Справа в коробці: як побудувати бізнес з доставки їжі з мінімумом інвестицій
Проект з доставки їжі від українських виробників “Местная Еда” успішно працює вже більше трьох років і має намір масштабувати бізнес.
Починався проект в 2014 році – на хвилі значного збільшення попиту на товари українських виробників. Як згадує засновниця сервісу Марина Булацька (яка на той час вже отримала перший підприємницький досвід, відкривши рекламне агентство Aprel), до ідеї “Местной Еды” її підштовхнула подруга Настя Колєснікова, яка створила однойменний проект в Москві. «Однак її основний напрямок – проведення щомісячних маркетів “Местной Еды”. У мене на той момент не було досвіду організації та проведення таких заходів, та й цей формат мені був найменш цікавий. При цьому ніша доставки їжі була практично вільною і я зрозуміла, що мені буде цікаво розвивати саме такий проект», – каже засновниця “Местной Еды”. В результаті народився формат, який передбачає доставку в оригінальних дерев’яних ящиках семи-восьми продуктів від різних українських виробників. Ще однією фішкою сервісу є те, що клієнти не знають заздалегідь про наповнення ящика – щомісяця формується нова пропозиція від нових виробників.
Хороший старт – запорука успіху
Починався проект всього з двох чоловік: самої Марини Булацької і її подруги Надії, яка через півроку вийшла з бізнесу і переїхала жити в іншу країну. Тоді дівчата самі знаходили невеликих локальних виробників продуктів, закуповували їх товар, формували ящики і доставляли їх клієнтам на власних авто. Для запуску проекту потрібні були незначні інвестиції – близько $ 1 000. «У багатьох питаннях нам допомагали абсолютно безкоштовно або за чисто символічні гроші. З огляду на те, що я завжди працювала в маркетингу і рекламі, у мене багато друзів серед розробників і дизайнерів, які допомогли зробити першу версію сайту. Не знадобилося великих коштів і на розкрутку, так як наше просування в основному будується через сторінки в соцмережах, які ми ведемо самостійно », – пояснює Булацька. За її словами на старті також допомогли українські ЗМІ, які зацікавилися проектом і написали про нього. Завдяки цьому “Местная Еда” отримала велику кількість замовлень вже в перші місяці роботи. Збільшення знань про проект допомогло Марині домовлятися з виробниками продуктів.
«Ми не позиціонували “Местную Еду”, як їжу винятково від фермерських господарств. Ми шукали молодих і перспективних виробників, які вміють добре готувати і роблять оригінальні продукти. Багато наших постачальників роблять свої перші кроки в бізнесі, і для них важливо, щоб люди дізналися про них, спробували їх продукцію. Таким чином, “Местная еда” для них – хороший старт. Адже ми не тільки поставляємо їжу клієнтам, але і детально розповідаємо історії виникнення наших резидентів в соцмережах. Ми давно зрозуміли, що людям цікаво читати про людей, які стоять за тим чи іншим продуктом », – впевнена засновниця “Местной Еды”.
За її словами, сервіс спочатку планувався не стільки як бізнес, а більше як соціальний проект, що допомагає в просуванні невеликих українських виробників. Вона впевнена, що формат «сюрпризу» в коробці також дозволяє сервісу куштувати новинки, які людина не зважилася б спробувати сама. Наприклад – кульбабовий джем, буряковий чатні та інші нетривіальні продукти. Згодом, на сайті компанії також з’явилася можливість доукомплектації ящика вподобаним продуктом, і така функція виявилася дуже затребуваною – клієнти доповнюють ящики в 70% всіх замовлень. «Тому зараз у нас є завдання збільшити список продуктів для доукомлпектаціі. Таким чином “Местная Еда” робить невеликі, але впевнені кроки в бік формату інтернет-магазину », – пояснює Булацька.
Помірний розвиток
Зараз в проекті працює п’ять чоловік: Марина, Маша – її заступник і Маша – логіст, ще двоє людей допомагають робити доставки. Замовлення на сайті компанії приймаються з 1-го по 20-е число кожного місяця, після чого починається робота над базою замовлень. У клієнтів дізнаються про зручну дату і час доставки, а логіст розробляє оптимальний для доставок маршрут. Кількість замовлень в основному стабільна, проте істотно зростає в передноворічний період, коли ящики замовляють на подарунок. Тоді у компанії з’являється багато замовлень з корпоративного сектора, для виконання яких залучається додатковий персонал.
Через три роки після запуску багато виробників самі приходять в “Местную Еду” з пропозиціями про співпрацю. Однак найчастіше сервісу доводиться відмовляти через високу вартість продукту. «Деякі приходять з хорошою продукцією, але занадто дорогою для нас. Зараз вартість нашого дерев’яного ящика з сімома продуктами – 495 грн, тому ми не можемо дозволити собі комплектувати в ящику продукти вартістю 100 грн кожен, інакше нам доведеться працювати собі в збиток », – пояснює Булацька.
За її словами з 2014 року компанії довелося два рази піднімати ціни, однак робили це дуже обережно. Щоб частково нівелювати вплив інфляції, в компанії впровадили альтернативу дерев’яному ящику і запропонували картонну коробку з тим же наповненням, але дешевше – за 420 грн (незважаючи на побоювання, що таким чином сервіс втратить одну зі своїх головних фішок, рішення виявилося вдалим і зараз близько 60% клієнтів замовляють картонний ящик). Подальше підвищення вартості, на думку засновниці сервісу, може негативно позначитися на кількості замовлень. «Наша стратегія – нарощувати оборот, а не маржу в розрізі одного ящика, тому підвищувати ціну найближчим часом ми не будемо», – каже Булацька.
У той же час, вона не виключає, що в подальшому “Местная Еда” запропонує своїм клієнтам «спеціальний ящик», до якого увійдуть більш дорогі товари українських виробників. У компанії розраховують розширити свою потенційну аудиторію за рахунок людей, що віддають перевагу більш вишуканій їжі. Також вже почали тестувати щотижневі ящики (які будуть включати менше продуктів і коштувати дешевше) і планують ще кілька проектів, серед яких і вихід в роздріб з новим форматом.
Незважаючи на те, що спочатку “Местная Еда” планували розвивати як київський сервіс, вже зараз за допомогою Нова Пошта компанія доставляє частину замовлень в інші міста. Марина Булацька впевнена, що поступово проект можна масштабувати по всій Україні: «Однак для того, щоб реалізувати всі нові ідеї та формати, потрібні додаткові інвестиції – на постійне доопрацювання сайту, просування, персонал. Тому зараз я всерйоз роздумую над залученням в проект інвестора, завдяки якому “Местная Еда” отримала б новий імпульс до розвитку».
Читайте також –
Де раки зимують: як створити успішний фаст-фуд стартап і почати продавати франшизу