Швидкі іспанці: в чому стратегія успіху сервісу доставки Glovo

Швидкі іспанці: в чому стратегія успіху сервісу доставки Glovo

11.04.2020 09:00
  1420
rau

Завдяки чому стартап з Барселони Glovo захоплює ринок за ринком, в тому числі й український.

Цей матеріал доступний російською мовою

У світі Glovo більш відомий як один з найпопулярніших іспанських стартапів, що досяг успіху на доволі зрозумілій, майже традиційній бізнес-ідеї, яку трохи проапгрейдили за допомогою технологій. Портал Investory News зібрав коротку історію компанії. Редакція RAU публікує доповнену версію матеріалу.

Досвід та амбіції

Для Glovo все почалося у 2015 році, коли Сача Міхауд та Оскар Піерре запустили стартап у Барселоні. На той момент обидва засновники вже були досвідченими бізнесменами. Наприклад, Сача Міхауд до цього заснував кілька успішних діджитал-компаній, у тому числі відомі на світовому ринку Latinred та Inlander Communications. А Оскар Піерре на той момент мав досвід запуску стартапів FUO Concept та Zikkomo. Згодом до команди приєдналися не менш досвідчені засновники онлайн-барахолки Wallapop та інших проектів Жерар Оліве та Мігель Віченте.

Молода компанія виходила на ринок з простою та зрозумілою концепцією: доставимо вам будь-що будь-звідки за 60 хвилин.

«Ми хочемо зробити будь-який магазин, ресторан чи продукт у вашому місті доступним негайно, за низькою ціною, 24 години на добу, сім днів на тиждень», – стверджував у одному з перших інтерв’ю Сача Міхауд.

Для цього Glovo перетворили свій додаток для смартфону на своєрідний маркетплейс, де зібрані партнерські ресторани та торгові точки, з яких можна замовити їжу, продукти та товари з супермаркетів, ліки, одяг та багато інших речей. І саме доставка з кафе та ресторанів майже одразу стала найпопулярнішою опцією та залишається такою і досі.

Можливості Glovo обмежуються лише законом та габаритами пакунку, адже кур’єри користуються лише велосипедами, мотоциклами, скутерами, легковими автомобілями або ж громадським транспортом. Якщо не брати до уваги технічну частину, бізнес-модель стартапу теж дуже проста. Покупець робить замовлення через додаток, кур’єр-гловер забирає його та швидко доставляє за адресою. Виконувати обіцянку про 60 хвилин вдається завдяки декільком факторам.

По-перше, сервіс створює широку мережу партнерських закладів та торгових точок, що дозволяє оптимізувати процеси. По-друге, у Glovo набирають велику кількість кур’єрів, що теж сприяє пришвидшенню роботи. І, звичайно, IT-система сервісу постійно вдосконалюється, підлаштовується під локальні особливості кожного міста чи країни, щоб максимально вдосконалити логістику. За рахунок цього, як підкреслюють у компанії, у регіонах, де вона працює півроку і більше, середній час доставки замовлення складає 35-45 хвилин.

Коли стартап тільки запустився, доставка одного замовлення коштувала 5,5 євро, при цьому гловер отримував 70-80% від цієї суми, а решту – компанія.

З часом цифри стали відрізнятися від міста до міста та від країни до країни. Наприклад, зараз на найбільшому для Glovo іспанському ринку вартість доставки варіюється від 1,9 до 3 євро, в Україні – від 20 до 60 грн. Проте основний принцип залишився незмінним: ресторани та магазини отримують виторг, покупці – товар, кур’єри – заробіток, а Glovo – свій відсоток за посередництво та сервіс.

Варто відзначити, що приблизно в один час з Glovo на іспанському ринку почали працювати дуже схожі стартапи, наприклад, iKiora, Comprea та Veinticuatrosiete. Більш того, на світовому рівні теж були свої лідери, такі як американський сервіс доставки Postmates та британський Jinn. Втім, не виключено, що успіху Glovo значною мірою сприяли глобальні амбіції. Як зазначав Сача Міхауд, засновники завжди розглядали свій проект як глобальну компанію. Зокрема, незважаючи на те, що сервіс починав роботу у Іспанії, англійська мова стала для додатку основною з перших днів роботи.

