
Король пиріжків: як сімейний бізнес Fornetti перетворився на міжнародну франшизу


Рітейл – одна з найчутливіших сфер бізнесу. Будь-які події на ринку, політичній арені, або ж демографічні коливання миттєво впливають на роздрібну торгівлю. Тому власник мережі має бути гнучким та вміти швидко адаптуватися й приймати виважені управлінські рішення.
Реалії сьогодення, з якими стикаються рітейлери, суттєво ускладнюють всі бізнес-процеси:
В такій ситуації кожному власнику мережі просто необхідна “суперсила”. Адже кожна помилка в управлінні – це збитки, які сьогодні просто неприпустимі.
Українська продуктова ІТ-компанія Datawiz разом з рітейл-експертами запроваджує ІТ-рішення, які допомагають рітейлерами аналізувати успішність бізнесу та автоматизовувати бізнес-процеси.
Сьогодні рітейлеру недостатньо оцінювати фактичні фінансові показники. Все більшого значення набуває предиктивна (прогнозна) аналітика. Точне прогнозування попиту та продажів дозволяє розуміти, що слід очікувати в майбутньому та вчасно підготуватись:
Предиктивні дані дозволяють моделювати весь шлях товару: від закупівлі та перебування в дорозі, до викладки на полицях і потрапляння в кошики покупців.
Процеси в рітейлі генерують величезний об’єм даних (Big Data), для збору та опрацювання яких необхідні чималі зусилля та багато часу. Більшість аналітичних систем, які використовують традиційні алгоритми, не можуть впоратись із таким завданням. Окрім того, вони не в змозі виявити всі закономірності купівельної поведінки клієнтів та точно спрогнозувати її.
Такі завдання покладаються на “плечі” штучного інтелекту (artificial intelligence). Його алгоритми не тільки швидко збирають і аналізують дані, але й серед чималої кількості рішень пропонують найоптимальніший варіант.
В якості аргументів застосування АІ-алгоритмів, розглянемо декілька переваг:
Тому, довіряючи алгоритмам нового покоління (АІ), рітейлери можуть отримати нові та високоточні дані. І це вже не є чимось незвичним. Це вимога часу, яка розділяє гравців ринку на тих, хто в грі та поза грою.
Трошки неупередженої статистики. Згідно звіту Research and Markets, очікується, що світовий ринок аналітики рітейлу, що базується на АІ-підходах, зросте на 18% до 2025 року і буде оцінений у понад $9,5 млрд. А за даними Gartner, на початку 2022 року у 90% бізнес-стратегіях інформація була названа критичним активом підприємства, а аналітика – найважливішою компетенцією.
Розглянемо декілька кейсів, де важко обійтися без “всезрячого” штучного інтелекту.
Ціноутворення – кропітка і ризикова справа для кожного власника мережі. “Як не занизити чи не завищити ціну?” – питання, що супроводжує рітейлера щодня. І тут по допомогу краще звернутись до штучного інтелекту. Він з легкістю спрогнозує поведінку клієнтів при всіх можливих варіантах продажної ціни та знайде оптимальний варіант, що забезпечить найвищий прибуток мережі.
Сьогодні AI-системи для ціноутворення використовують Walmart, eBay і Amazon.
Як це працює? Система розраховує, наскільки клієнти будуть зацікавлені купити даний товар за тою чи іншою ціною. Для цього АІ вивчає поведінку клієнтів в минулому, оцінює інформацію про ціни конкурентів за даними інтернет-майданчиків, існуючий попит на товар, відомості про майбутні свята, місце розташування магазину тощо.
А далі визначає величину прогнозованого прибутку в кожній ситуації та пропонує найоптимальнішу ціну.
Оптимальний асортимент – той перелік товарів, який покриває потреби покупців, приносить мережі бажаний розмір прибутків, достатньо швидко продається і “не заморожує” кошти в надлишках.
Для того, щоб його сформувати необхідно враховувати чимало моментів:
Зрозуміло, що вручну врахувати всі ці фактори практично неможливо, або потрібно витратити чимало часу для цього. Тому і тут варто надати перевагу рішенням на основі АІ, що здатні зробити процес прогнозування найбільш точним.
Як це працює? Алгоритм АІ використовує кластеризацію магазинів мережі та детально вивчає наявний асортимент в кожному кластері, його показники продажів та тенденції змін. Паралельно враховує всі доступні зовнішні дані, які мають вплив на попит покупців в досліджуваному регіоні. Це дозволяє виявляти ті товарні позиції, які варто ввести в асортимент магазину певного кластеру, оскільки вони 100% зацікавлять покупців та принесуть додаткові доходи.
Очевидно, що динамічні зміни ринку вимагають новітніх підходів в управлінні рітейлом. І найкраще рішення – інтеграція АІ технологій в аналітичні процеси мережі. Ці високоточні інструменти дозволять за лічені хвилини систематизувати величезний масив даних, оцінити їх в реальному часі, спрогнозувати без похибок та прорахунків. І вже не потрібно утримувати багато чисельний аналітичний відділ, очікувати звітів, які лише фіксують історичні дані без точних прогнозних показників.
АІ – майбутнє прогресивного бізнесу. Він забезпечує зростання фінансових показників до рівня, якого досягти у межах традиційного масштабування неможливо. Це “маст хев” для кожного рітейлу, якщо мета не виживати, а бути лідером і ефективно протистояти викликам сьогодення.