
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Кілька років тому український виробник солодощів LOL & POP вирішив вийти на європейський ринок. Однак не у всіх країнах вийшло реалізувати бізнес-модель компанії.
RAU розпочинає серію публікацій Franchise-story: про те, як побудувати успішний бізнес, продаючи іншим право працювати під розкрученим брендом і використовувати перевірені технології. Що краще – самому пробувати і помилятися або скористатися досвідом, наприклад, освітнього проекту від Franchise Group?
З якими складнощами стикаються вітчизняні підприємці, які особливості відзначають на нових для себе і своїх партнерів ринках Польщі, Болгарії та Ізраїлю, чому в підсумку закрили роздріб в Кракові і які нові канали продажів розвиватимуть далі, RAU розповіла співвласниця торгової марки LOL & POP Олена Токар.
Олена разом з чоловіком Дмитром Пантюхіним розвиває марку солодощів ручної роботи LOL & POP. За п’ять років розвитку бренду карамельні цукерки, маршмеллоу, ірис, желейні цукерки і інша продукція, стали продаватися в мережах Еколавка, Good Wine, Антошка, WineTime і невеликих кав’ярнях по всій Україні.
Бізнес-модель передбачає відкриття роздрібного магазину разом з виробництвом. Особливістю цукерок є те, що вони всі виробляються вручну і з натуральних інгредієнтів. Покупці можуть побачити, як виготовляється карамель і відразу ж придбати її і інші солодощі з вітрини. В Україні у LOL & POP є дві торгові точки: в Києві – власна та в Запоріжжі – франчайзингова. Також продукцію бренду можна купити в інтернеті: продажі через фірмовий сайт формують третину товарообігу. За один візит в роздрібному магазині відвідувачі в середньому залишають близько 250 грн.
Стратегія LOL & POP передбачала вихід на ринки інших країн, і в 2015 році Олена з Дмитром відкрили власний магазин з виробництвом в Польщі. На той момент вони встигли “набити руку” і були впевнені в успіху.
У LOL & POP були запити з Європи на відкриття франчайзингових об’єктів, проте вони не могли їх прийняти через відсутність досвіду ведення бізнесу в ЄС. Підприємцям необхідно було зрозуміти, як працює бізнес в іншій країні, які дозвільні документи необхідні, які вимоги і особливості. Олена з Дмитром проаналізували ринок, з’їздили в бізнес-тур до Польщі, підготувалися до переїзду і поїхали з маленькою донькою освоювати незнайомий їм ринок – до польського Кракова. Передбачалося, що відкриття виробництва і пошук команди займе не більше року, однак на практиці процес затягнувся.
Після пошуків локації в центрі партнери змушені були розширити географію, і звернути увагу на інші райони, оскільки відповідних приміщень в Старому Місті не виявилося. Вони були або величезними, або занадто маленькими. В результаті подружжя орендували приміщення в 10 хвилинах їзди від центру. Локація виявилася з дуже зручним під’їздом і вільною парковкою, що припало до душі місцевим жителям, які стали основними клієнтами LOL & POP в Польщі.
Виробництво займало близько 60 кв. м на ньому працювали Олена з чоловіком і ще один співробітник. Дивитися на те, як виготовляється карамель ручної роботи, приїжджали школярі в рамках екскурсій, популярною стала послуга проведення дитячих днів народження в сімейній мануфактурі. Також серед місцевих компаній були і такі, що почали замовляти індивідуальні цукерки.
Продукцію LOL & POP брали для продажу дитячі ігрові кімнати та центри. Майстер-класи відрізнялися тим, що кожна дитина могла зробити свою цукерку, а майстри детально розповідали про кожен крок виробництва. Через два роки подружжя прийняло рішення закрити роздріб і виробництво і повернутися в Україну. Чим було зумовлене таке рішення?
Підприємці зіткнулися з низкою проблем. Отже, підводні “камені”, про які варто знати і пам’ятати, виходячи на новий ринок:
У Польщі підприємці закрили тільки роздріб. Напрацьовані зв’язки з партнерами продовжують працювати. “Я вважаю це величезним досвідом, дуже важким, але не можу сказати, що проект був неуспішним – він приносив прибуток. Я не змогла знайти людину, яка б змогла управляти магазином і розвивати бренд без моєї щоденної присутності там. Перебувати весь час в Польщі ми не хотіли “, – розповідає Олена Токар.
За два роки інвестиції окупилися і справи йшли добре, але в існуючому форматі та з урахуванням поведінки поляків вести бізнес там виявилося не так прибутково, як хотілося б. Поляки женуться за низькою ціною, а якість і склад продуктів для багатьох це питання другорядне.
Після запуску виробництва в Кракові, Олена Токар продала франшизу в Ізраїль і Болгарію. У Болгарії франчайзинговий об’єкт відкрив колишній співвітчизник. Вибір локації, оренда і юридичне оформлення на місці вирішували партнери, грунтуючись на досвіді, який був у LOL&POP в Польщі. Але свої тонкощі є у кожного з ринків. Наприклад, в Болгарії теж зустрілися непередбачені “підводні камені”:
Незважаючи на складнощі, бізнес в Болгарії продовжує працювати, партнер недавно переїхав в нове приміщення, ближче до центру.
В Ізраїлі точку також відкрив українець, який виїхав туди жити. Після двох років перебування в Ізраїлі, партнер вирішив, що хоче повернутися, і продав бізнес місцевому бізнесмену. Особливості, з яким він зіткнувся на місцевому ринку:
Навіть з огляду на всі ці тонкощі, цей ринок досить перспективний.
Виходячи на ринок іншої країни, бізнесменові варто розуміти і пам’ятати, що ніхто його особливо не чекає, яким би унікальним не був його товар. Довіра і позиції на ринку необхідно буде завойовувати. Потрібно бути готовим до того, що навіть скрупульозно вибудувана бізнес-модель, може не спрацювати в іншій країні, а гастрономічні пристрасті населення можуть відрізнятися. В юридичних тонкощах краще місцевих компаній ніхто не розбереться.
Незважаючи на змінні успіхи у виході на міжнародні ринки, засновники LOL&POP розглядають і іншу концепцію співпраці з Європою – експорт. При цьому вони не обмежуються Європою – нещодавно Олена і Дмитро представляли продукцію на міжнародній виставці в Канаді SIAL Canada 2018. Компанія LOL & POP стала однією з семи відібраних компаній для участі в програмі UCANEXPORT. Основна мета даної програми – допомога малим і середнім підприємствам України у виході на ринок Канади.
Читайте також –