Як би там не було, стартап швидко помітили інвестори. За даними Crunchbase, всього Glovo отримав 152,1 млн євро інвестицій за шість раундів.

Першими, хто повірив у компанію, були троє бізнес-ангелів, які в березні 2015 року вклали у неї 140 000 євро. Того ж року команда отримала ще 2 млн євро венчурних інвестицій, а вже у березні 2016-го Glovo поглинув свого потенційного конкурента – молодий міланський сервіс доставки Foodinho.

У вересні 2017 року у рамках раунду В стартап отримав ще 30 млн євро від групи інвесторів, серед яких були японський e-commerce-гігант Rakuten та венчурний фонд Cathay Innovation. Останній та поки що рекордний для Glovo раунд інвестування завершився у липні 2018 року отриманням ще 115 млн євро від Rakuten, Cathay Innovation, європейського ресторанного оператора AmRest та кількох інших інвесторів. Після цього ринкова вартість стартапу за оцінками іспанських ЗМІ виросла до 300 млн євро.

До України вслід за Uber і Taxify

Масштабування Glovo почалося з рідної Іспанії, перекинулося на сусідні південноєвропейські країни, далі на Латинську Америку, Європу, Близький Схід, Африку. Нині стартап присутній більш ніж у 20-ти країнах світу. При цьому компанія освоює і розвинені ринки ЄС, і екзотичні напрямки на кшталт Домініканської Республіки чи Марокко. Але, незалежно від регіону, захоплення нових ринків відбувається за однією схемою «концентричних кіл». Тобто, спочатку Glovo освоює одне місто, налагоджує там усі процеси, а потім розширює свій вплив, запускаючи сервіс на нових територіях.

Офіційний запуск Glovo в Україні відбувся у жовтні 2018 року. За традицією, компанія розпочала з центральних районів Києва.

Як відзначав у інтерв’ю українським ЗМІ директор з регіонального розвитку Glovo Устав Арагваль, до виходу на український ринок стартап підштовхнув активний розвиток служб таксі Uber, Taxify, Uklon, фактична відсутність прямих конкурентів та велика аудиторія потенційних клієнтів. Компанія націлена на молодих жителів великих міст, що працюють у офісах, а також на бізнеси, що не мають власних служб доставки.

Наприкінці грудня 2018-го Glovo оголосили про кооперацію з міжнародною мережею ресторанів швидкого харчування McDonald’s. Власне, обидві компанії мають досвід подібного співробітництва у інших країнах, тому такий крок був виправданий.

За місяць до списку партнерів Glovo приєдналася українська мережа Salateira – для початку коопераційну доставку запустили для Оболонського, Подільського та Шевченківського районів. Крім того, іспанська компанія має партнерство з багатьма іншими столичними кафе та ресторанами, національними мережами супермаркетів, аптеками тощо. При цьому вже за перший рік роботи Glovo вдалося запустити сервіс доставки їжі в столиці і ще десяти містах України.

Однією зі своїх головних конкурентних переваг в Україні Glovo вважають універсальність, можливість замовити майже будь-що через єдиний сервіс і гарантовано отримати швидку доставку.

Як відзначав менеджер з запуску нових ринків Glovo Рамі Ель-Рефаю, відразу після старту роботи у Києві іспанський стартап не мав прямих конкурентів в Україні.

Наростаюча конкуренція

Втім, схоже, що ситуація швидко змінилася. Наприкінці січня 2019-го почалася активність сервісу доставки від Uber – Uber Eats. Чутки про його запуск в Україні ходили ще з лютого поереднього року, але старт кілька разів відкладали.

Вже на початку 2019 року підрозділ Uber нарешті отримав керівника, а за кілька тижнів оголосив і про набір кур’єрів на мотоциклах, велосипедах та авто. В лютому минулого року сервіс офіційно оголосив про початок роботи у Києві. Вже на початку роботи до Uber Eats було підключено близько 200 партнерських ресторанів.

Інший міжнародний гравець – компанія Menu Group, яка представлена у Вірменії, Грузії та Білорусі, запустила службу доставки в Україні у жовтні 2019-го. З тих пір компанія значно розширила свою присутність, а з початком в країні карантину почала підключати ресторани на доставку за 6-12 годин.

