Аптека без цін: чому Аптека низьких цін була змушена поміняти вивіски

Аптека без цін: чому Аптека низьких цін була змушена поміняти вивіски

05.07.2017 09:00
  7428
Іван Зайцев

Чим небезпечне використання в вивісках і назвах компаній провокаційних гасел і що загрожує рітейлеру за введення споживачів в оману – аналіз юристів GOLAW.
Деякий час назад споживачі звернули увагу на незвичайний ребрендинг популярної мережі «Аптека низьких цін». На вивісках багатьох торгових точок компанії зникло останнє слово. Частина об’єктів тепер просто називалася «Аптека низьких :-)  :-)  :-) », частина – «Аптека низьких ц». Як правило, будь-який ребрендинг або редизайн компанії використовують для додаткового піару, але в даному випадку ніяких офіційних заяв фармацевти не робили. Втім, про причини здогадатися не важко: користувачі Всесвітньої павутини неодноразово скаржилися, що, незважаючи на захоплюючу назву, ціни в аптечній мережі далеко не найнижчі.

Більш того – приблизно п’ять років тому навколо можливості використовувати це найменування розгорілася неабияка боротьба. Відразу ряд операторів аптечного ринку звернувся до Антимонопольного комітету України (АМКУ) та інші держоргани з пропозицією заборонити використовувати в назвах і вивісках аптек словосполучення «соціальні ціни», «низькі ціни», «соціальна аптека» і їм подібні. МОЗ підтримав цю ініціативу, але тодішнім власникам бренду «Аптека низьких цін» – компанії «Домінант-Фарм» – в липні 2013 року вдалося довести свою правоту в Вищому адміністративному суді. Кілька років неперейменовані торгові точки, які обіцяли низькі ціни, працювали під колишніми вивісками. Зараз почався черговий етап перейменувань.

З чим це може бути викликано, і які можуть бути наслідки для рітейлера, заманює клієнтів гучними гаслами, – аналізують фахівці юридичного партнера Асоціації рітейлерів України – юридичної компанії GOLAW.

Особливості конкуренції: чи можливий штраф за «низькі ціни»?

Як могли помітити споживачі, одна з аптечних мереж, яка працює під торговою маркою «Аптека низьких цін», нещодавно змінила вивіски на фасадах аптечних закладів. Такий вимушений крок міг бути спровокований розслідуванням органів Антимонопольного комітету України (АМКУ) проти такої аптечної мережі, а також висновками, зробленими за результатами розслідування та рекомендаціями припинити поширення неправдивої інформації, яку містить зовнішня реклама зазначених аптек.

Все повинно бути чесно

Як відомо, ніхто не повинен бути підданий санкціям або якому-небудь іншому виду покарання за досягнення переваг в чесній конкурентній боротьбі. У той же час, законодавство України обмежує підприємців в способах ведення такої боротьби, передбачаючи відповідальність за недобросовісну конкуренцію.

Під недобросовісною конкуренцією розуміються будь-які дії суб’єкта господарювання, що суперечать торговим та іншим чесним звичаям у господарській діяльності. Одна з форм прояву недобросовісної конкуренції – поширення інформації, яка вводить в оману. До такої інформації, зокрема, належать свідчення, які містять неповні, неточні або неправдиві дані про ціну товару. Саме це правопорушення, на думку органів АМКУ, зробили компанії ТОВ «Аптека низьких цін К» і ТОВ «Аптека низьких цін ТМ», розмістивши зовнішню рекламу, яка містить неправдиві відомості.

Підставою для розслідування стало звернення заявниці, яка протягом певного часу купувала лікарські засоби в аптечній мережі «Аптека низьких цін», вважаючи, що ціна в даній аптечної мережі нижче, ніж у конкурентів. Однак, купивши аналогічні препарати в інших аптечних закладах, заявниця виявила, що куплені препарати дешевше, ніж в аптечній мережі «Аптека низьких цін».

На основі цієї інформації органи АМКУ провели власне розслідування, в результаті якого з’ясувалося, що роздрібні ціни на окремі лікарські засоби в аптечній мережі «Аптека низьких цін» в дійсності вище, ніж у конкурентів, що не позиціонують себе як аптечні мережі з низькими цінами.

Крім того, ТОВ «Аптека низьких цін К» і ТОВ «Аптека низьких цін ТМ» також порушили Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів. Зазначені умови забороняють розміщувати на фасадах аптек найменування, які містять вказівки на рівень цін, що може вплинути на наміри споживача придбати товар в такому аптечному закладі.

В результаті органи АМКУ адресували ТОВ «Аптека низьких цін К» і ТОВ «Аптека низьких цін ТМ» обов’язкові до виконання рекомендації припинити встановлені правопорушення і привести зовнішнє оформлення аптечних закладів у відповідність до вимог законодавства, що і стало причиною заміни вивісок.

 

Як уникнути порушень?

Варто зазначити, що поширення оманливої ​​інформації про товари або послуги традиційно є одним з найбільш частих порушень законодавства про захист від недобросовісної конкуренції. У 2016 році за подібні порушення органами АМКУ були накладені штрафи на загальну суму близько 5 мільйонів гривень.

Щоб уникнути штрафу, по можливості, не варто використовувати в рекламі, в тому числі зовнішньої, інформацію з розряду «найнижчі ціни» або «дешевше немає». У разі, якщо така інформація не буде підтверджена фактичними даними, господарюючий суб’єкт може бути притягнутий до відповідальності за поширення інформації, яка вводить в оману, з метою отримання неправомірних переваг у конкуренції.

Одним із способів збору фактичних даних про рівень цін може бути запит органів АМКУ до конкурентам підприємця, який розмістив зазначену рекламу або інформацію. З огляду на, що законодавство України встановлює штрафи за неподання інформації на запит АМКУ, конкуруючі компанії будуть змушені надати АМКУ інформацію про роздрібні ціни на аналогічні товари в їх мережах. Саме інформація про роздрібні ціни конкурентів аптечної мережі «Аптека низьких цін», надана на запит органів АМКУ, дала наглядовому органу можливість провести порівняльний аналіз цін і прийти до висновку, що аптечна мережа вводить споживачів в оману щодо рівня цін на окремі препарати.

Ефективний спосіб уникнути порушення законодавства про захист конкуренції – звернення до органів АМКУ за попередніми висновками у формі рекомендаційних роз’яснень щодо відповідності реклами компанії нормам Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції».

За порушення законодавства про захист від недобросовісної конкуренції до суб’єктів господарювання можуть бути застосовані санкції у вигляді штрафу в розмірі до 5% доходу (виручки) від реалізації товарів, робіт або послуг за останній звітний рік, що передував року, в якому накладено штраф.

З буквального прочитання положень Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» слід, що поширення неправдивої, неповної або неточної інформації про товар або про його ціну навіть одній особі є фактом поширення інформації, яка вводить в оману, і може мати відповідні наслідки для суб’єкта господарювання , який таку інформацію поширив.

З огляду на вищевикладене, рітейлерам, як і будь-яким іншим підприємцям, варто з особливою увагою ставитися до змісту реклами, в тому числі зовнішньої, і, по можливості, проводити перевірку такої реклами або інформації на предмет її відповідності вимогам законодавства.

Автори – Максим Лебедєв, керуючий юрист GOLAW

Артем Фролов, юрист GOLAW

Читайте також –

 

https://rau.ua/experience/sovety-yuristov/sovety-yurista-reklamu/


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку