Життя триває! Підсумки року в українському рітейлі
Головні події 2016-го в українському рітейлі і девелопменті на думку Асоціації рітейлерів України.
Рік, що минає, видався насиченим для українських бізнесменів сфери рітейлу та девелопменту. Введення в експлуатацію ТРЦ, які будувалися кілька років і встигли за цей час змінити господарів, анонсування і початок будівництва нових об’єктів, гучні покупки і продажі, надшвидкий розвиток одних і стагнація інших торговельних мереж, поява нових брендів і банкрутство і відхід з ринку перевірених часом торгових марок. Подій було багато, і виділити головне, що позначилося на всьому українському рітейлі, не так вже просто.
Асоціація рітейлерів України обрала найвизначніші події і підбиває підсумки року в сферах рітейлу та девелопменту.
Підсумки року: Зростання роздрібного товарообігу
Вперше за останні два з половиною року Держстат відзвітував про зростання обороту роздрібної торгівлі. Збільшення незначне – на 3,7% за січень-листопад, але це поза сумнівом позитивний сигнал для ринку. Звичайно, потрібно враховувати «ефект низької бази» – у минулому році порівняно з 2014-му падіння обороту склало 19,8%, а в 2014-му порівняно з 2013-м: 7,5%. Причому в цьому році, на відміну від попереднього, не було різкого знецінення гривні, і інфляція в рази менше, ніж майже 50% в 2015-му.
Поки що про повернення на докризові позиції мови не йде навіть близько. Але хочеться вірити, що це перша ластівка – провісник відродження українського ринку рітейлу. Частково підтвердженням цьому служить збільшення інтересу до приміщень стріт-ритейлу: попит на оренду площ стабілізувався і почав потроху зростати.
Позитивні зміни на ринку також підтверджує вихід нових зарубіжних (хоч і в основному за франчайзингової моделі) та українських брендів. У 2016 році В Україні з’явився ряд нових брендів з Італії (Tezenis, Atos Lombardini, Isabel Garcia), Німеччини (Steiff), США (Converse), Туреччини (KIWI) і Єгипту (Ravin jeans). В торгових центрах відкрився ряд магазинів українських брендів, таких як Kids Republic, Miracle Me, Goldi та інші.
Підсумки року: Нові ТРЦ
Після провального 2015 року, коли в столиці не був введений в експлуатацію жоден торгівельно-розважальний центр (і взагалі тільки один великий об’єкт торгівельної нерухомості – ТЦ NOVUS), 2016-й видався надактивним. Тільки в Києві почали роботу три ТРЦ – New Way, ЦУМ і Lavina. До їх відкриття орендні ставки в торгівельно-розважальних центрах вперше за три роки продемонстрували зростання, що також свідчить про пожвавлення ринку.
Але такий обсяг введених в експлуатацію орендних площ здатний істотно змінити ситуацію на ринку комерційної нерухомості Києва. Принаймні до тих пір, поки на український ринок вийдуть нові бренди, здатні заповнити вільні площі.
Пожвавилися і регіони. Після декількох років добудови у Львові розпочав роботу найбільший ТРЦ Західної України Victoria Gardens, а в Дніпрі – перший в країні ТЦ, споруджений з морських вантажних контейнерів – Кубометр.
Підсумки року: купівля-продаж
Крім відкриття нових ТРЦ, про пожвавлення ринку комерційної нерухомості свідчать і угоди купівлі-продажу об’єктів. Найбільша інвесткомпанія України Dragon Capital закрила відразу дві знакові операції. У вересні підтвердилися чутки про інтерес банкірів до торгівельного центру “Піраміда”, розташованого в Києві на Позняках. Угода оцінюється в $19-23 млн, але офіційно суму покупки Dragon Capital не називає.
Вже на початку жовтня стало відомо про ще дві великі покупки інвесткомпанії: складських комплексів класу «А» East Gate Logistic і West Gate Logistic. Примітно, що на досягнутому Dragon Capital зупинятися не збирається – керуючий директор інвесткомпанії Володимир Тимочко в інтерв’ю RAU розповів, що компанія готова розглянути й інші об’єкти, якщо “це будуть якісні ТЦ, що мають потенціал для зростання і в чиїй довгострокової успішності ми впевнені”.
На початку року відбулася ще одна операція з купівлі торгового центру – Олександр і Галина Гереги купила Альта-Центр. Але якщо Dragon Capital придбав об’єкт не з метою знесення або перепрофілювання, то на місці Альта-Центр незабаром з’явиться гіпермаркет DIY Епіцентр К.