Активно розвиваються в Україні й локальні гравці. Навесні 2018 року в Дніпрі було створено сервіс доставки їжі з ресторанів Raketa, який згодом розширив свою роботу на інші міста-мільйонники: Київ, Львів, Харків та Одесу. Раніше в компанії заявляли, що у 2020 році сервіс має намір зайти ще в 15 міст, після чого почнеться покриття всіх українських міст з населенням понад 200 000.

Тож, принаймні у ресторанному сервісі швидким іспанцям є з ким потягатися. Щоб посилити свої позиції в цьому сегменті, зовсім нещодавно Glovo запустила в роботу свою першу «хмарну кухню» в Україні, першими партнерами якої стали заклади Kitaika, 3B Café, Torisho, Menya Musashi, мережі Berliner Döner та Foodz Ukraine.

Модель «хмарна кухня» передбачає відкриття спеціальних кухонних приміщень, доступних лише для кухарів, ресторанного персоналу та кур’єрів Glovo. Тобто така кухня закрита для мешканців міста і створена для приготування страв виключно для користувачів сервісу доставки.

У Glovo така модель отримала назву «Cook Room». Їх відкриття Glovo розпочала з Барселони у 2018 році, а на сьогодні вони також успішно функціонують у Мадриді, Буенос-Айресі, Лімі, Мілані та Сантьяго де Чилі.

Новий формат – нові виклики

Формат «Cook Room» покликаний вирішити низку задач. В компанії запевняють, що в непростий період для українського ресторанного бізнесу – це вдала опція, що дозволить закладам переналаштувати процес роботи, забезпечити завантаженість кухні та розширити мережу доставок. У підсумку, це дасть можливість зберегти бізнес, робочі місця та клієнтів в умовах наростаючої кризи.

«У нинішніх реаліях утримувати ресторан заради доставки часто не рентабельно, тому 70% наших проектів законсервовані під час карантину. «Хмарна кухня» дозволяє нам швидко розгорнути проєкт без додаткових витрат: немає потреби у великих площах, інвестицій у гарний інтер’єр, меблі, посуд. Власне тому, ми увійшли до «Cook Room» одразу з трьома ресторанами», – пояснює Анна Проценко, керуюча мережею ресторанів 3bCafe, Menya Musashi і Torisho.

По-друге, поява «хмарних кухонь» розширить локальні можливості користувачів сервісу: ще більше мешканців зможуть замовляти їжу з ресторанів, які фізично представлені в інших районах міста.

По-третє, за нормального бізнес-клімату ресторани продовжать економити власні ресурси, готуючи на «хмарних кухнях» страви лише для онлайн-замовлень через додаток.

«Cook Room» – це перспективний напрям, у який вірить компанія Glovo, і тому запускає і розвиває подібні проєкти у всіх країнах, де представлений сервіс. Ми готові використовувати досвід та експертизу для створення нових можливостей на ринку України, адже попереду відкриття нових «хмарних кухонь», – говорить генеральний менеджер компанії Glovo в Україні Дмитро Расновський.

За словами керівника Glovo в Україні, нинішня криза з пандемією коронавірусу ставить перед компанією нові виклики. З одного боку, зараз в країні зростає попит на послуги доставки. З іншого – закривається багато ресторанів.

Тому компанія змушена збільшувати дистанції, щоб з меншою кількістю ресторанів залишити те ж саме покриття. Зростає середня відстань, що трохи погіршує споживацький досвід, тому що час доставки зростає. І при цьому ростуть компенсації кур’єрам.

«В інтернеті дуже багато мемів про те, що зараз всі сервіси доставки дуже багато зароблять. Насправді це не так. Чим гірше буде розвиватися епідемія, тим більше будуть падати всі сфери. Тому що купівельна спроможність буде знижуватися, а возити товар буде небезпечно. Для нас же безпека перш за все. Якщо в якийсь момент ми зрозуміємо, що з таким рівнем епідемії возити товар небезпечно, ми припинимо всі операції», – застерігає Расновський.

За матеріалами: Investory News

Читайте також –

Випереджаючи Amazon і Walmart: секрети успіху сервісу доставки продуктів Instacart


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку