30 років бізнесу: хто з українських рітейлерів веде свою історію з 1993 року та чим відмітився

30 років бізнесу: хто з українських рітейлерів веде свою історію з 1993 року та чим відмітився

02.08.2023 09:00
  2777
Микола Маранчак

1993-й – видатний рік для становлення українського рітейлу. 30 років назад на майже пустій мапі вітчизняного роздробу з’явилися компанії, які стали фундаментом для ринку, що ми знаємо сьогодні. Між АТБ та Агромат, MasterZoo та ДЦ, 3І та Frizman – місце для народження знайшлося мережам з самих різних сфер. Хто вони та з чого починали – RAU пропонує пригадати.

Якщо з якихось причин ваша компанія не потрапила до статті, але відповідає критеріям, тобто також має відношення до рітейлу й була створена у 1993 році, напишіть нам на e-mail news@rau.ua.

АТБ

Загальна кількість магазинів в Україні: 1188

Біля витоків роздрібної мережі АТБ стоять шість гастрономів, які носили типові для пострадянських часів назви Калина, Тополь та Клен. У 1993 році дніпровські бізнесмени Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков та Віктор Карачун об’єднали їх у єдине підприємство. Якийсь час магазини носили назву «Продукти», поки у 1998 році компанія не отримала свою назву АТБ, що походить від абревіатури «АгроТехБізнес». На початку 2000-х підприємці зробили ставку на розвиток магазинів у форматі «дискаунтер» – з цінами нижче середньоринкових. В якості прикладу обрали німецьку Lidl. У ході розвитку АТБ повністю або частково поглинуло кілька дрібніших мереж. Серед них – Барвінок, Колібріс, 555 та деякі інші.

За 30 років компанія виросла в найбільшу роздрібну мережу країни, яка об’єднує близько 1200 магазинів та продовжує демонструвати високі темпи зростання. Під час бойових дій росіяни знищили або окупували території з більш як 200 магазинів АТБ, фатальних руйнувань зазнали два ключових розподільчі центри мережі, які обслуговували Київську область, Чернігівщину та центральні регіони України. Попри це, за підсумками 2022 року виторг компанії склав 148,3 млрд грн. У першому півріччі 2023 року підприємства групи компаній АТБ сплатили податків та зборів, включаючи митні платежі та ЄСВ, на загальну суму 12,01 млрд грн. Компанія відмітилася й тим, що однією з перших відновлює роботу магазинів на деокупованих територіях.

Агромат

Загальна кількість магазинів в Україні: 27 магазинів

Національна мережа магазинів плитки та сантехніки Агромат святкує 30-річчя у серпні. Компанію заснували у 1993 році вихідці із заводу Електронмаш Анатолій Тадай, Сергій Войтенко, Володимир Рева, Ольга Башота та Надія Рушелюк. Вони починали бізнес з продажу дефіцитних товарів, поки не зупинилися на керамічній плитці. На той час представлена в Україні італійська плитка коштувала дорого, а якість вітчизняної залишала бажати кращого, тож підприємці почали возити плитку зі Словаччині. Рішення було логічним, адже якщо італійська плитка коштувала $30 за 1 кв. м, то словацька – $10. Попит на плитку перевищив усі очікування. Перший власний магазин відкрили у 2000 році на вул. Булаховського у Києві. Його площа становила 1500 кв. м.

Нині Агромат – відомий імпортер та експортер на ринку плитки і сантехніки, який налічує 27 магазинів та шоу-руми з готовими комплексними інтер’єрними рішеннями для ванних кімнат і всього дому. В асортименті Агромат понад 1000 європейських брендів дизайнерських меблів та аксесуарів, освітлення, кухонь, паркету, природного каменю та будівельних сумішей. Найбільший комплекс плитки та сантехніки Агромат, площею 16 000 кв. м, розташований у столиці на вул. Булаховського, 2 – там, звідки починала свій розвиток мережа. У 2017 році однією з власників компанії стала Оксана Рева. Право власності їй перейшло у спадок у зв’язку зі смертю одного із засновників. Того ж року рітейлер провів ребрендинг магазинів. Влітку 2023-го відкрив офіс у Польщі. Завдяки Agromat Polska компанія розраховує забезпечувати доставку замовлень плитки та сантехніки у Польщі. Річний оборот Агромат перевищує 2,5 млрд грн.

Центральний офіс Агромат у 1990-і

MasterZoo

Загальна кількість магазинів в Україні: 154

Історія MasterZoo почалася з одного кота – породистого перса, якого харків’яни Сергій та Тетяна Потапови купили 30 років назад. Відвідування котячих виставок наштовхнула їх на бізнес-ідею – розвивати власну мережу магазинів зоотоварів. У 1993 році сім’я підприємців відкрила у центральному кінотеатрі Харкова торговельну точку площею 6 кв. м. Після укладання перших договорів з польськими постачальниками, звернули увагу, що корм для деяких тварин там виготовляють з українського зерна. Це наштовхнуло їх на ідею створити ВТМ – так почався випуск кормів під торговою маркою Природа. Пізніше рітейл та виробництво об’єднали у групу компаній Сузір’я. До 2007 року у Харкові працювало лише дев’ять невеликих магазинів. Після приєднання до сімейного бізнесу дочки подружжя Потапових – Поліни Кошарної, у 2007 році прийняли рішення створити нову мережу під брендом MasterZoo і активніше розвивати роздріб. 

