
AMIC Energy оновив АЗС у Капітанівці Київської області: сучасний простір і нові можливості для водіїв


Українські ресторатори готуються до невідворотної кризи та закриття закладів. Чому кафе і ресторани перестали заробляти.
“Від нас пішло вже п’ятеро людей після рішення уряду дозволити виїжджати за кордон чоловікам віком 18-22 роки”, – ділиться співзасновник київських закладів Завертайло і Honey Станіслав Завертайло. За його словами, процес масового виїзду за кордон молодих співробітників кафе і ресторанів тільки набирає обертів. “Зараз тільки починається перша хвиля. Колеги по цеху прогнозують до 20-30% відтоку персоналу в цій віковій категорії. У мене аналогічні очікування”, – додає Завертайло.
Учасники ринку громадського харчування заговорили про неминучу кризу в галузі вже в листопаді, традиційно найменш дохідному місяці року. “Закриються літні майданчики, підуть дощі, у людей почнуться депресивні розлади”, – чи то жартує, чи то прогнозує ресторатор Алекс Купер.
Ресторатори дійшли висновку, що причиною майбутньої кризи буде не брак офіціантів і кухарів, а структурні економічні проблеми. Відвідуваність закладів суттєво впала, а дохід збільшився лише на розмір інфляції. На запитання, чи піде лік закритим ресторанам на десятки, Купер відповідає: “Закриються сотні закладів і це тільки в Києві”. Хто зуміє перезимувати та втриматися на плаву?
Брак трудових ресурсів в Україні не оминув жодний бізнес і ресторанний – не виняток. Співвласниця True Burger Bar і Hendrick’s Bar Анна Каткова на конференції “Реве та стогне ресторатор” поділилася, як шукає кухарів. Її виступ більше нагадував стендап.
“Я не виходжу з Work.ua. Там 35 000 вакансій тільки в Києві, з них 3500 – ресторанних. Відгуків на нашу вакансію немає, іду сама шукати. Відкриваю резюме, там написано три рядки: кухар, Наталія, номер телефону. Все. Людина розмістила це оголошення чотири години тому. Пишу Наталії повідомлення: “Добрий день, я знайшла ваше резюме, хотіла б поговорити, яка робота вас цікавить”. А вона мені без “здрастє” пише: “Вже знайшла”. Ось так виглядає зараз наш ринок кадрів”, – розповідає Каткова.
Вона бідкається, що якщо раніше підприємці читали книжку “Як відбирати найкращих”, то тепер попитом буде користуватися книжка “Як набирати будь-кого”.
Усі співрозмовники ЕП серед рестораторів наголошують, що брак кадрів – проблема для бізнесу, але не головна причина майбутньої кризи в галузі. Керівний партнер Kyiv Food Market та співвласник ресторанів Селям, Shalom, Tachinomi, GiviToMe, Баба Ґануш, Татар Бунар, Twins bistro і Cacioepepe Алекс Купер (справжнє ім’я Олександр Кожухаренко) написав у соцмережі Threads: “Побачите, що буде відбуватися в листопаді. От тоді почнуться справжні паради закриттів”.
Листопад, грудень і січень, крім різдвяного періоду, завжди були одними з найгірших місяців для галузі HoReCa за доходом, а війна підсилює цей тренд, каже Завертайло. “Якщо будуть дощова холодна погода та постійні обстріли, то ситуація лише погіршиться. Раніше це було сезонним коливанням, а зараз стає критичними спалахами”, – ділиться бізнесмен.
CEO та співзасновник компанії з автоматизації закладів Poster Родіон Єрошек поки що не фіксує масових закриттів кав’ярень, кафе і ресторанів. За його даними, кількість діючих закладів і тих, що готуються до відкриття, – у межах середніх значень. “Останніми роками кожна зима – це стрес-тест для ринку. Після новорічних свят і так є зниження відвідуваності гостей, а у воєнні роки до цього ще додаються блекаути, посилення обстрілів, відплив працівників”, – каже Єрошек.
Купер бере на себе роль провісника поганих новин і прогнозує “ідеальний шторм” для ринку ресторанів. “У листопаді відбудеться колапс і багато закладів закриється. Згорнуться літні майданчики, буде менше відвідувачів, звільниться частина людей. Зараз ця конструкція всередині набухає, потім її прорве”, – каже ресторатор.
Завертайло “випромінює” песимізм: “Очікую багато випробувань. Частина закладів закриється, частина буде триматися “на вольових”. Тобто це буде історія не про бізнес, а про “триматися”.
Передвісником кризи, що наближається, є економічна картина, каже Завертайло. “Платоспроможність населення падає, ціни зростають, люди менше відвідують заклади”, – каже ресторатор.
Його слова підтверджує аналітика Poster: у січні-серпні 2025 року заклади видали відвідувачам на 8,5% менше чеків, ніж за аналогічні місяці 2024 року.
Завдяки номінальному зростанню цін середній чек у гривні збільшився в середньому в Україні на 16,5%. При цьому через падіння відвідуваності дохід закладів рік до року зріс у середньому на 6,5%.
“Тобто виручка в ресторанному бізнесі наздогнала інфляцію, при тому, що певні ціни в галузі зростають швидше, ніж офіційна інфляція”, – розповів Єрошек на конференції “Реве та стогне ресторатор”.
Зростання витрат і зниження доходів – це класична для економіки ситуація “ножиць”, каже Купер. “Рестораторам треба підіймати ціни, але вони прив’язані до кількості відвідувачів і вартості оренди. Вони намагаються компенсувати падіння кількості відвідувачів підняттям ціни або зменшенням витрат.
Зменшення витрат, як правило, призводить до погіршення якості обслуговування. Погіршення якості та збільшення ціни призводять до меншого задоволення гостя і він перестає ходити в заклад. Таке замкнуте коло”, – пояснює він.
Купер описує кілька стратегій поведінки власників ресторанного бізнесу: “Хтось заляже на дно, хтось буде різко зрізати витрати, хтось здійснюватиме якісь активні дії. Яка стратегія спрацює – ніхто знає. Як показала практика з ковідом, треба було залягти на дно, закрити ресторани, почекати півроку і нічого не робити – ні доставку, ні роботу на винос”.
Кількість закладів, які закриються, буде вимірюватися сотнями, прогнозує Купер, і це тільки в Києві. “Закриються відсотків 20-30 закладів. Помруть формати, які вже і так давно мали померти, просто вони бовталися в низькій прибутковості”, – додає він.
На прохання дати пораду колегам напередодні зими Завертайло каже: “Я із задоволенням послухав би пораду від когось, хто розповів би, як це все пройти, втриматися, зберегти команди, ідеї та бізнеси. Чесно скажу: сам не знаю. Іде як іде, а далі розберемося”.
Завдання ресторатора перед складним сезоном – знайти можливість не погіршити якість та оптимізувати витрати, пояснює Купер. На конференції рестораторів він розповів про плани відкрити заклад в Одесі, який працюватиме пʼять днів на тиждень по шість годин. “Ми змінюємо бізнес-модель. Кухар сам робитиме собі напівфабрикати та готуватиме страви. Я називаю її “модель шашличника”: сам купив м’ясо, сам замаринував його, сам посмажив”, – поділився Купер.
Єрошек зберігає оптимізм: “Кожної осені ресторатори розмірковують про те, як пережити зиму. Хтось закривається, але навесні, на початку сезону, на їх місце приходять нові та ринок відновлюється”.
Каткова солідарна з Єрошеком. Вона радить оптимізувати меню і процеси, залишити найбільш маржинальні позиції. “Є страви, які якийсь гість полюбляє або вам подобаються, але заробляєте на чомусь іншому. Рухайтеся в цьому напрямку”, – пояснює вона.
Джерело – Економічна правда