30 років на ринку України: мережа Фокстрот відзначає ювілей

30 років на ринку України: мережа Фокстрот відзначає ювілей

25.09.2024 09:00
  1386
Костянтин Симоненко

Найвизначніші факти та події, що вплинули на становлення компанії, яка формувала стандарти ритейлу електроніки в Україні. А також про те, що мотивує не збавляти обертів.

У вересні 2024 року мережі електроніки і побутової техніки Фокстрот виповнюється 30 років. Компанія пройшла визначний шлях від засновника ритейлу електроніки в Україні у його сучасному вигляді до топового гравця. Були визначні досягнення і болючі втрати, та попри все бренд ніколи не стояв на місці. І зараз є одним із лідерів за кількістю магазинів, обсягами продажів і наявністю лояльних покупців.

Перші в Україні супермаркети побутової техніки

У 1994 році засновники торговельної мережі Фокстрот Валерій Маковецький та Геннадій Виходцев започаткували бізнес з продажу побутової техніки і електроніки, спочатку організувавши оптові продажі цих товарів. Розвиток роздрібної торгівлі почали у 1996 році: тоді відкрився перший супермаркет електроніки у Харкові на вул. Сумській. Це стало справжньою подією для містян, адже Фокстрот запропонував індивідуальний підхід до кожного покупця, високий сервіс і повагу, що кардинально перевершували очікування українців у перші роки пострадянської доби. Вже у 2000 році супермаркет електроніки Фокстрот був майже в кожному обласному центрі.

Чому Фокстрот?

Професійним неймінгом в Україні тоді ніхто ще не займався, тож засновники самостійно обрали назву магазину. Можна було назвати стандартно – «Техносвіт» або «Технодім». Але вирішили дати бренду неординарну назву – Фокстрот. Спочатку, звісно, вона асоціювалася з танцем, філософія якого виявилася близькою бізнесменам. Адже фокстрот – найважчий танець європейської програми бально-спортивних танців,  який передбачає майстерність двох виконавців у довершених «па» у прагненні бути лідерами на паркеті. Майже, як продавець з покупцем у прагненні отримати максимальний результат в торговому процесі.

Назва виявилася вдалою, а копірайтери ще довго розгадували загадку, чому їх клієнти просять «Придумайте мені назву бізнеса, як у Фокстрот». Тотальну впізнаваність бренду компанія отримала із запуском всеукраїнської рекламної кампанії, яка теж була чи не першою в ритейлі та вдало чіпляла інсайти споживача питанням «Хто подбає про тебе, коли мами немає вдома? Фокстрот!»

Як Foxtrot.ua створював тренди

На початку 2000-х Фокстрот був ще й одним з перших серед українських продавців електроніки, хто запустив власний інтернет-магазин. У 2002 році створено сайт компанії. Активне його наповнення товарами як інтернет-магазину розпочалося з 2003 року, що стало таймлайном для відліку розвитку Foxtrot.ua.

«Коли обсяг української інтернет-аудиторії був менше 2 млн користувачів, у нас уже був сайт. Незважаючи на таке мінімальне охоплення, ми усвідомлювали необхідність бути онлайн і розвивати цей напрямок. Тобто Фокстрот завжди був на кілька кроків попереду. Наприклад, наразі щодобово нас відвідує удвічі більше людей, ніж протягом всього 2003 року», – розповів e-commerce директор мережі Кирил Попов-Черкасов, який працює в компанії з 2006 року.

У 2004 році компанія однією із перших на ринку електроніки із залученням партнерів провела дослідження «Таємний покупець», щоб виявити всі питання, що турбували клієнтів мережі, і працювати над подальшим вдосконаленням процесів.

У 2009 році команда ритейлера відкрила YouTube-канал, де публікували відеоогляди, поради з вибору й тестування техніки, котрі виходили в спеціальній рубриці на телебаченні. На той час ведення відеоблогу онлайн для багатьох ще було в новинку. При чому, контент створювали практично власними силами.

Про перші споживчі кредити і першу в ритейлі ПТіЕ програму лояльності

У середині 2000-х у Фокстрот запустили споживче кредитування – сервіс, який тільки-но розпочав свій розвиток. Компанія провела тендер серед провідних банків України, щоб надати своїм покупцям максимально вигідні умови. Найбільшим попитом користувалася побутова техніка – пральні машини, холодильники, телевізори. Згодом почали активно оформляти кредити на комп’ютерну техніку, мобільні телефони.

