
Фаст-фуд, гідний короля: історія успіху мережі Burger King


Посилки з Nike, Adidas, iPhone заборонили пропускати через кордон. Чи це Правда?
Як пише портал LIGA.net, стрімкий розвиток транскордонної торгівлі – це тренд, який зачепив й Україну. Громадяни зрозуміли, що купувати одяг і техніку часто дешевше через китайські та інші іноземні інтернет-магазини. Цю ж схему ввезення використовують і деякі рітейлери.
З недавніх пір обсяги міжнародних відправлень обчислюються десятками мільйонів в рік. Ясна річ, офіційні дистриб’ютори (або їх уповноважені представники) відчули значну конкуренцію з боку неофіційного (але законного) каналу збуту. Бізнесмени почали будувати один одному підступи на митниці. Страждає поки переважно споживач, який іноді може не отримати свої посилки.
Вчора в різних українських ЗМІ з різним ступенем перекручування і перебільшення відгриміли новини про те, що тепер митниця має право не пропускати через кордон посилки з товарами, які українці замовили в іноземних інтернет-магазинах.
Можна в це вірити? Спочатку, мабуть, слід розібратися, звідки з’явилися такого роду повідомлення. Джерелом багатьох з них став аналіз митного реєстру об’єктів інтелектуальної власності, який провів сервіс OpenDataBot . “Вам не доставлять кросівки Nike, iPhone і продукцію ще 1146 міжнародних фірм, які ви купили за кордоном”, – ошелешив він вчора українців своїм повідомленням.
Звідки взялася ця інформація? І чи є вона новиною? Все почалося з того, що СЕО найбільшого в країні інтернет-магазину Владислав Чечоткін опублікував у себе на сторінці в Facebook не менш сенсаційний меседж.
“Відтепер митниця забороняє фізичним особам ввезення в Україну товарів, права на торговельні марки яких заявлені у митному реєстрі. Не офіційно митні інспектори кажуть що це найсуворіша вказівка з Києва. Для зацыкавлених уточню, ноу хау з раші. Працює в раші і тепер в Україні”, – написав він.
Що дивно: в українському законодавстві або нормах митного контролю нічого не змінилося. Реєстр об’єктів інтелектуальної власності існує в Україні вже багато років (аналогічний є і в інших країнах). І в нього дійсно вносять інформацію про захищені бренди правовласників і їхні юристи/офіційні дистриб’ютори в Україні з метою захисту ринку від контрафакту. У цьому списку дійсно є і Nike, iPhone та інші відомі бренди. Але в українців, як і раніше, залишається право ввозити з допомогою поштових операторів без мита, податків та митного оформлення посилки вартістю менше 150 Євро. Тут теж нічого не змінилося.
Чому ж б’є тривогу Чечоткін і підхоплює меседж OpenDataBot? Як з’ясувалося, на ринку транскордонних поштових відправлень в Україні дійсно стався прецедент. За інформацією керівника Розетки, на митниці почали “застрявати” посилки зі смартфонами Meizu. Чечоткін звинувачує в цьому конкурента – Цитрус, який є офіційним ексклюзивним дистриб’ютором цих смартфонів в Україну. Нібито його представники написали в ГФС скаргу про те, що почастішали випадки контрафактного ввезення бренду Meizu, в тому числі в посилках через логістичних операторів. І митниця почала відпрацьовувати скаргу. У Цитрусі наявність подібних звернень підтверджують. Як з’ясувалося, їх ініціатором є екс-співробітниця цієї роздрібної мережі юрист Вікторія Цитович. Вона зараз представляє інтереси бренду Meizu в Україні.
Редакція LIGA.net з нею зв’язалася. Вікторія Цитович розповіла, що зробила контрольну закупівлю смартфона Meizu через магазин Розетка. Вона з’ясовувала, що товар надходить в Україну через логістичного оператора Meest Express, а відправником є Євромарт. Нагадаємо, що Розетка працює за принципом маркетплейса, коли оголошення про товар на її сайті може розміщувати інший магазин. Розетка у такому випадку є агрегатором.
Вікторія Цитрович відправила отриману інформацію на митницю. Вона зазначила, що мова йде про контрафакт. За її словами, ГФС надіслала їй вже близько 100 повідомлень про те, що посилки з Meizu надходять в Україну не через офіційний канал. “Як правило, покупці від посилок відмовляються. Судових спорів не було”, – підкреслює юрист.
За її словами, митниця має право перевіряти посилки на кордоні протягом 10-ти робочих днів. Як пояснює директор компанії IPStyle, патентний повірений Марія Ортинська, покупцям все-таки має сенс почекати. Адже права на купівлю товару в закордонному магазині їх ніхто не позбавляв. “Якщо по закінченню 10-ти робочих днів правовласник не звертається в суд і письмово не повідомляє в органи доходів і зборів про звернення до суду, то товар, затриманий на кордоні за його зверненням, повинен без проблем пройти розмитнення. Покупець його отримає, але з затримкою”, – підкреслює вона.
Чи можуть інші бренди або представники в Україні вчинити подібне і змусити митників перевіряти посилки? Відповідь – так. Але аж до останнього часу практично такого не відбувалося.
Що змінилося зараз? За останні роки обсяги транскордонної торгівлі з нашою країною збільшилися в рази. В першу чергу це пов’язано з тим, що багато українців усвідомило: дешевше купувати одяг і техніку через китайські інтернет-магазини. Президент Української асоціації директ маркетингу Валентин Калашник нещодавно розповідав, що за рік в Україну прийшло більше 10 млн відправлень від продавців AliExpress.
Частина українських маркетплейсів теж цим каналом користується. Простіше роздрібнити комерційну партію товару на кілька посилок, завести в Україну і продати кінцевому споживачеві. В цьому немає нічого протизаконного. Але така схема, зрозуміло, не подобається офіційним дистриб’юторам товарів, які платять всі державні податки і мита при їх ввезенні. І вони починають все частіше вдаватися до свого законного права звернення до ГФС з проханнями блокувати контрафакт, під опис якого теоретично можуть потрапити всі товари, що йдуть в Україну в обхід офіційного дистриб’ютора.
Само собою, зрозуміло, виходить плутанина. Логістичні оператори починають працювати повільніше і непередбачувано.
“Вже п’ятий день працівники внутрішньої безпеки ГФС втручаються в роботу сектору митного оформлення міжнародних експрес-відправлень у нашій сортувальній станції, куди надходять посилки за міжнародними напрямками. Не надаючи жодних пояснень, вони оглядають всі без винятку посилки, несанкціоновано фотографують та знімають на відео прийом посилок з авіа і навіть автомобільних рейсів і заважають їх обробці, створюючи штучні перешкоди. При цьому будь-яких порушень, які б давали підстави для такої поглибленої уваги, не виявлено”, – таке тривожне повідомлення опублікувала минулого тижня Нова Пошта. Не відомо, чи пов’язані обшуки якимось чином із зверненнями про контрафакт. Але, очевидно, що митники намагаються останнім часом посилити контроль.
Такої плутанини на митниці могло б і не бути, якби в Україні були чітко прописані норми міжнародної торгівлі в блоці про вичерпання прав на використання торговельної марки. Докладно описував цю проблему засновник Hotline.ua Сергій Арабаджи в колонці на Ain.ua.
“Деякі країни вважають, що імпортер (покупець) товару повинен при ввезенні в свою країну підтвердити у виробника право на його продаж. Це називається національний принцип вичерпання прав. Якщо цього робити не потрібно – це міжнародний підхід (більш докладно тут)”, – пише він.
За словами бізнесмена, на сьогоднішній день, в нашому законодавстві принцип вичерпання прав чітко не встановлений. Формулювання Закону України Про охорону прав на знаки для товарів і послуг дозволяє вважати, що встановлюється міжнародний принцип, але про це явно не сказано. “Це створює можливість для альтернативного трактування: існуючий Митний реєстр об’єктів права інтелектуальної власності, який покликаний не допустити імпорт підробок, використовується деякими дистриб’юторами, вендорами і митницею для обмеження імпорту оригінальної продукції (докладніша думка юриста)”, – пише Арабаджи.
Джерело: LIGA.net