Не обійшлося без гучних злиттів і поглинань в ритейлі. Найбільша роздрібна мережа країни – концерн АТБ – різко посилила свої позиції в західних регіонах. Крім відкриття власних магазинів, для прискорення експансії вона придбала частину магазинів мережі Барвінок.
Підсумки року: E-commerce
Помітні зміни відбулися і в інтернет-торгівлі. Перше, на що варто звернути увагу: бурхливий розвиток сегмента маркетплейс. Ще у жовтні Prom.ua вперше за всю історію обігнав по трафіку найбільший інтернет-магазин України – Rozetka.ua. Український ринок онлайн торгівлі залишається самим швидкозростаючим в Європі – якщо в 2015-му він виріс майже на 35%, то в цьому році, за розрахунками групи компаній EVO, він збільшиться на 50%, а його обсяг досягне 38-39 млрд грн. Але маркетплейси випереджають навіть такі захмарні показники зростання: наприклад, оборот на майданчиках EVO за 2015-й виріс на 73%, а bigl.ua зумів за місяць потроїти кількість замовлень.
Окремо варто відзначити об’єднання більшості проектів групи Allegro-NASPERS під єдиним брендом – EVO Group. Ряд проектів, раніше формально незалежних, зараз розвивається в рамках єдиної скоординованої структури з чітким розумінням і позиціонуванням.
Відзначимо і появу в UAnet ще одного потужного гравця: портал 27.ua, що також входить в орбіту групи Епіцентр. За своїм потенціалом він цілком здатний потіснити традиційних лідерів ринку e-commerce, але чи зуміють Гереги повністю реалізувати задум із «вбивцею Rozetka.ua» – буде ясно лише через пару років.
Особливу увагу в цьому, і, ймовірно, в майбутньому році, рітейлери і ТРЦ приділили просування в соцмережах. Такий порівняно недорогий і ефективний спосіб залучення уваги оцінили багато гравців, тому до кінця року розгорнулася запекла боротьба за лідируючі позиції в рейтингах facebook. Так що 2017-й, швидше за все, стане роком своєрідною заочної конкуренції між SMM-фахівцями конкуруючих компаній.
Підсумки року: нові формати
Чим ще запам’ятається рік, що минає: рітейлери перестали боятися експериментувати і почали активно відкривати об’єкти в нових нестандартних форматах. В першу чергу тут варто говорити про зазвичай консервативні маркети сегмента FMCG. Всі лідери ринку намагалися залучити покупців незвичайними ходами, проявляючи фантазію і креативність.
Тільки за цей рік компанії запропонували українцям і Сільпо в ямайському стилі в Броварах, і категорично оновлений АТБ в Дніпрі, і METRO під гаслом «Опт для всіх» у Києві. Вистачало і менш гучних змін: наприклад, Наш Край відкрив перші торгові точки з власною пекарнею, а Брусничка реконструювала відразу кілька застарілих супермаркетів. Судячи з тенденції, в наступному році змагання в креативності між торговими мережами продовжиться, що однозначно піде на користь споживачам.
Підсумки року: Fashion
У сегменті одягу варто відзначити бурхливий розвиток сегмента made in Ukraine. Одна з головних новин року: відкриття в самому центрі Києва, на Хрещатику, на місці колишньої Grand Gallery, самого великого магазину українських брендів Всі.Свої. І це не єдиний подібний проект: у столичному ЦУМ відкрилася велика зона товарів made in Ukraine ЦУМ UA, у Дніпрі з’явився перший магазин UAmade, успішно розвиваються проекти NAMES’UA і UDress.
Це приклади успішного переходу українських виробників і рітейлерів на новий рівень і відкриття традиційних офлайнових магазинів. У той же час багато вітчизняних виробників одягу і взуття продовжують шукати клієнтів і продавати товар в основному через інтернет, роблячи упор на соціальні мережі. І не можна сказати, що у них справи йдуть гірше. Приміром, W8less, Вікно у двір, ETNODIM за охопленням аудиторії і обсягами продажів цілком можуть посперечатися з багатьма своїми колегами з оффлайнового роздробу. Так що високий інтерес до українських брендів зберігається, і не тільки в Україні, що гарантує подальший розвиток оригінальних і якісних виробників вітчизняного одягу.