У той самий час, у 2006 році, Фокстрот першим на ринку торгівлі електронікою запропонував покупцям програму лояльності «Фокс Клуб», яка працювала за принципом дисконт-програми. На той час подібних їй ще не було на ринку. Тільки за перший рік після запуску бренд отримав мільйон зареєстрованих покупців.

У 2021 році компанія презентувала оновлення  – кешбек-програму ФоксFan. ЇЇ концепція передбачає ще більше персоналізованих пропозицій, гейміфіковані акції та індивідуальний підхід в комунікації. За 18 років кількість учасників ФоксFan сягнула 14,3 млн осіб.

Про виклики і здобутки локдаунів

Під час пандемії коронавірусу, Фокстрот продовжував роботу в умовах посилених правил дотримання карантину. Зокрема, фокус був зосереджений на забезпеченні безперебійної роботи інтернет-магазину. Компанії вдалося перенаправити трафік в онлайн, надаючи високу якість консультацій, обслуговування та покупки. Максимально за один день карантину у квітні 2020 року сайт відвідало 270 000 користувачів, а всього за місяць – 8,5 млн користувачів.

«Нам необхідно було зберегти зв’язок з нашими споживачами, які звикли купувати тільки там. І очевидним вирішенням ситуації стало посилення нашої присутності в онлайн-просторі та тимчасове переформатування магазинів у точки видачі інтернет-замовлень з Foxtrot.ua. За 2,5 місяця онлайн став тим містком, який дійсно з’єднав нас із нашими споживачами», – ділиться спогадами СЕО Фокстрот Олексій Зозуля, який очолив компанію в 2019 році.

А ще в цей період (2020 р.) Фокстрот першим на ринку електроніки став видавати електронний фіскальний чек, доводячи свою прозорість та щирість в стосунках із споживачем та державою.

Як провели передвоєнний лонч

На початку 2022 року ритейлер завершував роботу над своїм мобільним застосунком Foxtrot. Його лонч відбувся 23 лютого 2022 року в App Store та Google Play. Для компанії це був черговий крок у розвитку омніканальної стратегії та посилення позицій у діджиталі. Серед головних переваг програми – зручний та зрозумілий інтерфейс з персональними налаштуваннями, синхронізація з усіма можливими платіжними інструментами, сервісами геолокації, функціональним особистим кабінетом тощо.

Однак через повномасштабне вторгнення рф в Україну та виклики, з якими стикнувся Фокстрот, компанія відтермінувала плани з його розвитку. Апгрейд застосунку провели у 2023 році, і наразі він є ефективним інструментом для швидкої комунікації з покупцями.

Війна довела: люди – найбільша цінність компанії

До початку війни у 2014 році мережа розвивалася шаленими темпами. У роздробі Фокстрот був представлений 230 магазинами і продовжував активно інвестувати в диджиталізацію. Після анексії Криму і окупації частини Донецької і Луганської областей ритейлер втратив 30% своїх магазинів. По можливості компанія організовано вивезла техніку, а співробітникам надала допомогу із переїздом і працевлаштуванням на новому місці.

У лютому-березні 2022 року Фокстрот також сконцентрував зусилля на допомозі в релокації і подальшому працевлаштуванні своїх співробітників. А також у Львові, Луцьку й Ужгороді організували «готелі», де могли зупинитися не лише фокстротівці, а всі, кому це було необхідно через вимушену міграцію.

«Для Фокстрот люди – на першому місці, перевірено на власному досвіді. Зокрема, коли у 2014 році почалася війна, компанія підтримала співробітників з Донецька та Луганська: допомогла виїхати в інші міста, створювала нові робочі місця, винаймала житло для переміщених осіб. Так само було, коли почалося повномасштабне вторгнення росії в Україну», – згадує директор магазину Фокстрот у столичному ТРЦ Retroville Cергій Артамошкін (працює в компанії 14 років).

2022-2024: Фокстрот працює!

Ця символічна фраза стала ключовою упродовж усього 2022 року з початку повномасштабного вторгнення. Спершу, коли 24 лютого компанія тимчасово призупинила роботу магазинів, не припиняв роботу Foxtot.ua. А вже за кілька днів у низці відносно безпечних регіонів відкрила магазини, повідомляючи про це покупцям у своїх каналах комунікації. І згодом, протягом березня-травня 2022 року, втративши центральний склад з товаром, компанія щотижня відновлювала роботу магазинів. У тому числі – на деокупованих територіях, а клієнти знали «Фокстрот працює!»

Пізніше, восени 2022-го, Фокстрот працював, обігрівав і заряджав українців у часи найтриваліших блекаутів, Увесь цей час безперебійно працював інтернет-магазин Foxtrot.ua, закриваючи потреби багатьох українців.

Про команду однодумців

Саме завдяки команді Фокстрот вдається долати труднощі, розвивати бізнес, втілювати в життя нові проєкти. Компанія є переможцем премії HR-бренд Україна 2021 і номінантом цієї премії у 2024 році. Фокстрот надає можливості для росту і розвитку:

  • 10% працівників – студенти;
  • 22 роки наймолодшому директору магазину (у м. Надвірна);
  • 90% керівників «виросли» всередині компанії;
  • 10% персоналу наразі служать у ЗСУ, їх у компанії називають #ротаФокстрота.

За останній рік для персоналу провели 194 навчальні курси, 44 вебінари та 52 тренінги. Розширюються програми адаптації для нових співробітників та реінтеграції ветеранів. У 2024 році ритейлер отримав фахову відзнаку від Veteran Hub «Дружні до ветеранів».

«Серед наших працівників багато рекордсменів, кандидатів та майстрів спорту, талановитих майстринь та авторів віршів, романів. Але найголовніше, що всіх об’єднує, – це людські якості та спільні цінності: командний дух, відповідальність, орієнтація на клієнта. Саме така синергія є основою успіху компанії. Особливо під час війни в країні», – зазначає HR-директорка Тетяна Брюханова, яка в компанії з 2021 року.

Одна з топ-50 найбільших компаній-інвесторів

За останні 2,5 роки ритейлер інвестував у 13 нових та 13 оновлених магазинів, релокував і розширив новий центральний склад, запустив нові сервіси та забезпечив 100% енергонезалежність торгових об’єктів. Як результат, компанія увійшла в рейтинг 50 найбільших компаній-інвесторів (за версією бізнес-видання NV), які попри велику війну продовжують тримати економіку України.

Зокрема, в компанії посилили фокус на клієнтському сервісі і впровадженні інноваційних продуктів: Tap-to-phone оплати, інтеграція цифрових чеків у мобільні банкінги, оновлення Trade-in – сервісу з заміни старої техніки на нову («ФоксіОбмін»), а також послуги з утилізації старої техніки. Чимало новацій запровадили в напрямку клієнтської доставки: зокрема, першими інтегрували сервіс Uklon Delivery – надшвидку доставку за одну годину

У 2023 році Фокстрот першим серед українських бізнесів запустив сервіс з обслуговування нечуючих людей жестовою мовою на Foxtrot.ua, який наразі діє у 20 магазинах ритейлера.

«За ці роки в компанії багато чого змінилося – від візуального стилю й оформлення магазинів до підходів в операційних процесах. Але попри все Фокстрот ніколи не зупинявся – заради свого покупця, який мотивує нас до постійного розвитку. Кожен працівник у команді докладає максимум зусиль, аби наповнювати полиці магазинів розмаїттям побутової техніки й гаджетів, надавати якнайкращий сервіс і виконувати “ЯКІ ХОЧ!” забаганки наших клієнтів у кожному куточку України», – підсумував СЕО Фокстрот Олексій Зозуля, цитуючи слоган нової креативної концепції.

Пліч-о-пліч з країною

Фокстрот – соціально-відповідальний бізнес. За другий квартал 2024 року компанія перерахувала 224 млн грн податків, а загальна сума за перше півріччя перевищила 430 млн грн. У перші дні повномасштабного вторгнення рф в Україну Фокстрот створив корпоративний штаб «Допомога нашим», який складається з працівників компанії і організовує системну видачу техніки захисникам. Наразі у пріоритеті – підсилення десантно-штурмових і зенітно-ракетних підрозділів, які виконують бойові задачі на «найспекотніших» напрямках фронту, а також – колег-захисників із #ротиФокстрота. За понад 2,5 роки війни Фокстрот передав воїнам понад 8500 гаджетів на 40 млн грн.

Також компанія реалізує низку інших соціальних проєктів, направлених на допомогу захисникам, підтримку дітей, постраждалих від війни, допомогу безпритульним тваринам тощо.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку