Спортивний забіг: як почуває себе рітейл товарів для активного відпочинку на другий рік повномасштабної війни

Спортивний забіг: як почуває себе рітейл товарів для активного відпочинку на другий рік повномасштабної війни

18.08.2023 09:00
  1143
Микола Маранчак

Рітейл товарів для спорту та активного відпочинку переживає неабиякі зміни. І далеко не завжди у гіршу сторону.

У цьогорічному звіті Sporting goods 2023: The need for resilience in the world in disarray фахівці McKinsey & Company відзначили кілька проблем, з якими зіштовхнулась індустрія спортивних товарів у 2022-му: загроза глобальної рецесії, війна в Україні, проблеми з ланцюжками постачань, відсоткові ставки, що занадто швидко зростають, та найвища за останні 40 років у Європі та США інфляція. Український рітейл, пов’язаний зі спортом і товарами outdoor, торкнулося це все й навіть більше, адже він зіштовхнуся обличчям до обличчя з війною, що призвело до втрат, закриттів та безповоротніх змін. Що відбувалося в українському спортивному рітейлі після повномасштабного вторгнення і як почувають себе мережі зараз – в матеріалі RAU.

Часи перетворень

Перед українським рітейлом війна поставила вибір – змінюйся і адаптуйся, або готуйся до кризи. В інтернет-магазині взуття Kedoff обрали перше. “Взуттєвий ринок у великій стагнації. Попит на жіночі товари впав. Тож ми перейшли з міського взуття на виробництво і продаж тактичного взуття, яке випускаємо під брендом Forester”, – розповів RAU власник і CEO Kedoff Ігор Климчук, який до того 12 років займався продажем кедів.

Вже у 2022 році ВТМ зайняли 30% від загальних продажів компанії. У першу чергу, за рахунок тактичного взуття, – говорять в Kedoff. Онлайн-рітейлеру вдалося відновитися навіть попри пожежу на складі, через яку за два місяці до початку великої війни компанія могла втратити все.

Через асоціацію з російським Спортмастер кардинально змінилась ТОВ «Спортмастер Україна», яка в березні 2022 року оголосила про ребрендинг у Athletics. Щоб остаточно закрити питання в зв’язку – не зв’язку, компанія перейшла у власність українського менеджменту. Щоправда юридично зробила це ще у 2021 році, але повноцінний ребрендинг новостворене ТОВ «Атлетікс» запустило вже після повномасштабного вторгнення росіян. Під ребрендинг потрапило 27 магазинів мережі, ще 3 довелося закрити.

Перетворень зазнала також мережа мультибрендових магазинів товарів для активного відпочинку Marathon, щоправда лише візуальних. До початку вторгнення рітейлер нараховував 32 магазини в найбільших містах країни загальною площею 12 000 кв. м, а інтернет-магазин Marathon.ua відвідувало понад 200 000 користувачів щомісяця. Тоді ж замислилися про ребрендинг. “Старт нашого ребрендингу повинен був відбутися 1 березня 2022 року, але війна внесла корективи”, – згадує Кирило Грядовкін, Head of Digital Marathon та керівник проекту з ребрендингу. Сайт оновили за день до початку війни. Це рішення стало початком нової комунікації з клієнтами, якої пізніше почала вимагати й ситуація в країні.

Проте не обыйшлося без втрат. З 32 магазинів поновили роботу 22, а також відкрили нові магазини в Ужгороді та Чернівцях. Окупанти знищили найбільший у мережі магазин Спортландія, який розташовувався в Маріуполі в ТРЦ Порт City. Крім того, рітейлер втратив магазин Jack Wolfskin у ТЦ Дафі у Харкові, а також магазини Marathon у ТРЦ Fabrika в Херсоні, Амстор у Кременчуці та Краматорську та ТРЦ Караван у Харкові.

Важке (не) повернення

Складний вибір постав перед міжнародними монобрендовими мережами. Якщо із зупинкою роботи на ринку росії у Adidas не було проблем, – спортивний рітейлер зробив це ще 14 березня 2022-го, – то повернення до роботи в Україні вимагало часу і рішучості. Компанія зважилась на поновлення роботи спочатку на заході і півночі України – в Житомирі, Львові та Ужгороді, проте згодом зробила це у багатьох містах. В одному лише Києві зараз працює 19 магазинів Adidas.

Повернутися збирався й Decathlon, але вийшло не з першого разу. Спочатку французи відновили роботу одного зі своїх магазинів ще у травні. Як виявилось, тимчасово. Проте 7 жовтня ритейлер таки перезапустив всі магазини мережі, принаймні, у столиці: у торгових центрах Lavina Mall, Проспект та Рітейл Парк Почайна. Магазин в Одесі усе ще закрито, незважаючи на те, що ТЦ Riviera Shopping City повернуся до роботи після удару російської ракети. Є й позитивна сторона – з росії мережа Decathlon також вирішила піти і закрити усі свої 57 магазинів.

Менше пощастила невеликим мережам, які не встигли наростити “м’язи” в Україні у вигляді кількох точок продажу з, вочевидь, прийнятим результатом у продажах. Наприклад, потерпів невдачу перший в країні монобрендовий бутік Supreme Spain, який у 2019 році розмістився на другому поверсі столичного ТРЦ Ocean Plaza. Рітейлер планував відкрити точку острівного формату в ЦУМ Київ, але не склалося. Закрився також магазин спортивних товарів 4F, який в пандемію відкрився в ТРЦ Retroville. Проте продовжує працювати інтернет-магазин поляків.

Розвивайся або помри

Сім магазинів Sport City нині залишаються на окупованих територіях півдня України. Також поки не працюють магазини у Херсоні, Миколаєві та Краматорську. «Після повномасштабного вторгнення росії фактично було втрачено 12 магазинів Sport City. Біля 3500 кв. м торгових площ наразі окуповані або зруйновані росіянами. За попередніми розрахунками сума збитків, яких зазнала мережа, досягає майже 120 млн грн», – повідомив Олександр Мисонець, операційний директор мережі Sport City.

Така ситуація не прибавляє мотивації для розвитку. Проте мова йде про український рітейл. Компанія вистояла. Більше того, продовжує розвивати мережу магазинів в Україні. Так, у першому півріччі 2023 року Sport City відкрила шість нових та один відновлений магазин спортивного одягу та взуття. Загальна площа відкритих магазинів склала 3500 кв. м. Крім того, рітейлер відновив роботу магазину у Харкові в ТРЦ Французький бульвар. Загалом з початку повномасштабного вторгнення росії мережа поповнилася дев’ятьма магазинами і станом на липень налічує 31 магазин. 

І вони такі не одні. New Balance у червні відкрив магазині у житомирському ТРЦ Глобал UA і довів, таким чином, мережу до 20 монобрендових магазинах у столиці та регіонах. Продовжують свою роботу та відкривають нові торгові точки монобренди Puma та Reebok. Розширив зону охоплення на західній частині України вже згаданий Marathon, відкривши – магазин Jack Wolfskin у Forum Lviv, магазини Marathon в Ужгороді, Чернівцях та Рівне. І, вочевидь, напрямок переживає другий ренесанс, адже зараз в процесі реброкеріджу перебуває один з торговельних центрів столиці – Promenada Center трансформується у спортивний аутлет. На двох рівнях площею 25 000 кв. м розмістяться 26 магазинів спортивного одягу, техніки та мілітарі. 

Попри війну, українці не втратили інтерес до спорту. Розвивається й напрямок мілітарі, який став частиною, а деінде й заміною товарів outdoor. Це стало аргументом для продовження розвитку мереж, які встигли зарекомендувати себе перед покупцями до останніх років потрясінь.


До останніх новин До популярних новин Підтримати редакцію

Раз на тиждень

ми будемо відправляти Вам 

найцікавіші новини тижня


Поділіться цією новиною в соціальних мережах


Читайте також

Усі новини ринку