Рік рекордів: максимальні орендні ставки в ТРЦ Києва за 2017 рік зросли на 23%
Максимальні орендні ставки в якісних торгових центрах Києва в 2017 році зросли на 23% і досягли $960 за кв. м на рік – це найбільше річне збільшення показника за всю історію ринку.
За прогнозами міжнародної консалтингової компанії JLL, збільшення вартості оренди в столичних ТРЦ продовжиться і в 2018-му.
«На динаміку ставок оренди вплинула сукупність таких чинників, як зростання купівельної спроможності населення, підвищення попиту на приміщення з боку рітейлерів і відсутність нових ТРЦ. Після істотного зниження ставок оренди в 2013-2015 роках їх збільшення виявилося максимальним внаслідок ефекту низької бази. Ми очікуємо продовження зростання ставок у зв’язку з поступовим відновленням ринку, хоча темп приросту сповільниться», – коментує аналітик компанії JLL (Україна) Дарина Кулага.
Як відзначають в JLL, зростання купівельної спроможності обумовлене збільшенням реальної заробітної плати. За даними Держстату, реальна заробітна плата в країні за 11 місяців 2017 року зросла на 19,1%, в Києві – на 11,3%. У свою чергу роздрібний товарообіг за той же період зріс на 8% і на 8,4% відповідно.
Перспективний ринок
Позитивна динаміка макроекономічних показників є важливим фактором при прийнятті ритейлерами рішень про вихід на київський ринок. За 4-й квартал два великих міжнародних бренди відкрили свої перші магазини: німецька марка одягу Hugo Boss з’явилася в ТРЦ Ocean Plaza, а американський бренд спортивного одягу і аксесуарів Under Armour – в ТРЦ Sky Mall. В цілому в 2017 році на ринок України вийшло 18 міжнародних рітейлерів.
«Ми очікуємо подальшого збереження активності рітейлерів на високому рівні. Так, на тлі поліпшення макроекономічної ситуації в 2017 році H&M та IKEA оголосили про готовність розвиватися на українському ринку. Поява таких великих гравців стане сигналом для інших компаній, які до цього розглядали Україну як можливий варіант для експансії, проте рішення про вихід відкладалися через нестабільну економічну ситуацію. Уже в 2018 році очікується відкриття перших магазинів таких брендів, як DeFacto, Decathlon, Koton, FLO, H&M і Zara Home. Всі вони будуть відкриті безпосередньо материнськими компаніями. Це говорить про те, що Україна повернула свою привабливість для міжнародного рітейлу», – коментує керівник відділу торговельних площ компанії JLL (Україна) Катерина Весна.
Місць немає
При цьому вибір приміщень для розвитку скорочується. За підсумками 2017 року частка вільних площ в якісних торгових центрах Києва досягла 5,6%, знизившись на 0,5 п.п. за IV квартал і на 6,5 п.п. за 2017 рік у цілому. Це рекордне річне зниження частки вільних площ.
На обсяг вакантних приміщень вплинула і відсутність введення. Вперше за всю історію ринку якісних торгових центрів Києва нові об’єкти відкриті не були. «На IV квартал 2017 року було анонсовано кілька об’єктів: ТЦ Смарт Плаза Політех, ТРЦ Rive Gauche, Рітейл Парк Петрівка, проте їх введення було перенесено на поточний рік, так як темпи будівництва виявилися нижче запланованих. Крім того, в цьому році очікується запуск ТЦ Смарт Плаза Оболонь і ТРЦ River Mall. Таким чином, прогнозований обсяг введення торгових центрів становить 114 000 кв. м, що поступається лише показнику 2016 року», – додає Дарина Кулага.
Читайте також –
Як виглядає новий ТРЦ Smart Plaza Polytech в Києві (фотоогляд)