У 2010 році після смерті батька Поліна очолила компанію. Тоді ж до сімейного бізнесу приєднався її чоловік Олексій Кошарний. За наступні роки вони збільшили мережу в 10 разів. З 2020 року почали активно розвивати онлайн-напрямок, який супроводжує не лише інтернет-продажі, але й онлайн-вебінари та майстер-класи з грумінгу. Після повномасштабного вторгнення росіян, рітейлер переховував на території складів на східній околиці Харкова українську військову техніку, яка боронила підступи до міста. Понад місяць Олексій разом із трьома водіями-добровольцями вивозив під обстрілами товар зі складу, поки не звільнили всі 8500 кв. м. Попри війну, у 2022 році рітейлер відкрив 100-ий ювілейний MasterZoo та запустив нове виробництво у Калуші. Наразі мережа об’єднує 154 зоомаркетів у різних куточках країни.

Магазин MasterZoo до ребрендинга 2018 року

Watsons Україна (ДЦ)

Загальна кількість магазинів в Україні: 254

Історія мережі Watsons в Україні почалася з магазинів ДЦ, перший з яких відкрила компанія “Савсервіс” на вул. Шота Руставелі в Києві у 1993 році. Через три роки акціонери компанії – Максим СафоновАнатолій СтроганВолодимир Шаповалов і Олег Баришевський – створили ТОВ “Дистриб’ютор-Центр”, яка займалася розвитком мережі ДЦ наступні 10 років, а з 2006 році – ТОВ “ДЦ Україна”, що увійшла до їх же компанії ЗАО «АСНОВА холдинг». Того ж року керівництво холдингу прийняло рішення про продаж 65% акцій ДЦ одному з найбільших міжнародних операторів парфумерно-косметичного ринку A. S. Watson Group. Ще через три роки, у 2009-му, A. S. Watson Group купила всі 100% акцій мережі ДЦ і після остаточного поглинання перейменувала магазини на Watsons. 

Попри війну, компанія зі штаб-квартирою в Гонконзі за минулий рік сплатила до українського бюджету податків на суму близько 300 млн грн і забезпечили 2357 робочих місць. У січні 2023 року рітейлер перезапустив свій інтернет-магазин, який є частиною стратегії O+O (онлайн та офлайн), і відновила роботу сервісу Click&Collect Express, який дозволяє клієнтам замовляти товари в онлайн-магазині та забирати їх в точках продажу протягом двох годин. До жовтня 2021 року компанією ДЦ Україна, що розвиває мережу магазинів Watsons в країні, керував поляк Томаш Вроблевські. Він працював у компанії ДЦ ще з 2007 року, тобто фактично з моменту покупки мережі. Його наступником став Юріс Верзбіцкіз, який наразі керує мережею із більше ніж 250 магазинами в сегменті H&B.

Магазин ДЦ до купівлі 100% акцій мережі A. S. Watson Group

  • Загальна кількість магазинів в Україні: 403

Західноукраїнська фармацевтична компанія 3І (три і) вже 30 років забезпечує українців і установи охорони здоров’я лікарськими засобами і медичними виробами. ТОВ «3І» заснував у 1993 році львівський бізнесмен Ігор Павлиш. Спочатку ключовим напрямком діяльності компанії було постачання до лікувально-профілактичних закладів Західної України сучасного діагностичного та лабораторного обладнання, але у 1994 році компанія запустила фармацевтичний напрямок діяльності, який і став її головним бізнесом.

Відправною точкою для розвитку рітейлу 3І стала гіперінфляція 1998 року. В компанії зробили висновки, що оптовий сектор вітчизняного фармацевтичного бізнесу занадто ризикованим, адже на цей вид діяльності фінансово-економічні кризи негативно впливають чи не в першу чергу. Тому для зниження фінансових ризиків стали більше уваги приділяти розвитку власної аптечної мережі. Наразі 3І об’єднує понад 400 аптечних установ в 10-ти областях України.

Frizman

Загальна кількість магазинів в Україні: 11

Бренд жіночого одягу Frizman по праву можна назвали одним з найдавніших українських fashion-рітейлерів. Свою назву харківський бренд отримав на честь свого засновника Ігоря Фрізмана. Після його смерті у 2004 роцi стратегією бренду і розробкою колекцій стала займатися його дружина Наталія Веселянська (Фрізман). Вона зосередила бренд на виготовленні верхнього одягу. Ключовим продуктом Frizman стали безпідкладкові пальто ручної роботи. Однак з 2016 року асортимент бренду поповнюється капсульними колекціями суконь, брюк і костюмів.

Згідно з інформацією на сайті Frizman, продукція бренду представлена в 11 торгових точках в різних регіонах України. Також у компанії є чотири монобрендових магазини в столиці – в ЦУМ Київ, ТРЦ Ocean Plaza, а також ще два в street-retail. Харківські магазини через повномасштабне вторгнення компанія була змушена закрити.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку