минулого року було важко, коли частина магазинів не працювала. За даними нашого дослідження, в цей місяць залишалися відкритими лише 71% торгових точок, тобто закрилася третина. Проте вже до кінця року рітейлу вдалося відновити роботу 93% магазинів.
Якщо брати окремо food-рітейл, то на кінець березня не працювало 21% гіпер- та супермаркетів, міні-маркетів тощо. Наразі не працює лише 5% торгових точок, що торгують продуктами харчування.
Але ці цифри показують лише загальний стан справ, враховуючи закриті магазини на досі окупованих територіях та нові торгові точки, які відкрилися в інших місцях.
Коли ж взяти конкретне місто, наприклад, нещодавно звільнений Херсон, то ми побачимо, що із 65 супермаркетів, які працювали до повномасштабного вторгнення, наразі відкриті лише шість магазинів чотирьох мереж: АТБ, Еко маркет, Сільпо, Trash! Траш! і Таврія В. Але той факт, що рітейл повертається в деокуповані міста буквально за декілька днів після звільнення, як-от АТБ, завозить товар, збирає персонал і запускає магазин – це буквально подвиг. Тим паче, що рітейлери свідомо йдуть на додаткові витрати, аби в місті, де є великі проблеми з електрикою (робота на генераторах у декілька разів дорожче) та дуже часті обстріли, люди все ж таки мали змогу купити собі продукти. І відповідний рівень попиту зайвий раз доводить необхідність цієї роботи.
Також варто відзначити міграцію українських рітейлерів слідом за населенням зі східних регіонів країни у західні області, де багато мереж почали відкривати магазини. Проте, враховуючи що близько семи мільйонів українців виїхали за кордон, суттєво впало споживання товарів і відтак кількість відкритих магазинів не може свідчити про значне покращення економіки роботи рітейлу. Уявіть собі що ціла країна розміром з Фінляндію просто перестала ходити за покупками. Це зараз найбільший виклик для українського роздробу.
Водночас, коли люди все ж приходять до магазину, то вони купують більше, ніж раніше. Комендантська година та часті повітряні тривоги змушують українців як то кажуть «скористатися на повну» шансом зробити закупи. Відповідно, кількість чеків у магазинах зменшилася під час війни, але середній розмір чеку потроху збільшується. Звісно, також на суму чеку значний вплив має інфляція і на жаль, ціни в магазинах ростуть.
Попутно відбуваються значні зміни в структурі постачальників товару до роздрібних мереж. Так, наприклад, пивна компанія AB InBev Efes (броварні в Харкові, Чернігові та Миколаєві) втратила 70% продажів, а компанія PepsiCo (заводи у Миколаївській області) втратила 64% продажів в соках, оскільки вони не мали можливості виробляти та постачати свій товар. Відповідно, інші виробники зайняли їх місце на полицях, показуючи великий приріст. Наприклад, Уманьпиво збільшило реалізацію на 343%, а Полтавпиво – на 231%. В категорії соки зміни ще більш вражаючі. Таким чином, зараз час можливостей для нових компаній, тих, хто зміг адаптуватися до нових реалій.
Рітейл теж вимушений постійно адаптуватися. Скажімо, мережі готувалися до можливих відключень світла, але ніхто не очікував таких масштабів аварійних і планових відключень. Тому, починаючи з жовтня 2022 року, рітейлери почали масово закупати генератори і наразі вже 50% магазинів великих мереж мають власне енергозабезпечення. До кінця січня вже більше 55% має бути з генераторами. Важко робити прогнози до кінця зими, але маю надію, що ця цифра зросте до 60-70%. Тобто рітейл дуже швидко адаптується, і робить величезні інвестиції, аби українці мали можливість робити покупки. Тут варто згадати важливу соціальну функцію, яку виконують магазини та торговельні центри. Тому цілком природньо, що велика кількість магазинів перетворилася ще й на «Пункти незламності», де відвідувачі можуть зігрітися, підзарядити гаджети тощо.
Новий 2023 рік не буде легким, але як показує практика, легше переживати складнощі тим, хто може швидко приймати рішення. Звісно, що зараз покупці підуть в той магазин, де є світло і працює генератор, а не той, що зачинився через відсутність електрики. Проте ще на початку війни один з рітейлерів сказав дуже правильну річ: конкурувати будемо після перемоги, а зараз треба консолідувати зусилля на вирішенні нагальних проблем. Тому вирішальну роль буде відігравати можливість швидко пристосовуватися до зміни обставин, попиту та купівельної спроможності відвідувачів. Наприклад, на початку війни заборона на продаж алкоголю суттєво обвалила продажі мереж по цій категорії товару. Так само виїзд мам з дітьми за кордон значно змінив попит на відповідні товари. Наразі мережі електроніки та побутової техніки відмічають загальний спад продажів на 40% до відповідних показників минулого року, а продавці автомобілів – всі 60%.
Незважаючи на це, рітейлери відкрили у 2022 році 87 нових магазинів і як прогнозується, у 2023-му буде відкрито ще 200 нових торгових точок.